Mikä on laillista?

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

Mkiko
Posts: 44
Joined: 20.4.2009 1:37:29

Mikä on laillista?

Postby Mkiko » 8.5.2009 12:32:35

Lueskelin lakia ja ymmärsin, että sukelluskalastus olisi kielletty 15.4. - 20.6., mutta kuitenkin moni näyttää kalastavan ja kilpailutkin ovat jo 13.6. eli rikotaanko lakia tietoisesti vai olenko ymmärtänyt jotain väärin?

Samoin tuo ihmetyttää tuo Ahvenanmaan "sukelluskalastuskielto"? Sellaisesta puhutaan, mutta moni siellä kuitenkin suolaa.

Entä miten tarkasti lohi ja siikapitoisten virtaavien vesien kielto?

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 8.5.2009 15:50:44

Niin. Näinhän tämä pykälä menee:

"Kalastus atraimella, harppuunalla tai niihin verrattavalla terällä, koukulla tai kärjellä varustetulla välineellä samoin kuin tulta tai valoa käyttäen haavilla on kielletty lohi- tai siikapitoisessa joessa, koskessa ja virtapaikassa sekä, jollei kalastusalue toisin määrää, huhtikuun 15 päivän alusta kesäkuun 20 päivän loppuun muissakin vesissä."

Tulkitsen tämän niin, että lohi- ja siikapitoisessa joessa, koskessa jne. ei koskaan saa kalastaa. Edes kalastusalueen luvalla. En ole tästä ihan varma, mutta näiden paikkojen kanssa olisin jokatapauksessa erittäin tarkka.

Muissa vesissä oleellista on tuo "ellei kalastusalue toisin määrää". Ihan varma en ole kalastusalueen käsitteestä, mutta esim. itse olen kysynyt keväällä lupia ostaessa lupaa kalastaa myös tuona aikana. Mm. viime keväänä asian kanssa ei ollut ongelmia, erityisesti kun lupasin itse jättää mahdolliset kutukalat rauhaan. Pyysin tästä vielä erikseen lupaani merkinnän ihan vaan varmuuden maksimoimiseksi.

Oletan, että kisoissakin on siis kyse nimenomaan siitä, että kalastusalueelta on erikseen lupa saatu. On erittäin vaikeaa kuvitella, että kisat pidettäisiin ilman lupia! =)

Ahvenanmaasta en osaa sanoa mitään. Laissa ei siitä tietääkseni ole erillistä mainintaa. Liekö kyseessä sitten lupien saannin vaikeus.

Sisävesillä lupien hankkiminen on enimmäkseen tolkuttoman vaikeaa, mutta kun ekan kerran luvan on saanut, ei yleensä jatkon kanssa ole ongelmia (tietää mistä luvan saa ja myyjä tuntee asian jne.). Pääsääntöisesti myyjät suhtautuvat positiivisesti kun lupia kysyy. Poikkeuksiakin toki löytyy.

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Moro!

Postby Maza » 8.5.2009 20:11:30

Lakiin ollaan vahvasti hakemassa muutosta. Itse tulkitsen, että luonnollisesti kalojen kutualueilla pitää olla kalastuskielto. Mutta se kyllä ihmetyttää, että ammattiokalastaja voi laittaa kutulahteen vaikka 10 verkkoa. Niin ei siinäkään mitään järkeä ole.

Hangossa kilpailut ovat 13.6 ulkoluodoilla joilla ei ole mitään tekemistä kudun kanssa.

Tärkeintä mielestäni on, että sukelluskalastajilla on myös läänikohtainen viehekalastuslupa. Se on mielestäni oltava.

Tsemppiä ja sukelluskalastuskultturi nousuun.

Ahvenanmaalla saa sukelluskalastaa kun kysyy vesialueen omistajalta luvan.

Maza

Miklo
Posts: 48
Joined: 2.10.2008 14:38:01
Location: Espoo

Postby Miklo » 9.5.2009 9:46:02

Tää juttu on myös mua mietityttänyt?
En olen käynyt vedessä 15.4 jälkeen juuri ton pykälän takia ja sanon vielä kerran että on sairasta kun äijät laittaa sen 10 verkkoa suoraan
kuhien ja haukien kutualueelle.???

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Hei Pojat!

Postby Maza » 10.5.2009 20:37:42

Järvissä on aina oma maailmansa. Siellä kannattaa kysyä veden omistajan lupaa niin keväälläkin varmasti onnistaa.

Mutta merellä hei. Meri on vapaa ja valtion vesillä ei ole mitään ongelmaa.

Valtion vesille mars mars....Läänikohtainen ostoon ja mars mars...

T Matti

User avatar
Saari
Posts: 148
Joined: 27.6.2006 22:16:59
Location: Turku, Finland.

Postby Saari » 11.5.2010 15:59:51

Olen viikonloppuna menossa Ahvenanmaalle dyykaamaan ja kysellessäni lupaa sukelluskalastaa vastaukseksi sain: "Mitä tulee sukelluskalastukseen niin se on ehdottomasti täysin kiellettyä Ahvenanmaalla (tarkastin turisti informaatiolta). Joten toivottavasti saat nautinnon myös tavallisesta kalastuksesta =)"

Aika kummaa touhua näyttäisi olevan. Tuohon lakiin kyllä pitäisi saada mahdollisimman pikaisesti korjaus.
80

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 12.5.2010 0:03:54

Saari wrote:Olen viikonloppuna menossa Ahvenanmaalle dyykaamaan ja kysellessäni lupaa sukelluskalastaa vastaukseksi sain: "Mitä tulee sukelluskalastukseen niin se on ehdottomasti täysin kiellettyä Ahvenanmaalla (tarkastin turisti informaatiolta). Joten toivottavasti saat nautinnon myös tavallisesta kalastuksesta =)"

Aika kummaa touhua näyttäisi olevan. Tuohon lakiin kyllä pitäisi saada mahdollisimman pikaisesti korjaus.


Itsekin oon kysellyt tuolta ja pari duunikaverikin kun tuntee henk. koht. näitä Ålandsbyroon tyyppejä, niin juu näin se on. Kiellettyä on, ja eikä kaveruutta tuossa kohtaa tunnettu lainkaan.
Jos menet pääsaarelle, niin kandee olla varovainen, mutta jossain etäämpänä voinee kalavesien valvojalta/omistajalta tulla privalupaa perus kalaluvan hinnalla. (tämä tietenkään ei mene lain edelle, mutta antaa pientä "turvaa" sinulle.)

Kyllä itsekin oon tuolla pääsaaren monessa ilmansuunnassa harppuunoinut, ja eipä kukaan ole kyseenalaistamaan, mutta on siinä kyllä omat riskinsä, jos oikea henkilö vaan sattuu tulemaan paikalle ja on kiukkuisella tuulella.
Varovaisuutta vaan. (tietty parasta olsi että ei harppuunois,vaan noudattaa heidän lakiaan.) lajillekin ehkä suotuisampaa, kun jäädä kiinni ja joutua palstoille) mutta...


Laitesukellukseenkin pitää olla luvat, eli siellä ollaan kyllä tarkkana vesien suhteen. Pärret ja muut on niiin kalanperään siellä.
Pitänee maksella enemmän tukia sinne, niin jos Suomalaisetkin ;) sais kalastaa omassa maassaan.


Se että eipä sieltä pääsaaren oloista ole juuri mitään kovasti ihmeellistä eteen tullut. 1 kpl pieni merilohi taitaa olla parasta. mutta ei mitään jättejä lainkaan.
Pääsaaren alueilla myös näkyvyys olut monesti kohtuu nihkee.
Tietty vaihtelee.

Jos vene käytössäsi, niin sillähän avautuu eri maailmat.
Sitten löytyy jo 830 g ahventa ;)) ja kirkkauksia.
"kisaaja" no: 76.

http://www.touhula.net

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 12.5.2010 1:10:15

[url]
http://www.youtube.com/watch?v=S3kDbBomZnM[/url]


Sopiii kohtuullisen hyvin tähän asiaan.
"kisaaja" no: 76.



http://www.touhula.net

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Yo!

Postby Maza » 12.5.2010 10:36:13

Tää on kyllä ihan tehty juttu. Tiedän tekijän. Mutta Ahvenanmaalla on lukuisia paikkoja jossa vesialueiden omistajat antavat sukelluskalastaa. ( mökkikylien omistajat ovat hyvät kontaktit).

Mulla on yksi hyvä kontakti

Brändön saarella Heikki Hytönen , pitää sanoo et on kuullut hänestä Ugilaiselta Tapio Virtaselta.

Sillä on mökkikylä ja kalavesiä....

Ottakaa yhteyttä ja järjestetään siellä kisat joskus.

T Matti

User avatar
l0hetusmies
Posts: 64
Joined: 15.6.2009 14:27:59
Location: Vaasa

Postby l0hetusmies » 12.5.2010 12:42:49

Meikäläinen on ainakin Vaasan merialueella aivan kusi sukassa koko ajan, kun ei oikein tiedä riittääkö kalastuksenhoitomaksu + Läänikohtainen vai ei..

Jotenkin kurjaa, kun ei uskalla ihan mökkisiin isoihin lahtiin kaikkiin mennä, kun ei oikein tiedä faktoja. Vastaanotto on ollut "ruottalaisissa" kylissä tähän asti mukavaa ja rakentavaa. Toivottavasti tämä kesä menee samalla tavalla.

Täällä voi olla 50metrin matkalla meressä kolmen kalastuskunnan vesialuetta eli jonkinlaista täyttä selvyyttä lakiin tarvittaisiin.

Tutun mukaan poliisit on suhtautunut täällä päin rakentavasti ja autonkin saa jättää sakkopaikalla, kun ei ole jaksanut roudata kamoja 800metriä, kun on painovyöt ja muut messissä :lol:

Tosiaan toivoisin selkeää kalastuslakia ja täytyy pitää läänilupaa pyhänä lappuna. Meidän saaliista ei paljon meri kulumaan pääse..

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Yo!

Postby Maza » 20.5.2010 13:36:21

Järkikäteen miehet!

Ystävällisesti ja rennosti.......

Nyt sinne lämpimiin rantaoihin. Kannattaa äänellä kuin hirvi. Minua on luultu pari kertaa hirveksi...

Maza


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 145 guests