Puvun tiukkuudesta/Mares Instinct GT 55

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

coppis
Posts: 63
Joined: 14.7.2006 18:16:28

Puvun tiukkuudesta/Mares Instinct GT 55

Postby coppis » 9.6.2009 16:56:59

Tervehdys kalakimmot!

Tässä muutamia kesiä ranta-ahventa lelupyssyllä metsästäneenä ajattelin tehdä hieman hankintoja ja siirtyä tämän kesän myötä vakampaan harrasteluun. Sain helposti ja erityisen halvalla aseen ja puvun kaverin tilauksen myötä. Nyt päätin kysellä paria mieltäni painavaa asiaa kyseisistä investoinneista.

Eli aluksi tuosta puvun koosta. http://www.scubastore.com/images/pdf/cu ... _suit2.pdf tätä taulua noudattaen valitsin itselleni M-koon Seac subin. Omat mittani kun ovat 173cm/78kg/93cm/90cm/94cm. Tiukkahan puvun tulee olla, mutta eikait se saa tuntua puristavalta mistään kohtaa? Vaikea kuvitella, että tuo olisi liian pieni puku tuohon taulukkoon nähden, mutta ainakin nilkoista on niin tiukka, että ei lähde pois jaloista ilman tappiin asti resorin venyttämistä. Myös kun huppu ei ole päällä, on olo kuin epämukavaa kravaattia käyttäisi. Takista sen verran, että kädet siinä toimivat hyvin ja vapaasti, mutta rintakehän kohdalla on hieman epämukavaa painetta. Onko siis normaalia, että rintakehän kohdalla on jonkinlaista puristuksen tunnetta tai että housujen olkaimet ovat tiukat ja jättävät hartioihin jäljet? Suosiolla uusi koko vai venyykö esim käytössä? Aikaisempaa kokemusta puvuista ei ole, joten ei tiedä kovin hyvin mikä on normaalia.

Toinen kysymys koskee tuota Maresin harppuunaa, jonka ostin. Mukana tuli erittäin suppea manuaali epäselvällä kuvasarjalla, josta minä en ainakaan saa selvää kuinka tuo monen metrin naru tulisi virittää. Onko siis mahdollista, että tehdasnaru on liian pitkä ja vaatii lyhennystä? Entä pitääkö narun mennä tiukasti aseen ympärille, eli että missään ei roiku löysiä? Tässä vielä kyseisen aseen manuaali http://pureinstinct.mares.com/downloads.php?region=ALL Joten olisi hienoa, jos joku osaisi jelppiä tuon narun kanssa. Kiitokset jo etukäteen avustuksesta! Ja kireitä naruja!

JSsnorkeling
Posts: 3
Joined: 9.6.2009 18:41:17
Location: Tampere

Postby JSsnorkeling » 9.6.2009 18:49:37

Itsekin tilasin tuolta Scubastoresta juuri puvun, ja painin saman ongelman kanssa. Puku tuntuu hieman tiukalta, housut on sopivat mutta takki kiristää hartioista. Mutta paha taas sitten sanoa miltä se seuraava koko tuntuisi ...en juurikaan tilaile vaatetta netin kautta, juuri tästä syystä.
Eli kiitollisena otetaan kokeneempien kommentteja vastaan. :)

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 9.6.2009 19:16:55

Puvusta en tiedä, mutta oma OMER:in puku ei ainakaan paina eikä purista... :wink:

Harppuunasta osaan sanoa sen verran, että nuo OMER:in pyssyt missä naru on tuollainen jäykähkö ja ei niinkään narumainen, niin naru on tiukkana harppuunan "ympärillä", keloissa uskoisin olevan samajuttu eli naru tiukkana.

MUTTA itsellä myös yksi pyssy, vanha, (safar) merkkinen muistaakseni, naru on nimenomaan narua ja se vain kiedotaan harppuunan juureen niin tiukalle kuin pystyy, mutta tässä malissa naru aina väkisin vähän löysällä...

Eli onkohan uusissa pyssyissä parempi käytäntö, vai onkohan valmistaja kohtainen asia miten naru "toimii" :?: :?: :oops:

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 9.6.2009 19:40:25

ostakaahan hyvät ihmiset mittatilaus puku.

ei purista, ja on mukava päällä, ei kurista, eikä kovasti hierrä.

hinnat on kohtuulisia 230 eur - 330 eur (riippuu materiaaleista ja paksuudesta)

ihan peruspuku, 6,5mm
housut ja yläosa erilliset maksaa noin 220 eur. (+ toimituskulut)
mutta kannattaa laittaa muutaman jampan yhdessä tilausta, niin tulee kustannukset jakoon.(jos siis rahasta homma kiinni)

tosin ei näytä olevan kun ensin ostetaan pas&%¤. ja sitten ostetaan se kunnollinen ;))
näinhän se 90% sukeltajille menee. (isekin kuulun tähän ryhmään.)
on ostettu jos jonkinmoista roinaa ja sitten loppupeleissä kuitenkin oistan sen mikä on "paras" ja olisi heti ensimmäisellä kerytaa PITÄNYT ostaa.

merea, merou, elios, ym.. mitytatilauspukuja tekevät.
hakekaa vaikka näiltäkin sivuilta, niin löytyy tietoa.
"kisaaja" no: 76.

http://www.touhula.net

User avatar
_REISKA_
Posts: 273
Joined: 11.5.2006 16:10:25
Location: TURKU

Postby _REISKA_ » 9.6.2009 20:32:15

Moi!

Itse kallistun Marea:an ja Omer:iin pukujen suhteen...
Marealta on helppo tilata itsekseen jos niin haluaa silloin myös tulee puku kotiinkin nopeasti mutta maskaa sitten enemmän. Toimitus kulut suomeen on kutakuinkin 34,18€ ei siis mikään tolkuton summa.

Omerin puvuista sen verran että ovat vähintäänkin yhtä hyviä vaikka itse nykyisin käytän Mareaa... Itselleni ei vaan Omerin mitoista löytynyt sopivaa sillä selkään jäi aina ilmatasku joka sitten täyttyi vedellä ja suht äkkiä tuli kylmä.
Nurmen Mikko varmasti osaa auttaa Omerin pukujen suhteen ja myös harppuunoiden...

_r
nro: 71 ;D

JSsnorkeling
Posts: 3
Joined: 9.6.2009 18:41:17
Location: Tampere

Postby JSsnorkeling » 9.6.2009 20:48:38

Tapsa wrote:ostakaahan hyvät ihmiset mittatilaus puku.

ei purista, ja on mukava päällä, ei kurista, eikä kovasti hierrä.

hinnat on kohtuulisia 230 eur - 330 eur (riippuu materiaaleista ja paksuudesta)

ihan peruspuku, 6,5mm
housut ja yläosa erilliset maksaa noin 220 eur.



Juu, varmasti on mittatilauspuku parempi. Itse kuitenkin päädyin nyt tähän valmis pukuun huomattavasti halvempana, ja pääsee jo tänä kesänä avoveteen. Katson sitten parin vuoden päästä tilannetta, mikäli tämä uusi harrastus kantaa sinne asti.
Ja hei, eihän nyt kukaan väitä että mittatyön kanssa kaikki menee aina 100% nappiin, itse en ainakaan usko jos joku niin väittää, nehän on sitten Elioksella jo melkoisia taikureita jos näin olisi. Ja ihmisen painolla on myös taipumus mennä ylös tai alaspäin, ainakin puvun kestoiän mittaisen ajan sisällä. :lol:

User avatar
_REISKA_
Posts: 273
Joined: 11.5.2006 16:10:25
Location: TURKU

Postby _REISKA_ » 9.6.2009 23:17:22

JSsnorkeling wrote:

Juu, varmasti on mittatilauspuku parempi. Itse kuitenkin päädyin nyt tähän valmis pukuun huomattavasti halvempana, ja pääsee jo tänä kesänä avoveteen. Katson sitten parin vuoden päästä tilannetta, mikäli tämä uusi harrastus kantaa sinne asti.


Mittatilaus puku yleensä tulee 2kk sisällä kotiovelle joten eiköhän se mahdu seasoniin. Mutta jos hyllypuku sopii niin hyvä niin...
Mutta omakohtaisesti voin sanoa että jos olisin itse tajunnut ottaa selvää mitä laji vaatii ja ostanut sen mukaan vehkeet, olisi homma ollut jo heti alussa todella mielekästä vaikka koukkuun jäinkin hyvinkin nopeasti. :wink:
Olen lihonnut 10kg siitä kun ensinmäisen kerran otin mitat mittatilauspukua varten ja olen samoilla mitoilla ostanut jo kolme pukua.
Jotenkin tuntuu että mitä piukempi niin sen parempi (tämä pätee moneenkin asiaan :lol: ) mutta tietenkin rajansa kaikella...

_r
nro: 71 ;D


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 89 guests