Keskustelua kevätdyykistä

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
l0hetusmies
Posts: 64
Joined: 15.6.2009 14:27:59
Location: Vaasa

Keskustelua kevätdyykistä

Postby l0hetusmies » 25.2.2010 14:27:40

Tuntuu, että jengi lukee foorumia -30 asteen pakkasessa mutta ei minkäänlaista keskustelua meinaa herätä näin kylmänä aikana.. Vaasassa on virtapaikat pitkälle jäässä ja luulen, että kuukauden päästä pääsee ensimmäistä kertaa jo tositoimiin.

Ensimmäinen kevät olisi mahdollista tutkailla kutumestojen läheisyydessä, ei tietenkään rauhoituspaikoissa. Onko tämä moraalisesti arveluttavaa touhua? Täällä tuntuu olevan mukavia lahtia täynnä kalaa keväällä onko kokemuksia?

Luulisi, että sillan aluset ovat vielä hyvin hiljaisia jäiden aikaan? Vai kuinka on?

Nyt niitä kevätkokemuksia ja suunnitelmia tänne!

Omat tavoitteet on vuodelle saada 1,5kg ahven, vähintään 5kg hauki ja jumalaton määrä ruokakalaa!

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 25.2.2010 18:20:07

Pilkkimiehet nostaa kymmenen kiloa 10senttistä ahventa jäälle päivässä ja jättää ne siihen, se on moraalisesti arveluttavaa.. :wink:

Täytyy kuitenkin muistaa, että harppunakalastusta (ainakin mielestäni) vielä toistaiseksi rajoittaa tuo laki, miten se nyt sitten menikään...
Jokainen tietysti noudattaa sitä miten parhaaksi näkee, siis soveltaen, (jos ei ole näkijää, ei ole tekijää) :wink:
Ei välttämättä kuitenkaan kannata painaa sinne lahteen virvelimiesten sekaan ja ampua kauheaa kasaa kutuhaukia, se saattaa herättää paheksuntaa... :wink:

Kun talvella on näin paljon lunta ja se keväällä alkaa sulamaan, samentaa se vesiä pitkään.
Varmaan hieman paikka kohtaista, mutta täällä kokemäenjoen virtauma samentaa vettä joskus keväisin hyvinkin pitkään joskus taas ei ollenkaan.
Meinaan vaan sitä, että kutulahdet saatta olla ihan puuroa, kuka tietää...

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 25.2.2010 20:44:57

samaa ihmettelen, kuin lohetusmies, kovin on hiljaista... meikäläinen on ainakin kuin tulisilla hiilillä avovettä odotellen.

laki rajoittaa harppuunakalastusta keväällä, se kun rinnastetaan atraimella kalastamiseen, ja jos joku kirkasvetinen lahdenpoukama vaasasta löytyy, niin kyllä siellä aika verilöylyn saa tahtoessaan aikaan ja minusta kannattaakin punnita, onko se sen arvoista ja onko se edes mielekästä ampua loputtomasti helppoa saalista...

minä en kuitenkaan tunnontuskia siitä saa, jos keväällä linjalle osuu iso kutuhauki ja olen päättänyt, että rikon sen kympin kerran harppuunalla, se riittäköön minulle. heittokalastusta tulee myös harrastettua ja kerran olen veneessä yli kympin kalaa käyttänyt(11,13kg). ei olisi tullut mieleenkään sitä päästää päiviltä, kunnioitusta herättävä peto!!!

sensijaan ahventa ammun niin paljon kuin mahdollista, sillä meidän perheessä se on arvostettu ruokakala.

kevätkausi on tarkoitus polkaista kunnolla käyntiin 22-25.4 korppoossa(aiemminkin kyllä pulahdetaan, jos vaan avovettä löytyy), luvassa päivät heitellen ja yödyykkiä päälle, jos se ensimmäinen siikakin jäis vihdoin nalkkiin ja kai sinne kaislikkoonkin täytyy kerran mennä valoisaan aikaan, jos se iso mamma siellä odottelisi ottajaansa...

siinä meikäläisen filosofiaa ja suunnitelmaa.

p.s. tiedätkö lohetusmies haukinevan gerpyssä? se lahti, mihin se laskee ei varmasti olisi huono paikka saalistaa ennätyshaukea! ei ole turhaan nimeään saanut tuo lätäkkö!
pari muutakin mestaa on vaasan suunnalta tiedossa, mutta niistä yksityisesti, jos on tarvetta kevätkalaa löytää.
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-

http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
l0hetusmies
Posts: 64
Joined: 15.6.2009 14:27:59
Location: Vaasa

Postby l0hetusmies » 25.2.2010 20:53:48

Ollaan siinä haukinevan edessä lahdessa oltu syksyllä veneestä dyykillä. Vesi oli yllättävän kirkasta vaikka mitään ei näkyny. Samasta mestasta kuitenkin kuhaa ja siikaa jäi hyvin verkkoon eli miehissä vika.

Oon siellä ihastellu haukea keäisin rannalta ja nyt vois kerran käydä siinä lahdessa veneestä keväällä :lol:

Tarkoitus olisi tosiaan keväällä edes kuvaten fiilistellä kalaa ja tietty ruokakalaa ampua. Vesi voi tosiaan olla sameaa..

Pitäis varmasti keväällä lähteä Vaasasta vähän johonkin kirkkaampiin vesiin kokeilemaan joko etelään tai pohjoseen.. Edes viikonlopuksi ku pääsis hyville mestoille..

Yödyykki tosiaan vois pelata hyvin tuolla kevätmestoilla, kun ei se pieni sameus samalla tavalla haittaa. Säynmävälahdella harmittavasti näkyvyys nolla, siellä olis sadoittaun säynävää kyllä :D

User avatar
Echoes
Posts: 60
Joined: 4.7.2008 19:40:38
Location: Tre/Rauma

Postby Echoes » 25.2.2010 23:52:45

Kuka tietää taustoja tuolle pykälälle (12 §)? Olen kuullut jotain sen suuntaista, että aikoinaan atraimilla olisi ollut liian "tehokasta" kalastaa kutupaikoilla.

Pykälä on sukelluskalastajan kannalta murheellinen, koska olosuhteet keväällä olisivat usein mitä mainioimmat näkyvyydenkin puolesta.

Lain henki on kai se, että kohtuu kaikessa. Kohtuullisuuden tavoittelu eräiden (suht.harvinaisten) pyyntimuotojen kategorisella kieltämisellä kutuaikana ei vaikuta kovin mietityltä. Eikö verkoilla, rysillä, katiskalla tai heittämällä saa kalaa kutuaikana tehokkaasti? (kyllä saa ja tehokkaammin) Mielestäni parempi olisi selkeästi rauhoittaa tietyt kutualueet ja/tai pyrkiä vaikka määrällisiin rajoituksiin.

Itse ainakin noudattelen tuota pykälää, en ehkä kirjaimellisesti, mutta lain hengen puitteissa. Sukelluskalastajan on erityisen helppoa olla ottamatta yhtään enempää kuin tarvitsee.

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Re: Keskustelua kevätdyykistä

Postby Tapsa » 26.2.2010 0:56:16

l0hetusmies wrote:Tuntuu, että jengi lukee foorumia -30 asteen pakkasessa mutta ei minkäänlaista keskustelua meinaa herätä näin kylmänä aikana..
Nyt niitä kevätkokemuksia ja suunnitelmia tänne!

Omat tavoitteet on vuodelle saada 1,5kg ahven,




iso on ahven. mutta jos on noin iso, niin kait se sitten on helpompi osua, ja kun se ei kovasti älyä pakoonkaan lähtee isoottaan.
Löytäminen vaan ei niin helppoa. Onnea metsästykseen.


Mutta tavoitteita on täällä.
Veneellä jäätä särkemään, kun vaan on rampit siinä kunnossa että venhon saa laskettua/nostettua.
iiiisoa haukea kiitos. Hakusessa 12+ kg. riittää kyllä se 1 kpl, muutoin noukitaan ruokapöytään sopuisasti. Laista välittämättä, kun nälkää näkee. ;) eikös syöminen kuulu perusoikeuksiin?

Mutta mielen virkistämiseksi, kyllä sitä kaikkea mukavaa vois aatella ampuvansa. Hienoahan on jos sillä joku taimen tulis , mutta...

Ja käykäähän ihmeessä pomppimassa pukupäällä jäälautoilla.


Ja muuta tavoitetta kaudelle.
PM kisoissa mukana pittäis olla (siis x vaiheessa 10 sakissa, niin on joukkueessa suoraan).

ja ihan sinne loppukauteen tähtäimenä olla top 5 joukossa ;) (oman seuran sisällä). ja miksei kokonais rankingissakin.

Ja koitellaan olla silleen että SMS kalastajia ois PM kisoissa yleisessä sarjassa 3 hlöä(tää ois min imi hyväksyttävä suoritus). ja milellään joku mitskukin tuolta ois tuliaisena (siis seurallamme).


onhan näitä. katsellaan, mitä meri antaa.
"kisaaja" no: 76.

http://www.touhula.net

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 27.2.2010 19:40:13

l0hetusmies wrote:Ollaan siinä haukinevan edessä lahdessa oltu syksyllä veneestä dyykillä. Vesi oli yllättävän kirkasta vaikka mitään ei näkyny. Samasta mestasta kuitenkin kuhaa ja siikaa jäi hyvin verkkoon eli miehissä vika.

Oon siellä ihastellu haukea keäisin rannalta ja nyt vois kerran käydä siinä lahdessa veneestä keväällä :lol:

Tarkoitus olisi tosiaan keväällä edes kuvaten fiilistellä kalaa ja tietty ruokakalaa ampua. Vesi voi tosiaan olla sameaa..

Pitäis varmasti keväällä lähteä Vaasasta vähän johonkin kirkkaampiin vesiin kokeilemaan joko etelään tai pohjoseen.. Edes viikonlopuksi ku pääsis hyville mestoille..

Yödyykki tosiaan vois pelata hyvin tuolla kevätmestoilla, kun ei se pieni sameus samalla tavalla haittaa. Säynmävälahdella harmittavasti näkyvyys nolla, siellä olis sadoittaun säynävää kyllä :D



meikäläinen ainakin opastaa mieluusti pelipaikoille, jos on hinkua saaristomeren suuntaan.

mullakin oli vakaa aikomus viime syksynä tulla vaasan ahvenia katsomaan, mutta kun duuni vaihtui, niin lomat paloi. jos koittais keväällä ottaa jonku vkonloppu reissun sinnepäin...
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-



http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
l0hetusmies
Posts: 64
Joined: 15.6.2009 14:27:59
Location: Vaasa

Postby l0hetusmies » 4.3.2010 23:07:27

Pitää Tomppa sopia treffit kesäksi jos tuut tänne suuntaan tai jos saan aikaiseksi lähteä sinne, on vaan muka niin vaikea päästä liikeelle.


Huomenna on kevätkauden avaus hoviskan altaalla eli polte ja innostus on kova. Toivotaan että tuulisi sen verran ettei koko kaupunki ole siinä ulkoilemassa kun on vähän urbaani paikka :lol:

Kalaa ei varmastu tule mutta ainakin kylmä tulee varmasti..

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 5.3.2010 18:20:42

ainakin viime vuosisadan puolella siitä tuli keväisin tosi hyvin ja isoa haukea uistimella, tosin on vasta maaliskuu. Mut siinähän käy varmaan älytön virta,kun ne sillat molemmin puolin. Varmaan sielä jotain kalaa on jos vaan näkyvyys riittää. ehdottomasti pitää hakea uusia tuulia. Suurella varmuudella tulen juhannuksen aikoihin vajaaksi viikoksi lomailemaan perheen kanssa vaasaan. Onko sielä kesäkuun lopulla miten veden kirkkaus?
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-



http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
laban
Posts: 90
Joined: 25.7.2009 13:27:09
Location: vaasa

Postby laban » 5.3.2010 19:26:37

^^

hovioikeuden allas: vesi kuin kristallia muttei kalan kalaa, no eipä tuo haitannut pulikoitiin kuitenkin about tunti. Ja pitipähän uusi puku lämmöt eikä kylmyydestä ollut pinnallakaan auringonpaisteessa tietoa!

frresh!

User avatar
l0hetusmies
Posts: 64
Joined: 15.6.2009 14:27:59
Location: Vaasa

Postby l0hetusmies » 5.3.2010 22:52:59

Tosiaan kyllä joku mesta on aina edes jonkunlaisella näkyvyydellä. Missäpäin oot Vaasaa käyny dyykillä? Laita vaikka privaa..


Tosiaan eilen murtui varvas, kun ei hoksannut metrin lumikerrosta, jonka alla oli kiviä.. Kalaa kuitenkin tulee toivottavasti jo ensi reissulla..

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 9.3.2010 20:43:53

vai oli hovioikeuden allas tyhjää täynnä, kai se on liian kylmää vielä.

en ole käynyt dyykillä vaasassa ollenkaan, mutta sitäkin enemmän heittäen kolunnut rantoja ja nyt kun tuli tämä sukelluskalastus mukaan, niin muutamat paikat on noussut mieleen.kiinnostais päästä tsekkaa sukeltaen vaasan saaristoa, mutta jos teidän matkaan pääsen, kun sinnepäin kesällä tulen, niin lienee viisainta kulkea teidän tietojen mukaan, mun kalareissuista vaasan ympäristössä on kuitenkin jo yli kymmenen vuotta.

pistän pari karttalinkkiä yv:nä, kun saan nuo pennut tuosta kammettua sänkyyn.

T
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-



http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Aina sama laulu!

Postby Maza » 10.3.2010 10:54:00

Hyvät ihmiset....

Aina muistutan keväisestä meiningistä. Kevällä pitäs jaksaa valvoa ja käydä koko huhti-toukokuun puoliväliin saakka yösukelluksella. Kala ei päivisin liiku. Silloin on turha väijyä. Muistakaa ne lämnevät lahdet......

Hangossakin se yksi lahti, parhaimmillaan sain sieltä huhtikuun lopulla 6 taimenta ja kaikki metrissä lämmittelemässä.

Kaikkien kannattais etsiä lahti mihin kalat tulee lämmittelemään ja sinne yöllä. Uistelijat tietää mitkä lahdet lämpenee......

Itse lähdetään Karhun Mikan kanssa Blue water huntingiin ulkomerelle Rauman edustalle. Lohien keväiselle valtatielle. Otetaan Mikko Nurmelta "flasherit" pannaan ne veteen ja lähetään yöllä ja päivällä pyörimään, jos sattuis lohia tulemaan.

On se pyhäinhäväistys, että meressämme ui 10-30 lohia ja kukaan meistä ei edes ole nähnyt!!!!

Mutta Kotkassa Syksyllä, Kaunis saari, siellä rytisee....

Maza

Kimmo
Posts: 77
Joined: 27.11.2005 10:30:30

Postby Kimmo » 11.3.2010 13:26:20

nähdään rauman edustalla !! itse tehty flasheri valmis ja myös blue water jahti mielessä :) en ihmettelis vaikka tuolla näkyis hylkeitä reitillä.

pete
Posts: 314
Joined: 27.10.2005 16:15:03
Location: suur-salo

Postby pete » 12.3.2010 0:20:45

mites hanko? eiks sielläkin oon kohtuullisella etäisyydellä paikkoja?
samaa meininkiä pyöritelly päässä kap verden jälkeen....
porkkala-inkoo linja myös mielenkiintonen!!!
tässähän alkaa innostumaan!

User avatar
edu
Posts: 197
Joined: 11.7.2006 14:47:29
Location: Turku,Finland

Postby edu » 12.3.2010 12:43:24

Pete, Kimmo tai Maza ottakaa mut peesiin. Mä lähen todella mielelläni mukaan ja olen aiheesta hyvin kiinnostunut ja uskon 100% et toi homma toimii kunhan kaikki osuu nappiin!!

User avatar
Juha
Posts: 56
Joined: 1.11.2004 13:55:53

Blue water

Postby Juha » 18.3.2010 9:24:52

Siis mä olen niin messissä.

Rapohan näki kaiussa Stadin edustalla 10kg möykkylä uivan jossain kympissä ulapalla silakkaverkkojen ympärillä. Flasherit poijuineen löytyy omasta takaa ja mäskäystä (jotain kissoille tarkoitettuja muikkuja) kehiin niin eiköhän ala tapahtumaan.

Lohia ei olla saatu kun kukaan ei koskaan ole kokeillut. Viedään laji nyt uudelle levelille. Tärkeetä olis paikallistuntemus, että menee oikeille mestoille kyttäämään.

Yhteyksiä

Juha

User avatar
Saari
Posts: 148
Joined: 27.6.2006 22:16:59
Location: Turku, Finland.

Postby Saari » 18.3.2010 12:56:04

Mä myös mä myös! :-D
80

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 18.3.2010 15:37:18

10kg lohi tekee selvää mistä tahansa normaalinuolesta.
Jos meinaatte mennä tuonne leijumaan niin laittakaa 7mm kanki pyssyyn ettei harmita myöhemmin.
Seatecin nuolet on aivan loistavia, mutta noihin hommiin rakenne on auttamatta liian heppoinen.
Suosittelisin myös laittamaan pyssyn poijuun kiinni kelan sijaan.
Poijubungeesta tuskin on ainakaan mitään haittaa.

Onnea matkaan. Pitää itsekin mennä jossain vaiheessa kokeilemaan.
#77

User avatar
henkka
Posts: 52
Joined: 31.12.2004 9:34:11
Location: Helsinki

Postby henkka » 19.3.2010 21:49:31

Ette saa mitään. :twisted:


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 148 guests