Aloittelijan ensimmäinen puku

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

vbn
Posts: 6
Joined: 29.7.2010 13:50:16
Location: HKI

Aloittelijan ensimmäinen puku

Postby vbn » 9.9.2010 14:40:08

Terve,

Tarkoituksena olisi aloittaa sukelluskalastus. Palstanne ketjuista olen saanut vastauksen useimpiin varusteita koskeviin kysymyksiin. Kaipaisin kuitenkin vielä vahvistusta puvun hankintaa koskien.

Tarkoituksena on hankkia Marean puku omilla mitoilla. Perusteellista puvun hankintaa koskevista viestiketjuista huolimattaa en osaa päättää tilatako Mundial vai Shark Skin.
Puvun sisäpinnoitteeksi aion joka tapauksessa ottaa open cellin ja lisävarusteiksi ulkoisen latauslevyn, kusiputken ja polvivahvikkeet ja housujen tyypiksi high waist. Puvun paksuudeksi 6,5 tai 7mm. (Tarkoituksena on kalastaa pohjoisessa ja pääasiassa syksyllä.)

Pystyykö joku vääntämään rautalangasta mitä Mundialin suurempi jäykkyys käytännössä tarkoittaa? Entä Shark Skinin heikompi kestävyys? Entä onko pukujen välillä muita eroja? Esim. lämpimyydessä?

Shark Skinin paksuutta koskien muistan lukeneeni jostain, että camopuku on todellisuudessa 0,5 mm ilmoittetua ohuempi? Eli jos haluan 6,5mm pitäisi tilata 7mm?

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 9.9.2010 14:52:04

terve.

7mm, jos kylmiin vesiin. Vaikka tuskin tuolla puolella millillä kovin suurta eroa on.

Juuri juteltiin edun kanssa eilen tuosta puvun ulkopinnasta ja oltiin ehdottomasti sitä mieltä, että ensimmäsessä puvussa on kestävyys tärkeää. Kyllä tollanen nahkapinta ottaa osumaa aika paljon helpommin kuin kangas.

Mittojen mukaan tehty puku istuu joka tapauksessa hyvin, joten mun mielestä kankaalla on hyvä aloittaa ja kun ei noi puvut kuitenkaan lopunelämää kestä, niin sitten voi seuraavaksi kokeilla ilman kangaspintaa. Minä tein juurikin niin ja olen tyytyvänen valintaani.

Tomppa
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-

http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 9.9.2010 15:12:37

Tää on oikeestaan se sama kysymys, mihin miunkin mittapuvun tilaaminen on aina kaatunut. Erittäin hyvä kysymys siis.

Mutta vielä. Siis Mundial on se kangaspintainen?? Niinkö?

... ja se paksuushan on ikuisuus juttu. Monilla taitaa olla sekä 5mm, että 7mm mikäli en ole väärin ymmärtänyt. Itse olen pärjännyt 6.5mm puvulla (jossa haalaripöksyt) jo ihan älyttömän pitkään. Välillä on toki kuuma, mutta onneksi harvemmin. Kyseessä on hyllypuku, jonka istuvuus ei ole kovin hyvä. Siispä, mikä olis semmonen hyvä all weather paksuus, jos oletetaan open cell puku kangaspinnoitteella. Onko aluspaidat tms. toimivia, vai enemmän henkisiä tukia?

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 9.9.2010 15:49:32

Puvuista on aina niin kiva jutella, kun ei varmaankaan ole olemassa juuri sitä oikeaa vastausta.. :)

Sharks skin on tietääkseni samanlaista matskua kuin comp pro...?

Itsellä ollut käytössä tuo comp pro (7mm todellisuudessa 6,5mm) puku tämän kesän, koko kesän puvulla vedin muutamaa viikkoa lukuunottamatta, vaikka sitä vähän epäiltiin.. :wink:

Tietysti 5mm olisi mukavampi kesä helteillä, mutta kyllä ekassa puvussa panostaisin itse siihen ettei ainakaan kylmä tule....

Mitä kestävyyteen tulee niin hyvin on kestänyt,
kuitenkin kangapuku on huolettomampi käyttää eikä tarvi kokoajan olla varovainen. Kestää varmaan paremmin myös kaislikkokalastusta.
Itse ajattelin tilata seuraavaksi kangaspintaisen juuri sen takia, että voi mennä vähän huolettomammin.

Tuo jäykkyys on varmaan ominaista noille kangaspuvuille ajan myötä? Itsellä on pari vuotta vanha OMER:in puku (ihan huippu sekin) ja siinä jäykkyyttä on huomattavasti verrattuna uuteen vastaavaan.
Välillä laitan puvun ihan vaan pesukoneeseen ilman linkousta, se poistaa hieman jäykkyyttä.
Eikä siitä ikinä mitään haarniskaa tule :wink:

User avatar
Jonkka
Posts: 53
Joined: 4.11.2004 17:02:21
Location: Vantaa

Postby Jonkka » 9.9.2010 16:11:49

Moroo,

Mulla on ollu sekä shark skin että pro comp ja viimeisimpänä kangaspintainen puku (TopSub). Näitä kaikkia kokeilleena voin sanoa että ainakaan kangaspintaisen jäykkyydestä on ihan turha murehtia. Mun 7mm puku on älyttömän joustava ja se huolettomuus mikä sen mukana tulee on aivan mahtava: pukua voi repiä aivan surutta päältä pois eikä tunnu missään. Itselläni seuraavakin puku tulee olemaan kangaspintainen.

Miinuksena voi kangaspintaisista sanoa että camokuoseja on huomattavasti vähemmän tarjolla. Tää on tietenki tärkeetä ainakin hifistelijöille. Toisaalta, se mitä sä vedessä teet (tai et tee) on tärkeempää kalansaannin kannalta kuin se mitä sä kuvittelet niitten kalojen siellä kiven kolossa näkevän...;)

-=Jongkka=-

jampe
Posts: 43
Joined: 7.4.2008 16:13:06

Postby jampe » 9.9.2010 16:12:52

Kyllä, mundial on se kangaspintainen. Itselleni tilasin marealta mundialin 6,5 millisenä, camona, pissaletkulla ja sisäisellä, pitkällä latauspaikalla. Puku toimii moitteettomasti.
Ensimmäisillä käyttökerroilla puku tuntui melko tiukalta, mutta tuntuu venyneen tiukimmista paikoista juuri sopivasti. Mundial on mielestäni mukavan notkea, laitepukuihin
verrattuna jopa JÄRISYTTÄVÄN notkealta. Ja onhan se kestävä! Liimatuubin avulla todella kestävä. Tuo liimatuubi kannattaa hommata heti, kun puvun saa, jotta vauriot saa heti
korjattua. Semmosta mustaa neopreeniliimaa olen käyttänyt ja on tosi hyvää. Saumoja saa tosinaan liimailla ja sisäpinnasta vekkejä, jos sattuu mokailemaan...

Mundial eli kangaspinta luonnollisest jäykistää pukua jonkinverran verrattuna pukuun, jossa ei ulkopinnoitetta ole. Sharkskin- puvusta ei ole kokemusta, mutta kuten joku
sanoikin, se on notkeampi, mutta ei kovin kestävä, joten valitse sen perusteella, kumpaa ominaisuutta arvostat enemmän.

Kusiputkesta kannattaa mainita Osvaldolle, että laittaa sen samanpaksuisena, kun muukin puku. Näin minuakin vinkattiin ja tuntuu ihan järkevältä. Tosin kusiputki ei
highwasted-puvussa ole mielestäni pakollinen, jos sukeltaa suht. lähellä rantoja, koska kuseminen on todella helppoa. Majavanhäntäläppä auki ja kääräisee housuja vähän...
Tajunnanvirtaa, koittaa saada selevää :?:
Näköjään kirjoittamisen aikana tullut tauko aiheutti sen, että jannut ehti jo asiani kirjoittamaan, mutta kertausta, kertausta :)

vbn
Posts: 6
Joined: 29.7.2010 13:50:16
Location: HKI

Postby vbn » 9.9.2010 18:21:57

Kiitoksia vastauksista. Näiden viestien persuteella Mundial tuntuu järkevämmältä vaihtoehdolta.

Noista camoväreistä vielä. Ymmärränkö oikein tulkitessani, että Mundialia ei saa "decomposed" tai "Uniform" väreissä? Eli toisin sanoen värimahdollisuuksia on ainoastaan kolme?

http://www.mareasub.it/index.php?option ... 13&lang=en

Tulen kalastamaan Pohjois-Suomessa varsin kirkkaissa vesissä, joissa on harmaa pohja, eikä juurikaan vesikasvillisuutta. Noiden kuvien perusteella UNI02 väri olisi sinne juuri sopiva. En tiedä kyllä yhtään mikä noista kolmesta Mundial pukuun saativissa olevasta väristä olisi sinne hyvä? Vai onko sillä suurtakaan väliä?

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 9.9.2010 20:09:00

Hyvähyvä,

nyt alkaa asiat hivenen selkeytyä. Pitänee nyt (noin neljän vuoden vakavan harkinnan jälkeen) pistää puku tämän talven aikana tilaukseen. Harkintaan menee vielä tuo paksuus, mutta katellaan nyt...

Viimeiset jotain seitsemän vuotta (!) olen mennyt samalla SporaSubin 6.5mm Diablolla. En osaa sanoa onko se miten jäykkä, kun en paremmasta tiedä, mutta tuo kestoikä kertoo jotain kangaspinnoitteen hyödyistä. Pesussa tuo on käynyt tänä kesänä melkeen joka keikan jälkeen.

Camosta en usko olevan kauheesti hyötyä missään, mutta näyttäähän se hyvältä.

coppis
Posts: 63
Joined: 14.7.2006 18:16:28

Postby coppis » 9.9.2010 20:30:21

Meikä ei oo mikään pukuspesialisti, mutta on kokemusta sekä 6,5mm kangas(Seatec) että 6,5mm smoottipuvusta(Marea Competition pro). Mun mielestä aika monesti pelotellaa turhaa smoothskin pukujen heikkoudella ja niistä kerrotut ajatukset on lähinnä mutua. Mun mielestä smooth-puku hajoo joko puettaessa tai riisuttaessa. Omallani oon hinkannu kivikkopohjaa, suhinu ihan sikana kaislikossa ja ottani lippoja rantakivikossa niin, että polvet on ollu verillä, mutta puvussa ei oo naarmuakaan niistä. Ja smoothskinhä on vielä herkempää kun sharkskin.

Tuo Seatecin kangaspuku oli kylläkin meikälle aika tiukkaa kokoa ja varmaan sen vuoksi todella jäykkä. Joka tapauksessa oma kesäpukuni, joka on 5mm Cressin apnea, on myös selkeästi kangasmaisen jäykkä. EI paha missään tapauksessa, mutta vastaavasti paksumpi Marea tuntuu tuota 5mm pukuakin juostavammalta. Näissäkin ilmeisesti eri merkeillä eroja. Onko esim Jonkan puhumassa TopSubin puvussa, jotain erityisen joustavaa matskua?

Mutta miksi haluat juuri Sharkskinin? Muistanko väärin vai onko se jopa kalliimpi kuin Apnea comp? Ainakin aika samoissa hinnoissa. Maza myös joskus puhu, että Sharkskini jäykistyy ajan kanssa toisin kuin Apnea. Tosin vaikea uskoa, että tuollainen matsku kuitenkaan liiaksi jäykistyy?

Jos mukavuus on ensisijaista ja Sharkskinin ostossa mietityttää ainoastaan kestävyys, niin osta ihmeessä se tai Apnea comp. Kyllä ne kestää kun varovasti pukee :)

Ps. Onko muilla ollut smootskin pukujen kanssa samaa ongelmaa, että kainalot alkaa narisemaan pirusti kastuessa? Eli kun liikuttaa kättä ja sihtaa jne niin kuuluu kauhea rutina kainaloista. Mikä avuksi? Sama kuuluu välillä niskasta kun pinnalla uiskentelee kattelee eteenpäin niin, että niska menee "lyttyyn". Vissiin vaseliinit aina laitettava kainaloon ennen dyykkiä!

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 9.9.2010 20:47:03

Mitenkäs tommonen ei kangaspinnoitettu puku muuten kestää esim. Lanskerin katajikossa juoksemista....??

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 9.9.2010 21:14:29

Siis onhan tuollainen ei kangas pintainen puku kestävä ja ottaa iskutkin vastaan, mutta jos tykkää juosta kuusimetsässä hirvenä niin ottaisin kyllä kangaspintaisen puvun(oma mielipide vaan). :roll:

Kukapa sukelluskalastaja silti metsässä
juoksisi... :wink:

jampe
Posts: 43
Joined: 7.4.2008 16:13:06

Lissää löylyä

Postby jampe » 9.9.2010 22:48:18

Ei malta olla jatkamatta. Alkup kysyjä mainitsi sukeltavansa pohjoisen Suomen vesissä. Silloin et oletettavasti malta olla tsekkailematta kirkkaita jokia, joissa helmenä kuohuu koskia.
Noihin koskiin mundial on omien kokemusten pohjalta pohtien loistovalinta. Kestää uskomattoman paljon kosketuksia kiviin. Rintakehä ja polvet ovat kovilla, joten ulkoinen latauspaikka
ja vahvikkeet polvin ovat järkevä valinta, vaikkakin ilmankin niitä puku kestää todella hyvin. Eipä niistä haittaakaan ole.

Kova on kaveri joka metsässä juoksemalla mundialin rikkoo. Itsekin valitsisin tosin competition pron, jos sukeltaisin aina meressä tms. avovesissä. Niissäkin kangaspintanen toimii tosin
moitteettomasti.. Jatketaan

User avatar
Eliel
Posts: 64
Joined: 13.9.2006 20:11:54
Location: Kerava

Postby Eliel » 10.9.2010 10:05:07

Mulla on ollut molemmat, sekä apnea comp pro että shark skin, ja mun kokemuksen perusteella kestävyydessä ei oo juurikaan eroa. Jos sitä on niin ehkä jopa smoothskinin eduksi. Smoothskin puku uutena ja joustavana kestää yllättävän paljon rankaisua, mulla ei oo 6,5 millin puvussa muita vahvikkeita kun rinnassa peni kangas, ja kestää esim. kallioilla kaatuilia ihan hämmentävän hyvin. Oon myös kontannu aika paljon rannoissa eikä polvt tai kyynärpäät oo vieläkään puhki, puvulla takana nyt kaks paljonsukellettua kautta.

Omassa sharkskinissä ongalmakohatana oli latausvahvikkeen sekä polvivahvikkeiden laidat, eli kankaan ja kumin raja. Koska materiaalit ei jousta ihan samalla tavalla saumat alkaa näistä kohdista repeillä aika nopeesti. Mun mielestä täysin kumipintanen puku onkin tän takia hyvä vaihtoehto.

Katajikkoa tollanen smoothskin- puku kestää ihan okei, paitsi jos puku tarttuu johonkin törröttävään oksaan - silloin repeemä on käytännössa varma.

Kannattaa kuitenkin muistaa että sillä liimalla tekee ihmeitä, melkein minkä tahansa vekin saa kyllä liimattua. Toki jos puvun ihan kunnolla repii niin saattaahan siinä sit ainakin kylmemmän veden aikaan mennä päivä pilalle.


Eliel

vbn
Posts: 6
Joined: 29.7.2010 13:50:16
Location: HKI

Postby vbn » 10.9.2010 11:51:06

Koskissahan ei saa teräaseella kalastaa Paikallisetkin muistaa tämän hyvin eikä juurikaan kutusiikaa syksyisin tuulasta...

Mutta puvusta vielä luulin, että Shark Skin olisi selkeästi Competition prota kestävämpi.

Toistan vielä typerästi itseäni mutta kun en ole koskaan sukelluspukua päällä pitänyt, niin on vaikea mieltää miten jäykkyys ero käytännössä ilmenee. Onko kangaspintaisen puvun jäykkyys enemmänkin mielyttävyys haitta vai onko siitä todellista haittaa esim. jossakin tietyssä sukeltamiseen liittyvässä tilanteessa?

coppis
Posts: 63
Joined: 14.7.2006 18:16:28

Postby coppis » 10.9.2010 12:28:50

vbn wrote:Toistan vielä typerästi itseäni mutta kun en ole koskaan sukelluspukua päällä pitänyt, niin on vaikea mieltää miten jäykkyys ero käytännössä ilmenee. Onko kangaspintaisen puvun jäykkyys enemmänkin mielyttävyys haitta vai onko siitä todellista haittaa esim. jossakin tietyssä sukeltamiseen liittyvässä tilanteessa?


Enemmänkin miellyttävyys. Kyllähän molemmilla hyvä sukeltaa on, ei porukka muuten jakautus niin kahtia noiden suhteen. Käytännössä se jäykkyys vaan on sitä, että puku jänkhää vastaan kun liikuttelee raajoja. Esim. kun vetää hartiat taakse, nostaa kädet pään päälle tai kääntelee päätä. Meikä on kyllä sen verran mukavuuden haluinen, että tykkään, jos pukua ei melkeinpä tunne päällä ja se joustaa kaikenlaiseen liikkeeseen helposti. Ei ole tönkkö olo esim. maalla touhutessa.

Mutta, jos tosiaan aikaisempaa pukua ei ole, niin sillonhan kangaspukua ostaessa ei vielä tiedä paremmasta ja se toimii loistavasti ;).

User avatar
Jonkka
Posts: 53
Joined: 4.11.2004 17:02:21
Location: Vantaa

Postby Jonkka » 10.9.2010 12:48:41

Mo,

Mulla oli aikoinaan elioksen kangaspintainen puku ja se oli päällä aivan järkyttävä, nautinto oli dyykistä todella kaukana. Sen jälkeen vakuutuin Marean smoothskin puvuista ja olihan ne mukavia päällä, ei voi valittaa. Mutta muutamana viime vuotena olen niihin pukuihin liimannut enemmän uutta saumaa kuin mitä niissä alunperin oli. Selkä tai jokin muu paikka repaleisena menin monet kisat läpi. Ja kyllä se rupes hiljalleen vituttaa.

Mutta kun Elioksen jälkeen otin sen riskin ja tilasin kangaspintaisen puvun niin ei ole tarvinnut katua. Ehkä materiaalit on kehittyny niin paljon että myös kangaspintaiseen saa sen joustavuuden tai sit TopSub on vaan **tun hyvä!

Makuasioita nää on. Kangaspintainen on varmasti kiistatta huolettomampi valinta mutta smoothskin on pakostikin hiukan joustavampi. Mutta kuten Eliel sanoi, on ihan vihoviimeinen juttu jos syksyn vikoilla yödyykeillä puku repee veden ollessa jotain 5 asteista... Mä oon sen kokenut ja tein omat ratkaisuni.

Peace!

-Jonkka-


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 94 guests