Sukellusten pituudet

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

antti_hki
Posts: 33
Joined: 13.7.2010 15:05:48

Sukellusten pituudet

Postby antti_hki » 12.9.2010 10:21:35

uusi käyttäjä ilmoittautuu!

tuli tässä mieleeni, että oletteko kellottaneet sukelluskalastuksessa keskimääräisiä sukellusaikoja? olen tässä kesän aikana aloitellut harrastusta käymällä vaan vapaasukeltelemassa 0-7m syvyyksissä ja vähän testaillut olosuhteita ennen harppuunan hankintaa. jotakuinkin minuutin mittaisia sukellluksia tullut tehtyä aika helposti, venyttämällä pikkaisen yli.

mietin tässä vaan, että riittääkö tuo aika järkevään kalastukseen, vai kannattaako jatkaa vielä reenailua? kaloja on kyllä silloin tällöin näkynyt, eli muutaman kerran suolaus olis ollu ehkä mahdollista. mitä oon tietoa etsinyt netistä ja tältä sivustolta, niin aika yleinenhän tyyli on kaiketi mennä pohjaan ja jäädä "väijyyn"...tuli mieleen että noilla minuutin sukellusajoilla nää meikäläisen väijyt jäis aika lyhyiksi.

mitäs sanotte tekijämiehet?

kiitos.

p.s jos etelärannikolla vinkkejä hyvistä rantaspoteista, niin otan ilolla vastaan. porkkalanniemen kärjessä oon käyny reenailee muutamia kertoja. heinäkuussa näkyväisyys ei ollu mikään mahtava. syksyä kohden ilmeisesti paranee keskimäärin?

coppis
Posts: 63
Joined: 14.7.2006 18:16:28

Postby coppis » 12.9.2010 12:35:50

Moi ja tervetuloa!

Meikä on kaukana tekijämiehestä, mutta koitetaan jotain mietteitä sanoa. Jos sukellukset jo tässä vaiheessa on 7m asti ja minuutin pohja-ajat onnistuu, niin sehän on loistavasti!

"mietin tässä vaan, että riittääkö tuo aika järkevään kalastukseen, vai kannattaako jatkaa vielä reenailua?" Riittää, mutta toki kannattaa jatkaa treenaamista lisää. Esim. ahventa saa jo 30s kytiksellä. Siian kanssa voi olla jo hieman vaikeampaa. Mutta yleensäkkin se kytiksen venyttäminen johonkin 2min on monesti turhaa suomen oloissa. Mieluummin vetää useampia minsan pintaan olevia. Kokeneemmat jatkakoon.

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 12.9.2010 17:38:57

terve.

tekijä en ole vielä, mutta onnekseni saan sukeltaa sellaisten seurassa!

itse pääsen minuuttiin meressä parhaimmillani ja altaassa kolkuttelen kahden minuutin rajaa, 8.5 metriä syvin sukellukseni,mutta realistinen kalastussyvyys -6m.

kalaa olen saanut kaikenlaista päivin öin, en ehkä yhtä suuria saaliita, kun kokeneemmat, mutta pärjään hienosti kuitenkin ja minun kellotukset ovat aika vaatimattomia.

kyllä ne toiset kyttää ahventa välillä lähes kolme minuuttia...huh, mutta taitaa olla harvassa ne kerrat kun tarvii niin pitkään odottaa.

sitten on tietysti nuo jalommat kalat, mutta siihen ei riitä pelkästään se, että pystyy olemaan pohjassa tunnin, vaan täytyy tietää kaloista paljon muutakin, ennenkaikkea milloin ja missä niitä kannattaa etsiä, uskon että siika ja taimen on ammuttavissa helposti oikeissa olosuhteissa/paikassa minuutin odottelulla.
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-

http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

antti_hki
Posts: 33
Joined: 13.7.2010 15:05:48

Postby antti_hki » 13.9.2010 21:42:42

kiitos vastauksista!

kyllähän sitä sitten tohtii jo harppuunaa alkaa hankkimaan näilla sukellusajoilla. semmoinen suht lyhyt varmaan alkuun ja kuminauhalla toimiva? näin olen ymmärtänyt. britanniasta suht edukkaasti saisi mahdollisesti tilattua, kun pikkuinen kurssihyöty tulis mukaan. varuste.netissä näytti kanssa olevan ainakin.

sunnuntaina käytiin porkkalassa rannassa vaan pyörimässä, vesi näytti suht kirkkaalta, mutta vaikea sanoa pinnalta. kyllä se siitä!

kausihan jatkunee pitkälle talvea kohti ja vesi kirkastuu vaan? näin se muistaakseni oli kun laitteilla takavuosina plutasin. kumia onneksi löytyy vähän joka paksuutta, muita vesilajeja tullut sen verran reenailtua.

antti

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 14.9.2010 11:34:45

Harppuunoita saa myös Suomesta nopeasti ja mielestäni kohtuu edullisestikin...

http://www.sfstore.fi/

OMAN kokemuksen mukaan excalibur 2000 sarja on hyvä ja jos haluaa heti laatu vehkeet niin sitten xxv gold sarjan pyssy (ovat aivan LOISTAVIA) :!:

-Mikael-

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 14.9.2010 12:54:18

mo.

Mä äänestän ehdottomasti ensimmäiseksi pyssyksi omer cayman 75.

T
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-



http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests