Vapaasukeltaja juuttui verkkoon ja hukkui

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

Markol
Posts: 14
Joined: 15.9.2009 10:18:47
Location: Salo / Suomusjärvi

Vapaasukeltaja juuttui verkkoon ja hukkui

Postby Markol » 3.3.2011 13:53:21


User avatar
Tuukka
Posts: 116
Joined: 4.5.2006 15:41:13
Location: Nurmijärvi

Postby Tuukka » 3.3.2011 14:49:22

sarjassamme helvetin pahoja tilanteita. Varsinkin täällä meidän näkyvyyksissä. Itse olen tavannut 2-3 hylättyä ja merkitsemätöntä verkkoa veden alla. Ne on muistaakseni kaikki olleet suurinpiirtein nipussa jolloin ne on vähemmän vaarallisia ja helpompi huomata. Eli joku kalavesien sankari on todennut verkon noston jälkeen olevan liian sotkussa tai muuten aikansa elänyt ja tiputtaa koko nivaskan laidan yli.

Aina puhutaan veneistä kun ne kai on tilastollisesti pahempia mutta aikakin itse näen painajaisia noista verkoista ja olen yrittänyt miettiä mitä teen jos sellaiseen törmään.

Kuumottava ajatus vaikka kuinka ajattelisi että pääkylmänä vaan leikkaamaan itseään irti, kuitenkin totuus on että paniikki ryömii pukuun ja happi palaa hetkessä kun syke tuplaantuu. Jos ei kaverin kanssa sukella käsikädessä niin en tiedä kuinka paljon jeesaa.

T
p.s Toi linkistä löytyvä james bond hengityslaite voisi tosiaan olla kova koska sillä saisi rauhotettua itsensä alkuun ja kun aivo taas toimii voisi työstää itsensä vapaaksi. Saako tosta sitten automatik sukeltajan taudin jos vetäsee henkoset?
#17

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 4.3.2011 21:11:51

Tietty verkon koko ei ratkaise hukkumista, mutta OK Suomessa verkot on 30 m ja sit on jatkettu, eli periaatteessa vois olla huomattavissa nuo poijut (jos käytetään)
Ulkomailla on verkkoja jotka on 300mja rapiat... ja käytännössä ei merkkejä ole näkyvissä. Eli verkkoon uidaan täysin odottamatta.
(joku kalastaja vissiin korjaa suomi mitat, mutta lähdetään näillä)

Kyllähän näitä aina silloin tällöin on itse kunkin hyvä ottaa esille, ja pohtia omassa koulutuksessaan wörst skenaariota.
Että pelkkä kalapiikki ei ole ihan just se kaikista paras kalastajan apuväline, vaan kunnon perkeleen leuku. noh ehkä ei leuku, mutta hyvä terävä sahalaitainen puukko.
Koitakaas ihan huviksenne vaikka moralla katkaista 5 sekuntiin nylon NARU !! ei oo helppoo. Mutta sen pitäisi sitä olla.
Eli kaikilla kalastajillakin pitäsi olla kunnollinen puukko mukana, eikä mitään mikälie mora. Nyt on satunnaiset kalastelijat liikkeella ihan vaan pelkällä piikillä, jolla saa tökättyä kalan aivoihin.

Puukko kuuluu kalastajan pakollisiin turvavarusteisiin, eikää ole vain ja ainoastaan sitä kalanverestämistä /tappamista varten.

että nyt vaan SF-storesta hommaamaan kunnollista teemapuukkoa. !!
Tehkääs SF-store jokin täky tästä, niin porukka on tyytyväinen, niin kauppias, kuin kalastajakin.

TURVALLISUUTTA!!
ja tähän ei oikeesti voi panostaa liikaa.

sukeltajan merkkipoijut.
liput poijussa.
jne.. näitä on ainakin itse koittanut olla ajamassa eteenpäin, että kisaan ei todellakaan ole tulemista jos ei ko. asiat ole kunnossa.

itsesi ja kaverisi puolesta.

ei muuta. piis.
"kisaaja" no: 76.

http://www.touhula.net

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 5.3.2011 14:40:37

moi.

jotku verkot on vastaan tullu, mutta ne oli pohjassa mytyssä, silti tuo on asia joka on syytä huomioida.
kevään tullen ahneet saaristolaiset verkottaa rannat siian toivossa ja tarttee kattoo mihin ui!!
meidän kevätreissulla pudotetaan pohjaan 2*60metriä pitkät ja kolme metriä korkeat verkot, eli syheröä on 120 metriä jonossa ja 1-10metrin syvyydessä ja siihen kun sukeltaja ui jossain kahdeksan metrin syvyydessä on leikki todella kaukana.
Toki merkkaamme verkot huolellisesti, mutta sitä eivät kaikki tee, eivätkä edes ymmärrä, että se on tärkeää muidenkin kuin venelijöiden huomioimiseksi.
Varovaisuutta ja kunnon teräase mukaan!!

tomppa
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-

http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
Janne
Posts: 66
Joined: 3.10.2008 21:51:56
Location: Lahti
Contact:

Postby Janne » 5.4.2011 0:03:45

Tapsa wrote:
että nyt vaan SF-storesta hommaamaan kunnollista teemapuukkoa. !!
Tehkääs SF-store jokin täky tästä, niin porukka on tyytyväinen, niin kauppias, kuin kalastajakin.

TURVALLISUUTTA!!
ja tähän ei oikeesti voi panostaa liikaa.

sukeltajan merkkipoijut.
liput poijussa.
jne.. näitä on ainakin itse koittanut olla ajamassa eteenpäin, että kisaan ei todellakaan ole tulemista jos ei ko. asiat ole kunnossa.

itsesi ja kaverisi puolesta.

ei muuta. piis.


No nyt vihdoin tähän täkyyn pitää tarttua! Uutta ja sitä tuttua tavaraa on tullut kevään myötä taas varasto pullolleen.

Puukko ja kaveri on vedessä tosiaan halvat henkivakuutukset ja meillä myydään tästä parivaljakosta vain puukkoja. Sporalta ilmestyi tänä vuonna uutuutena aivan loistava puukko, Dagger Cryot. Terä on aivan uskomattoman terävä, eli jos on kokemusta omerin tai sporan vanhemmista puukoista ja on pitänyt niitä terävinä, niin Dagger on potenssiin 3. Speksit löytyy tuolta: http://www.sfstore.fi/puukot.html

Poijuja ja lippuja löytyy myös ja aivan uusinta hottia on Imersionin Master torpedo. Se menee rullattuna vaikka mihin ja itse testasin, niin alta 15 sekuntiin saa puhallettua täyteen nerokkaan täyttöjärjestelmän ansiosta. Lipunjalka on tosin metrin pituinen, joten se ei mene ihan normi taskuun :(
Poijuja: http://www.sfstore.fi/poijut-lautat.html

Kaikenlaista löytyy, you name it, jos ei löydy tai ole tulossa niin tilataan.

SubCraft on tämän vuoden uusi valmistaja edustuksessamme. Hanskoja, pyssyja, sukkia, jne, sekä pari mittatilauspukua on tulossa. Raporttia niistä piakkoin.

Tykit naftasta ja veteen. Varokaa ajoverkkoja ja jäitä!

Janne / SFstore
#37
www.sfstore.fi
janne.manninen(at)sfstore.fi

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Fiskars!

Postby Maza » 5.4.2011 19:46:51

Hei!!!
maailmalta sen verran, että olen muutaman kerran törmännyt siimoihin, joissa on järjettömät koukut. + verkkojakin olen nähnyt. Noissa maailman mestoissa ei 95 % suomalaisten sukelluskalastajien puukoilla tee mitään.

Suomessa olen muutaman kerran sotkeutunut verkkoihin, mutta niitten kanssa pääsee hyvin pintaan. Kaksi asiaa:

1. Harjoittele verkon kanssa kun sen näät. Eli sukella ja katso verkkoa ja koskettele ja harjoittele. Tietenkin pysy etäällä mutta tarkoitan, että jos joskus siihen törmäät olet jo henkisesti voitolla ja etsaa paniikki kohtausta siis "apua olen verkoissa" ja syke nousee ja kulut kaiken happesi.

2. Parasta mitä suomessa-Norjassa pitäsi olla turva varusteena on sakset. Aivan pienimmätkin sakset omaavat katkaisuvoiman nailoneihin ja verkkoihin. ELI mistä saisi ruostumattomat sakset. Se olis turvallisin ratkaisu.....

Maza


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests