Harppuunan kumin kiristys?

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

T.6
Posts: 15
Joined: 7.7.2010 10:14:23

Harppuunan kumin kiristys?

Postby T.6 » 8.7.2011 10:49:19

Moi.

Kyselinkin asiaa jo vapaasukelluksen palstalta, mutta en saanut vastausta vielä.


Innostuin viime kesänä sukelluskalastuksesta ja hommasin vanhan märkäpuvun ja ostin käytetyn harppuunan.
Kaveri keneltä harppuunan ostin, niin hän laittoi uuden kumilenkin siihen ja antoi jonkun kuula/narusysteemin, ilmeiseti uuden kumin vaihtoa varten.

Ongelmana on, että kumi on venynyt ja tehot ovat kateissa ja kysymys kuuluukin, että saako kumia lyhennettyä jotenkin?

Harppuunassa on on kaksi kohtaa mihin kumin saa venytettyä ja aluksi oli kova työ, että kumin sai viritettyä ensimmäiseen haloon.
Viime kesänä olin kalassa n.10-kertaa ja sinä aikana kumi venyi / löystyi sen verran, että kumin sai venytettyä jo siihen taaemaan hahloon.
Tänä kesänä olen käyny kolme kertaa kalassa ja nyt kumin saaa jo heittämällä venytettyä siihen taaempaan hahloon ja alkaa harppuuna olemaan jo aika laiska.

Onko tuo iha normaalia käyttäytymistä? Hahlojen väli on n.10cm eli venymää on kertynyt 10-15cm.
Kumi ei ole kuitenkaan hapertunut, eikä harppuunaa ole säilytetty aurinkoisessa paikassa. Itse luulen, että kumi on vain venynyt, kun se on aina jännityksessä kalareissun ajan.

Mielellään otetaan muitakin huoltovinkkejä jne. vastaan.

-toni

T.6
Posts: 15
Joined: 7.7.2010 10:14:23

Postby T.6 » 8.7.2011 11:36:12

Haulla löysinkin tuollaisen linkin:
http://www.homepages.paradise.net.nz/qu ... rubber.htm

Eli kumi on tuota mustaa letkua missä on reikä keskellä.

"orginal wishbone for your gun" -kohdassa kekimmäisen luukun oikean puoleinen kiinnitys on harppuunassani.

Eli tuo pallo tungetaan letkun sisälle ja se lukitaan narulla solimimalla.
Sitten "liutetaan" muoviholkki siihen päälle. Onko siihen jotain kikkoja vai meneekö kumi suosiolla sen muoviholkin sisälle?

Mutta miten se toinen pää sitten laitetaan mihin ei tule tuota lukituslenkkiä jossa on nuo pallot päässä? Eli toisesa päässä on myös tuo muovinen holkki missä on kierre päässä ja se kierretään harppuunaan kiinni.

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 8.7.2011 12:24:43

Ei ole normaalia.
Kumi hapertuu ja murenee, mutta sen pituus ei kuuluisi mitenkään merkittävästi kasvaa.

Mikä pyssy/pituus?
Kuinka paksua kumia käytössä?

Missä asut?
#77

T.6
Posts: 15
Joined: 7.7.2010 10:14:23

Postby T.6 » 8.7.2011 13:30:46

Moi.

Oliskohan harppuuna ollu omer-merkkinen ja pituus 75cm.
En ole mitannut kumia, mut veikkaisin että 16mm.

Kumin löysäpituuden muutoksesta en tiedä, mutta sitä saa venytettyä sen 10-15cm pidemmälle, mitä aluksi. Eli olisko löysäpituuden muutos sitten jotain 2-5cm luokkaa?
Ihan pientän murtumaa on kumissa siinä muoviholkin juuressa. Se ilmestyi siihen jo parin kerran jälkeen ja harppuunan myyjä tais sanoakkin, että pientä hapertumaa tulee, mutta siitä ei tarvi huolestua.

Asustelen Tammelassa.

PS. onko mahdollista itse kiinnittää tuo kumi siihen muoviholkkiin?
Kun tuossa linkissä se solmimisvaihtoehto on kai tuolle pallopäiselle wishbone:lle?
Se kaveri keneltä harppuunan ostin, niin hän teki "metrikumista" ne uudet kumilenkit siihen harppuunaan. Ja jotain tuon ohjeen mukaisia solmujakin se väänteli. Ja sellainen mielikuva jäi että se joku naru missä on ne messinkiset pallot päissä, niin jotenkin sen avulla se kumi viritellään siihen holkkiin kiinni?

PS.2.
Löytyi tuollaisia ohjeita yksikumisille:
http://www.youtube.com/watch?v=vefJXhzsqC8

http://www.bluewaterfreediversofwa.com/ ... age761.htm
Last edited by T.6 on 8.7.2011 13:49:50, edited 1 time in total.

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 8.7.2011 13:43:25

Niin...
Jos kyseessä on ruuvikumikärjellä varustetty OMER, niin eiköhän siihen olisi parasta laittaa ihan asianmukaiset OMER kumit sopivilla kierteillä:?:

Kumit ovat kulutuskamaa.
Oikeastaan ne olisi hyvä vaihtaa vähintään kahden vuoden välein vaikka laukauksia olisi tasan nolla.

En ymmärrä mitä tarkoitat holkilla.

Normaalikumissa on kierteet molemmissa päissä ja ne myydään pareittain.
Toinen pää tulee kärkeen ja toinen wishbonen kuppeihin.

Jos ei halua metallista ruuvattavaa wishbonea käyttää, kannattaa ostaa hieman liian pitkät kumit, leikata wishbone-pään kierteet irti ja työntää siihen päähän esim. dyneema wishbone helmellä/pampulalla ja sitten kuristussolmulla kiristää.

Bulkkikumin asentaminen ruuvikumikärkeen ilman tähän tarkoitettuja teräksisiä adaptereita on sitten sen verran hasardia hommaa että suosittelen jättämään väliin.

Jos on Helsinkiin asiaa niin tule käymään.
Laitan kuntoon pikkurahalla.
Samalla näkisit kuinka homma tulee suorittaa seuraavalla kerralla.

T:Mikko
#77

T.6
Posts: 15
Joined: 7.7.2010 10:14:23

Postby T.6 » 8.7.2011 14:04:29

Joo siis juuri semmoiset ruuvikumikärjet siinä on.
Itse kuvailin niitä kierreosuuksia muoviholkeiksi.

Joo näyttäisi oleva jotain 10€ luokkaa uudet kumit, tais siis vastaavat toisen merkkiseen.

Se vain sekoitti, kun se myyjä viritteli itse sen kumin kiinni siihen ruuvikumikärkeen ja se antoi mukaan jotain hiluja ja mm.jonkun narun missä on ne pallot päässä.

Pitänee metsästää uudet sopivat kumit jostain.
Ensi viikolla tuleeki uusi (käytetty) harppuuna testiin, niin vanha joutaakin huoltoon.

Kiitoksia vastauksista!

PS. Pitää ottaa yhetyttä syksyllä, kun tulen sinne päin kisoihin.

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 8.7.2011 14:21:19

Image
Onko siellä hilppeissä tuommoista joukossa?

Jos on niin tarvitset siihen kaveriksi tuommoiset
Image
Ja sitten eikun menoksi.

Varovasti kumien kanssa. OMER kierre poikkeaa hitusen muiden valmistajien kumeista...joten aina eivät ole yhteensopivia.

Mulla on tuohon pyssyyn sopivia kumeja hintaan 5E.
Wishbonet on loppu.
Jos tarvitsee niin voin rakentaa kumi+dyneema wishbone systeemin hintaan 10E.
Posti tietääkseni kulkee yhä normaalisti.
#77

T.6
Posts: 15
Joined: 7.7.2010 10:14:23

Postby T.6 » 8.7.2011 14:31:42

Joo on tuollainen on siellä paikalla, eli tarvin nuo pelkät kumit.
Pistän sulle yv:nä tilauksen.

Onkohan mahdollistä, että kumi on luistanut karkuun tuolta kierreosasta, koska kuvassa kumia tulee yli muutaman millin ja minun kumeissani kumin pää on tasalla tai pari milliä sisällä...

Se selittäisi kumin "venymisen".

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 8.7.2011 14:37:50

^Jotain tuommoista on varmaan käynyt.
Noissa kierteissä voi myös olla esim. halkeama joka aiheuttaa tuon pään karkaamisen.
#77


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests