DIY/tee-se-itse harppuuna

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Kumara
Posts: 19
Joined: 13.1.2011 0:47:31
Location: Lahti

DIY/tee-se-itse harppuuna

Postby Kumara » 6.10.2011 21:42:06

Moi.

Mulla on koulussa sivu-projekti huonekalujen ohessa menossa, diy puuharppuuna (tai itseasiassa useampia)

En just tänä iltana jaksa kirjottaa pitkää sepustusta, mut siis rakenteilla euro-pyssyjä, yks pien 'ahven'pyssy tänne kotimaan vesiin ja sit kaks isompaa jöötiä reissuja varten (ja niitä satunnaisia kirkkaan veden aikoja ja paikkoja Suomessa) joista toinen päätynee kaverille jos tulee niin hyvä että ilkeää pistää eteenpäin..

Homma on siinä vaiheessa että laminoidut Iroko (vastaava öljyinen/hartsinen jalopuu kuin teak) aihiot on kuoleentumassa (odotetaan jännitysten poistumista/vääntyilyä ennen mitallistamista ja varsinaisen työstön aloittamista) ja nyt pitäs pikkuhiljaa alkaa päättää mistä hankin laukaisukoneiston.

Oon lukenu täs parin kuukauden aikan iltasaduks paljon ulkomaisia foorumeita ja saitteja sekä kahlannu verkkokauppoja ja ns. 'indie' (pienten) pyssypajojen saitteja läpi ettien koneistoja ja keloja ja nuolia yms. metalliosia joita en pysty itse valmistamaan. Ongelmana ei suinkaan ole valikoiman niukkuus vaan sen paljous. Koneistoja yms. kyllä löytyy useita, mutta käyttökokemuksia niistä onkin jo vaikeampi kaivaa. Ainut mistä selkeästi on löytynyt paljon hyviä käyttökokemuksia on neptonics. (http://www.neptonicsystems.com/) Ja heillä on pätevän oloista kamaa. Ainut ikävä puoli on että pääosin jenkki-hardwarea, koneistot on jenkkistandardien nuolille.. Sinälläänhän se ei haittaa muutakuin nuolia hankittaessa; ei oikein ole sf-store tai mikään muukaan suomi-kauppa hyödynnettävissä. Lisäks neptonics ei ota maksua muuta kuin god-damn paypalilla.

Pursuit (http://freedivingspearfishinggear.com/) tekee/teettää myös pätevän oloisia koneistoja ja metalliosia, myös euro-standardille.
Pursuitista taas en ole löytänyt läheskään yhtä varteenotettavia käyttökokemuksia kuin neptonicsista. Heidän omalla foorumillaan on kuvia ja jotain läppää joidenkin ihmisten harppuunaprojekteista mutten sen kummempaa ole löytänyt.. Pursuittiin olen eniten ajatuksen tasolla mieltynyt.. (siistin oloisia, hyvän näköiset narunvapauttajat, luvataan kovaa vedonkestoa ja mikä tärkeintä; eurostandardilla myös)

Sittenhän ois tietty esim. Riffe joka duunaa tehdsvalmisteisia puupyssyjä, ja myös diilaa varaosana koneistojaan.. Mutta jenkkistandardia..

Lisäks koneistoja löytyy vaikka miltä pikkupajalta jotka tehtailee pienmuotosesti pyssyjä, esim. subcraft, ermes-sub, merou, gala-sub jne. jne. mutta näistä ei löydykkään käyttökokemuksia, tai ainakaan englanniksi. Italia sun muut kielet ei oikein taivu.

Eli, jos joku teistä on joskus rakentanut itse pyssykän tai tietää kokemuksia koneistoista niin saa kertoa asap, tai sitten mun pitää arpoa että mistä tilaan koneistot. EU-alueen kaupat ois poikaa!

Narunvapauttaja sais olla integroitu koneistoon, mielellään sivuun (ahvenpyssyyn ajattelin alapuolista kun siihen ei tule kelaa).

Ja tosiaan, jos foorumilla on kokeneita pyssynrakentajia, niin kertokaa viisauksianne eteenpäin!

Mulla on tarkotus tehdä jossain välissä blogi tms. tästä projektista (ja ehkä parista muustakin) joten mahd. palailen aiheeseen lähiaikoina. (jos saan aikaseks :D )

User avatar
Tähtinen
Posts: 249
Joined: 28.8.2006 18:36:45
Location: Lahti Finland

Postby Tähtinen » 6.10.2011 22:00:53

Anttii (reiska)!!!
Tää on sun juttuja sähän väänsit ne pari teakki pyssyy??? mistä hoidit koneistot?
Raumalaisten kesken Lehtinen. "68"

User avatar
_REISKA_
Posts: 273
Joined: 11.5.2006 16:10:25
Location: TURKU

Postby _REISKA_ » 7.10.2011 7:54:33

Moi!

Mikolta ostin silloin koneiston mutta hänellä se oli viimeinen...
Mutta täältä saa vaikka mitä palikoita. http://sportsbutikken.dk/catalog/index.php?cPath=28_253

_R
nro: 71 ;D

User avatar
Kumara
Posts: 19
Joined: 13.1.2011 0:47:31
Location: Lahti

Postby Kumara » 7.10.2011 22:12:51

Ahh.

Toi tanskalainen saitti onkin kaukasesti tuttu, oon joskus tsekannu pikasesti sitä kun etin paikkoja mistä vois ostaa monoräpsää. Enpä sillon pannu merkille että siellä on myös sukekalakamaa.

Mut, näyttää siltä että tuolla tanskalaisessa putiikissa myytävät niletec mekanismit on täysin samoja kuin pursuitit. Verratkaas näitä:

http://freedivingspearfishinggear.com/4 ... mechanisms
http://www.niledivers.com/new/index.php ... x&cPath=35

Täysin identtisen näkösiä, ja hinnatkin on dollarilleen samat! (60$) Eli noi on mitä suuremmalla todennäkösyydellä tuotettu samassa pajassa.

Niletecistä löytyy esim. deeperbluesta ja spearboardista hyviä kokemuksia, joten voinen turvallisin mielin ostaa joko pursuitin tai niletecin koneistoja ja muuta pientä metallisälää (siima-ankkuri, siima-ohjuri yms..)

Saa nähdä tilaanko tanskasta, vai jenkkilästä vai egyptistä (niletec näyttäs pitävän majaa egyptissä..) tanska olis kallein vaihtoehto, mut todennäkösesti nopein. Laskin että jenkkilästä sais tullin/alv:n jälkeenkin halvemmalla. Toisaalta, kalenteri näyttää että 6 viikon kuoletusaika umpeutus 2.11 eli siihen on vielä aikaa lähes kuukausi. Eikä ole pahaksi vaikka kuoletus kestäs kauemminkin ku puoltoista kuukautta. Mitä pidempään sen parempi, tosin ei laminoidulla aihoilla niin kriittinen kuin umpipuisella. Lukemani mukaan umpipuisia aihoita kuoletetaan jopa vuosia!!!

Mut joo, se on nyt päätetty että niletec tai pursuit (koska kyseessä on selvästi saman pajan tuote eri leimalla) tulee olemaan koneistoina, tilauspaikka on vielä auki.

Ilmoittelenpa tänne kunhan projekti etenee!

User avatar
Kumara
Posts: 19
Joined: 13.1.2011 0:47:31
Location: Lahti

Postby Kumara » 21.11.2011 20:42:35

Yks koneisto nileteciltä ja yks nuoli riffeltä saapu perjantaina Jannen kautta mulle! pääsee ainakin suunnittelu asteella eteenpäin kun voi ottaa koneistosta mittoja ja mallintaa se solidworksiin. Työharjottelu nyt vähän sotkee tätä projektii, mut viimestään tammikuussa jatkuu kun olen taas koululla. Aihiot on mitallistettu, ja eipä ne ollut parissa kuukaudessa juurikaan eläneet.

Katsellaan taas kunhan projekti etenee.


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests