Märkäpuku+räpylät

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Märkäpuku+räpylät

Postby Jukka. » 11.1.2012 23:37:13

Kuukauden parin sisällä aion tilata märkkärin ja ostaa pitkät vapaasukellus räpylät. Kummastaki on zero kokemusta, joten kommentoikaa ja neuvokaa!

MÄRKÄPUKU

Märkkärin pitäis olla lämmin ja kestävä. Enköhän mä jaksa sen kans maalla tapella että saan päälle.

Oon ajatellu hankkia Marean Mundialin: http://www.mareasub.it/en/products-main ... ainmenu-29

high-waisted housut, hupullinen takki, 6,5mm, black, ulkoinen lataussuoja (normal vai long?), polvisuojat

Mitä lined/opencell or lined/thermometal on eroo?? onko toi lined jonkilainen kestävä nylon?

Kannattaako toi frog ottaa yhellä vai kahella napilla?

Jos joku on lähiaikoina ostanu niin mitä tällänen puku about maksaa toimituskulujen kanssa?

RÄPYLÄT

- hyvä räpylöiden pituus suomen vesiin? Sukellussyvyydet luultavasti ovat alle 6m, ainakin näin alkuun :roll:

-Onko hyviä räpyläehdotuksia? Tuolta edun kautta huomasin noi 65€ hintaset lasikuituräpylät ja siihen jalkataskut niin ois 125€ paikkeilla. Hinta ois ainaki hyvä :)

-Jalankoko on 43 niin minkä kokoset jalkataskut pitäis ostaa että mahtuu 7mm sukka?

Paloski
Posts: 41
Joined: 10.7.2011 20:56:21
Location: Iisalmi

Postby Paloski » 12.1.2012 12:15:00

Itse etsisin muunlaisen. Suomestakin saa hyviä välineitä. Tuo päällä tulee kesällä kuuma. Riippuu kyllä missä sukellat ja kuinka pitkälle syksyyn.

http://www.sfstore.fi/rapylat/omer-mill ... pylat.html sinuna ottaisin nuo enkä niitä mitä aioit. Koon kanssa voi olla ongelmia, kun ei tainnut olla 44-46 kokoja. Sukista en tiiä. Mulla on niin levät ja korkeat jalat että en osaa sanoa. Mä oon ottanut kaksi kokoa isomman räpylän, että saan sukat jalkaan.

User avatar
tomppa
Posts: 439
Joined: 18.2.2009 16:57:26
Location: parainen

Postby tomppa » 12.1.2012 12:30:20

Jos ostat yhden puvun, osta paksu. kuuman kanssa pärjää kesällä, kylmän kanssa ei pärjää tammikuussa. mä vetelen polosubin 7mm kesät talvet ja hyvin skulaa. single frog iisimpi ja pysyy kiinni silläkin.
yksi on helvetisti enemmän, kun ei yhtään! -85-

http://www.spearfishingfinland.blogspot.com/

User avatar
Tapsa
Posts: 1832
Joined: 12.11.2004 15:53:00
Location: Turku
Contact:

Postby Tapsa » 12.1.2012 12:49:14

Moi

mundial ko. puku ihan hyvä käyttöpuku.
nylon pinta antaa hyvän kestävyyden. pusikoita kiviä kaislikoita vastaan.

haarakiinnitys kyllähän se yhdellkin sepalus kiinni pysyy.
itsellä on ollut molempia ja en nyt ole huomannut kumpi ois huonompi/parempi, molemmat toimii, mutta juurikin tuo frog kiinitys (ei tarra kiinnitystä !)


lataussuoja osta pidempi, niin jos vaikka ostelet pidemmänkin pyssyn , niin on rinnassa enemmän suojaa latailla.
mutta eipä tuolla suurtakaan merkitystä ole. (ehkä pienenpienen nnegatiivisena, niin pidempi ei anna rin tamukselle niin paljon joustoa, mutta kuten sanotta pienin pieni merkitys. osta pidempi suoja


opencell / thermometal on tuosta sisäpuolelta olevasta.
itsellä myös molempia nykyinen on tuolla thermolla, ja ei ole pahaa sanottavaa. toimii. mutta niin yllä toimii tuo opencellkin.
molemmat menee päälle voiteen kanssa ja hyvin mitoitettuna ovat lämpimiä.
hieman vaikea on laittaa tuosta näin "äkkiseltään" kumpi on 100% varmuudella parempi/kannattavampi,
tärkein juttun on se että mitoitukset on kohdallaan.
nuo on pikkusäätöjä thermo/opencell..

housut juurikin korkealla vyötäröllä
takki hupullinen
polvisuojat kyllä ehdottomasti
ja myös nuo kyynärsuojat on hyvä ottaa.

hinnoitteluta 2012 en tiiä
laita postia tuonne marealle, ilmoittvat kyllä. jämptin hinnan
(mutta oletettavasti shiinä 350 nurkilla pyöritään)


räpylät
43 jalkaan sopii taskut 46-48

tuo olisi ihan hyvä varmistaa että tuo tasku olisi silleen sopiva että tarvittaessa voisit käyttää myös 7mm sukkia.
näin talvella ei ois yhtään pöllömpi, jos tasku venyisi sopivasti.
kaikista paras olis jos pystyt tämän itse toteamaan
7mmsukka jalkaan ja jalka taskuun
kiertääkö veri ja että ei purista ihan super kovasti.

(itse vetelen kesät talvetr 5mm sukilla, mutta kyllä näin talvella varpaat menee välillä kippuraan+tunnottomiksi ;(

niin lasikuitu .. hiilikuitu..
paras on että löydät sopivan jäykän/lepsun jalkataskun ja siihen sopivan jäykän lavan.
käytännössä että jaksat polskutella merellä vaikka 5..6tuntiakin.

osta kerralla hyvä niin ei tarvitse ensivuonna ostaa heti uusia ja näin ostat turhaa roinaa joilla ei ihan 100% kykene toimimaan.


muta sekin näissä on että on niin monen moista käyttäjää ja toiset tykkää toisesta ja toiset toisesta.

mitään yhta maailman parasta tuotetta eim ole joka sopii kaikille.
kyllä kun katselee niin kotimaan kuin ulkomaan kalastajia, niin hyvin kirjavaa on puvut, lavat, jalkataskut, harppuunat ym.
vähän jokaisella on ihan mitä sattuu.

kukkaro määrää paljon varustehankinnoissa.
mutta välttämättä kallis ei ole SE paras varuste.

tuossa tuo valitsemasi puku on juuri OK
lavat OK
mutta taskut tsekkaa että mahdollisuus olisi käyttää 7mm sukkaa
taskuja myös esim omer stingray (jotka ovat joustavat) 5+7mm OK

itsellä omer millenium sekä H.dessau ja eipä nuo kyllä omalle jalalle veny että olisi mahdollisuus ajatella 7mm sukkia. (jalkani 43 ja jalkataskut 46-48)
mutta joo kinttuja on erilaisia!!
testaa !!
ja taskun pitää olla sillä tavalla sopiva, että räpylä ei missään nimessä kesken sukelluksen irtoa jalastasi !!
eli jos samaan taskuun ei saa 5mm / 7mm sukka, niin ei sitten.
siinä tapauksessa ostat sen taskun joka on kuin hansikas käyttämääsi sukkaan on se sitten 5mm tai 7mm
kun sukellat neopreeni kutistuu ja tuo 7mm sukjka kutistuu vielä enemmän, ja näin sattaa tiukan käännöksen kohdalla 10 syvyydessä jalkatasku olla niin väljä etytä se irtoaa ja olet ongelmissa.

niin pituus on tuo "vakio" noin 70 cm
eli ei ole väliä kuinka syvään sukellat
kun ostat ns. vapaasukellus / sukelluskalastus lavat niin todennäköisesti asiantunteva myyjä antaa sinulle juurikin oikean mittaiset.
Mitään laitesukellusmalleja älä osta.
Edulta saat juurikin oikeat lavat.

lavoissa löytyy monesti soft, mediun, hard.
niin tuossakin hieman vaihtelee valmistajan mukaan.
mutta jompikumpi soft / medium on sinulle varmasti OK.
tuo selviäsi kaikista parhaiten myös testaamalla.

näissä myös on käytetty mitoituksena syvyyttä.
mitä syvempiä sukelluksia, sen jäykempi saa lapa olla.
mutta kait vähän niin ja näin... riippuu niin henkilöstä ja lavoista.
suomen oloissa valta osa sukelluskalastuksesta tapahtuu pinnalta (uiden / ihan kalastaen) ja kun sukellelletaan , on sukelukset ehkä keskiarvoisesti maksimissaan siellä 10 luokkaa. (joku joskus sukeltaa syvenpäänkin. aina sinne reiluun 30m, mutta...)
mutta siis käytännössä kalastukset suoritetaan 0 - 5 m syvyyksissä.

mutta lapa soft / medium riippuu...


hanskat 3-somikkaat 5mm
pyssy 75 cm esim omerin pyssyihin saa kohtuu mainiosti varaosia

SF-storesta kannatta katsastaa pyssyä jne..



ja näillä eväillä.
Last edited by Tapsa on 15.1.2012 11:33:36, edited 1 time in total.
"kisaaja" no: 76.

http://www.touhula.net

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 12.1.2012 13:55:26

Kiitti nopeista vastauksista, varsinkin tapsalle!! huikeen pitkä vastaus josta riitti hyvin infoa!

Voin täs vähä selkeyttää muutamia asioita :idea:
99% varmuudella laji vie niin kovaa mennessään että aion sukellella jään lähdöstä jäiden tuloon. Yhellä puvulla aion pärjätä mutta katotaan 2013 vuonna sit jos hiukoilee ohuempaaki pukua. Märkäpukuun voisin laittaa sit pitkän lataussuojan, polvi/kyynärvahvikkeet, lined/opencell ja frog kiinnityksen yhellä.

Muut varusteet on jo laitettu sfstoresta tilauksee.. osaa tavaroista ei ollu varastos niin sovittiin jannen kaa et lähettää kaikki kerralla ku tavaraa tulee. Täs on varusteet mitkä jo tilasin: http://www.teamkampela.com/c/MezaBoard/ ... php?t=2356

Joo toi jalkataskun koko on ollu täs koko ajan se kinkkinen homma.. pitää vähä uppopallos kysellä jos sais testailla vapaasukellusräpylöitä niin ehkä tää tästä pikku hiljaa aukee :roll: lasikuituräpylää kuitenki etin, tarkotus olis saada laatua heti kerralla mutta toi hiilikuitu tuntuu jo vähä hifistely touhulta, menee hinnat niin suuriks ja epäilen vahvasti että laatu nousee samaa tahtia.

T Jukka

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

YO!!

Postby Maza » 12.1.2012 15:10:30

ITE suosittelen tätä......PUKUA!!

http://www.polosub.com/scheda_mute.php?id=1

T Maza

User avatar
Saari
Posts: 148
Joined: 27.6.2006 22:16:59
Location: Turku, Finland.

Postby Saari » 12.1.2012 17:02:41

Moe!

Itse en missään nimessä lähtis ostamaan noita Omerin Ice räpylöitä. Et ehdottomasti vähintään noi lasikuidut. Mitään järkeä alkaa säästämään paria kymppiä ja miettiä että ostaako muovi- vai lasikuitlavat. Mulla on ollut noi Ice:t ja ei niistä nyt hirveesti hyvää sanottavaa ole. Ainakin pari meni huollon kautta takas koska jalkataskut olivat niin huonot. Et halvemmaks tulee ostaa kerralla hyvät ettei tartte kahteen kertaan ostaa.

N
80

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 22.3.2012 19:41:36

Nonii, oon enää räpylöitä vailla ja sit ois kaikki kamat ostettu/tilattu. Oon päättäny hankkia noi leaderfinsin lasikuidut tai noi hiilari-lasikuidut.. luultavasti laitan jo tänä iltana tilauksen menemään :roll:

http://www.leaderfins.com/cgi-bin/form. ... 332428839#
http://www.leaderfins.com/cgi-bin/form. ... 1332428839

kysymys kuuluki että onko noilla mitään eroa? ostan varmaan noi halvemmat jos täällä ei sit joku onnistu vakuuttamaan mua ostaan kalliimpia 8) vaikee vaan uskoo että pienellä hiilikuitukerroksella pinnalla sais muutettua uinti ominaisuuksia paljookaa paremmaks. Mutta eipä oo tullu kokeiltua et vaikee se on sanoo.

User avatar
Tähtinen
Posts: 249
Joined: 28.8.2006 18:36:45
Location: Lahti Finland

Postby Tähtinen » 22.3.2012 23:27:35

Sanoisin et jos pitää valita lasikuitu ja hiilari/lasikuitu lapojen väliltä niin melkein suoraa tosiaan otat noi lasikuituset! se että pinta pelkästään on laminoitu hiilaril ei tee muutaku hallaa sille lavalle!

J
Raumalaisten kesken Lehtinen. "68"

ukko
Posts: 39
Joined: 14.1.2012 17:36:58
Location: Hämeenlinna,Iittala

Postby ukko » 6.12.2012 21:31:29

Paljonkos tolle puvulle sit tuli hintaa? Onko ollu hyvä?

User avatar
Jukka.
Posts: 36
Joined: 26.10.2011 15:47:18
Location: Vaasa

Postby Jukka. » 9.12.2012 11:38:43

En ostanukkaa tota pukua. Sain 100€:lla kerran käytetyn puvun joka istu mulle mainiosti niin sillä on sit vedetty tää kausi.


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 96 guests