Iso-Melkutin / Iso-Valkee

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

LauriA
Posts: 14
Joined: 16.7.2012 17:10:30
Location: PKS

Iso-Melkutin / Iso-Valkee

Postby LauriA » 11.7.2013 15:24:26

Onko tietoa kyseisten paikkojen tilanteesta, saako harppuunoida ja mistä luvat?

ukko
Posts: 39
Joined: 14.1.2012 17:36:58
Location: Hämeenlinna,Iittala

Postby ukko » 11.7.2013 16:19:31

Perusluvat kunnossa niin voi mennä, niin mulle on kerrottu.
Iso-melkuttimella on erittäin karu meininki, ahventa ja haukea
siihen se sitten melkeen jääkin.
Näkyvyys 3-10metriä.
Iso-valkeelta ei oo itseltä kokemusta, mut kattoo nyt jos sinnepäin
tänä kesänä vielä lähtis.
Enemmän vihertävän tyylistä vettä kun taas iso-melkuttimella sinertävää.

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Postby onnitus » 11.7.2013 22:33:42

En nyt tiedä varmaksi mutta muistaakseni uusimmassa Sukelta-lehdessä oli sukellus kohteiden esittelyssä pyyntö että tuolla Iso-melkuttimella ei sukelluskalastettais. Niin jäis laitesukeltajille isot ja kesyt ahvenet kuvattavaksi.

Voin toki muistaa väärin, annoin jo oman lehden eteenpäin, voiko joku vahvistaa/tarkistaa?

Iso-Valkeella tullut käytyä useampaan kertaan ja näkyvyys on useimmiten vähän heikko, 2-4m. Saaliiksi itselle sieltä kertynyt 100-200g ahvenia ja muutamia pikku haukia siellä oon päässy näkemään.
Noita ahvenia aika paljon.

Varmasti isompaakin kalaa tarjolla kunhan löytää sen oikean paikan.
Iso paikkahan tuo on että ei yhellä kertaa mitenkään pysty kiertämään.

ukko
Posts: 39
Joined: 14.1.2012 17:36:58
Location: Hämeenlinna,Iittala

Postby ukko » 11.7.2013 23:24:44

Sukeltaja-lehdessä oli pyyntö että ei mentäisi valkiajärveen.
Koko pyyntö antoi kyllä huonon kuvan sukelluskalastajista.
Oli meinaan liioiteltu paljolti.
Mutta melkutin on mahdollinen.

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Postby onnitus » 12.7.2013 17:01:09

Ok!

Itse en ole tuolla Iso-melkuttimella käynyt mutta varmasti viimeistään alkutalvesta menen poikkeemaan. Juuri ennen jäiten tuloa.

Luvat saa kun soittelee sen kalastuskunnan puhelin numeroon jolle kuuluu.
Tai sitten Valtion + lääni luvan lunastamalla.

Tuskin tuolla erikseen kalastusta kielletty.

Missä LauriA asustelee? Mun mukana pääsee kanssa kalaan jos ei tahdo yksin mennä.
Mä asun Somerolla ja varmaan nyt viikonloppuna menossa kalaan.

ukko
Posts: 39
Joined: 14.1.2012 17:36:58
Location: Hämeenlinna,Iittala

Postby ukko » 12.7.2013 18:04:37

Iso-melkuttimella luulen että alkutalvesta saattaisi olla huonommin kalaa saatavissa
kuin esim. Nyt tai syksyllä oman kokemuksen perusteella tuon tyyppisissä järvissä.
LauriA on varmaan pääkaupunkiseudulta =PKS

LauriA
Posts: 14
Joined: 16.7.2012 17:10:30
Location: PKS

Postby LauriA » 12.7.2013 18:13:58

Kiitokset kommenteista, sukeltaja -lehdestä itsekin mestat bongasin.

Tähän asti olen vetänyt valtion+läänin luvilla jos ei mitään muuta tietoa ole löytynyt, kaippa noissa voi samalla setillä kalastaa.

Suunta Melkuttimelle olisi todennäköisesti maanantaina pienellä porukalla, jos kiinnostaa liittyä seuraan niin pistäkää viestiä. Itse olen vasta toista kesää kalastamassa ja tähän asti vetänyt vain mökkijärvellä melko matalassa. Nyt ajattelin josko pääsisi treenaamaan vähän syvemmässä, ei sillä saalilla niin väliä. :-D

jussian
Posts: 512
Joined: 25.5.2006 14:38:09
Location: lappeen Ranta

Postby jussian » 12.7.2013 21:54:06

Hola,

kalastuksenhoitomaksu ja läänikohtainen viehelupa ei lähtökohtaisesti riitä missään. Aina pitää siis olla vesialueen omistajan lupa. Siis, jos vesialueen omistaja ei erikseen ole sanonut, että lääninlupa riittää, niin sitten se ei riitä.

Lupien metsästäminen järvialueilla voi olla vaikeaa, erityisesti koska vesialueiden osakaskuntien rajat on mystisiä ja lupienmyyjien löytäminen voi olla vaikeaa. Senpä vuoksi oiskin jotenkin kiva, että jos/kun lupamyyjiä jollekin hyville alueille bongaatte, pistäkään tietoa jakoon.

Sukeltajalehden juttuun on ainakin henkisellä tasolla valmisteilla vastine.

Jussi

LauriA
Posts: 14
Joined: 16.7.2012 17:10:30
Location: PKS

Postby LauriA » 13.7.2013 7:25:14

Ok, eipä ole helpoksi tosiaan tehty lupaviidakkoa.

Saatiin Räyskälän alueen tiedot:

Lupia myydään ymmärtääkseni Räyskälän kyläkaupalla. Osakaskunnan hoitokunnan puheenjohtaja,"ukkoherra", on Simo Pyhälammi puh. 0400 476 881

ironhorse
Posts: 19
Joined: 5.2.2011 19:23:15
Location: Klaukkala

Postby ironhorse » 13.7.2013 9:49:15

kävin muuten toissa päivänä dyykkaa iso valkeella ja oli aika kiva keli minusta näkyvyys jossain 6m hujakoilla!

olin vain "hengailemassa" ilman harppuunoita ja näin ei saa sanoa, mutta.... olen iso valkeen lähellä asunut pienen elämäni ja ikinä siellä metsän korvessa ei tulla sulta lupia kyseleen!

Mutta tosiaan fisut on vähän pienentymään päin olen sieltä virvelillä kyllä 500g ahveniakin saanut ja huhut kertoo isoista hauista mutta kyllä haukien saanti ollut siinä 1,5kg max mitä vastaan sukellen tullut.

Räyskälän melkuttimella taas mielestäni ahvenet vielä piennenpiä mutta haukia jonkin verran.

noin 2h reissulla taisi haukia tulla vastan 10 kunta.....
Sukeltaja kavereille aina tarvetta :)

ironhorse
Posts: 19
Joined: 5.2.2011 19:23:15
Location: Klaukkala

Postby ironhorse » 13.7.2013 9:52:48

ja iso valkeella jos keuhkot kestääpi niin, kun löydät laavuan... siitä eteenpäin pikku mökille missä on pieni laituri...vettä 5-26m jos nyt oikein muistelin..

laiturilta kun katsot noin kello kolmeen niin lähtee dyykkaa syviä dyykkejä, siellä majailee usein ne isoimmat ahvenet... mutta koska sitten sattuu osumaan kohdalle koska ei.....
Sukeltaja kavereille aina tarvetta :)

LauriA
Posts: 14
Joined: 16.7.2012 17:10:30
Location: PKS

Postby LauriA » 16.7.2013 18:14:05

Terveiset Melkuttimelta.

Vesi kirkasta, näkyvyys 5+ metriä, vesi pinnassa +22. Kalaa näkyi vähän, pientä ahventa rannassa. Sukeltajia runsaasti mutta hyvin mahtui sekaan vapaasukeltamaan.

Huonoina uutisina että lupia ei saatu. Ei mitään kovin selkeää syytä, jotenkin kai vertailtiin harppuunaa aseeseen tjsp. Asia kuulemma silti harkinnassa, joten jos jollain konkarilla on kovemmat argumentit niin jatkossa voisi käyttää sitten tiukkoja perusteluja kun näitä tilanteita tulee vastaan?


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 111 guests