Harppuunan tarkkuus?

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

-mikko-
Posts: 65
Joined: 8.8.2011 15:28:48
Location: Helsinki

Harppuunan tarkkuus?

Postby -mikko- » 23.7.2014 13:08:28

Moi,
Uusi harppuuna tähtäimessä, tarkoituksena hankkia tarkka toimintavarma 75cm peli. Tärkein kriteeri omalla kohdalla on tarkkuus ja kysymys kuuluu, että mitkä tekijät vaikuttavat siihen? Onko esim. nuoliurista tai ohjureista suuri hyöty, miten nuolen paksuus vaikuttaa? Onko tekijöitä joita wannabee va-robin hoodin tulisi ottaaa huomioon? Itsellä kokemuksia vain tuosta itse pidennetystä sporasubista, jossa siis perus u-mallinen kumi ja ei mitään ohjureita. Toinen kysymys punotuista nylon siimoista, toimivatko ne käytössä yhä hyvin kuin monofiili siima?

Mikko

GIFt
Posts: 36
Joined: 30.9.2013 9:11:31
Location: Hanko/Turku

Postby GIFt » 23.7.2014 14:43:36

Itsellälini ei ole niin suurta kokemusta eri tyypin harpuunoista mutta sanoisin että on enemmän ampujasta kiinni kuinka hyvin tuntee harpuunansa. Varmasti on eroja avo vai ohjan etc... en vaan usko että "tarkka" harpuuna takaa osumia vaan toistot ja ohiampumiset opettaa.
Onni on rentous ei turha ajatustyö!

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 23.7.2014 18:27:44

Itsellä ei noista nuoliurista oo kokemusta, mutta muutoin kyllä :)
Mulla on molempia pyssyjä avokärkisiä (xxv gold) ja tuollaisia missä on se kaari (excalibur ja Cayman) ite en tarkkuudessa oo eroja huomannut, uskon että eniten vaikuttaa se kuinka paljon pyssyllä ampuu.. ite suosittelen hankkimaan saman mallin pyssyjä jolloin tottuu kahvaan yms...sitten tietty mielipideasia esim. tuo avoin kärki omasta mielestäni ihan huippu, nopeuttaa lataamista ja näkymä pyssyn yli esteettömämpi..Kumit myös vaikuttaa tarkkuuteen melko paljon vanhoilla väsähtäneillä kumeilla kun oli tottunut ampumaan ja vaihtoi uudet kumit meni alkuun kaikki laukaukset yli...
Mut ite vannon noitten xxv goldien nimeen parempia pyssyjä ei oo! ; )

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 24.7.2014 9:03:40

Osumatarkkuuteen vaikuttavat tekijät tärkeysjärjestyksessä:

1) Mekanismin nuolen vapautustapa. Eli se, että mekanismi ei nuolta vapauttaessa nosta nuolen perää yhtään.

2) Rungon kärjen rakenne. Jos nuoli joutuu menemään liian pienestä reiästä läpi, usein käy niin että se hipaisee jotain reunaa ja siima ottaa johonkin kiinni. Nuoli tietysti tuosta ohjautuu muualle minne piti.
Paras ratkaisu tähän on täyttää avokärkistä mallia.

3) Kisko/nuoliura. Semmoinen pieni muovinen ohjuri putken puolivälissä ei auta yhtään. Kisko estää kumeja vetämästä nuolen perää alemmas laukaisun jälkeen, ja täten nuoli lentää suoraan. Ilman kiskoa olevat harppuunat ampuvat usein yli.

4) Suora ja matalaprofiilinen nuoli.

Suomessa tosin ampumamatkat ovat sellaisia että ihan perusritsallakin usein pärjää, mutta jos tarkkuspeliä tekee mieli, nämä asiat on hyvä ottaa huomioon.
#77

User avatar
sku
Posts: 102
Joined: 10.6.2008 14:59:09
Location: Kotka

nuoliura ja kumit

Postby sku » 24.7.2014 11:09:52

Hankin joskus aikoinaan excaliburiin kokopitkän nuoliuran ja 18mm lenkkikumin. Nämä paransivat osumatarkkuutta tai ainakin siltä tuntui.
Tuntunut joskus myös siltä, että affenat ehtii väistää 16mm kumilla ladattua nuolta, mutta se voi olla korvien välissä.

Varmaan parasta hommata vaan jokin kestävä ja tunnettu tykki ja sitten totuttaa se omaan käteen. Jos harppuuna ampuu kasaa, niin silloinhan se on vaan tähtäyksestä kiinni, mutta jos nuoli menee minne milloinkin, niin sitten ei kyl osu totuttelemallakaan. Onkohan kukaan koskaan testannut kasan ampumist?

User avatar
Joose
Posts: 48
Joined: 29.8.2011 3:07:47
Location: Jyväskylä

Postby Joose » 24.7.2014 11:41:48

Itsellä on noita E.T mallin pyssyjä ja olen ollut todella tyytyväinen. Käyttänyt tupla kumeja 16 sekä 18mm paksuudella 75 ja 95 malleissa. Harppuunan latausperän lovesta kun tähtää menee nuoli aina sinne minne tähtää. Olen testannut sitä kaloihin ja maalitauluun. Jos vertaa esim cayman G.I 50 ja 60 malleihin E.T:tä on tarkkuudessa huima ero. Mutta eniten varmaan silti vaikuttaa että millä pyssyllä on tottunut ampumaan. Pyssy pitää tuntea niin hyvin että tietää mihin se sen nuolen ampuu. G.I mallilla pitää minun ainakin tähdätä ihan kalan alimpaan mahan kohtaan että osuu keskelle. Jostain luin että jos pyssy ampuu ylös, saa nuolen lento rataa laskettua paksummalla nuolella ja tehokkaammalla kumilla.

-mikko-
Posts: 65
Joined: 8.8.2011 15:28:48
Location: Helsinki

Postby -mikko- » 25.7.2014 9:51:39

Kiitos tiedoista, nämä helpottavat uuden pelin hankinnassa. Välillä tulee tosiaan selittämättömiä huteja varmoista paikoista ja näistä olisi tarkoitus päästä eroon. Lisäksi tarkoitus yrittää saada kiikkiin niitä ampuma etäisyyden ylärjoilla harhailevia kaloja, jotka ei vaan suostu tulemaan lähemmäksi. Usein käy niin että ne vaan sitten häipyy jonnekin, kun ei viitsi ampua osuman epävarmuuden takia. Oon treenannut kaljatölkkiin ampumista, mutta kasan ampumisella saisi tosiaan harppuunan tarkkuuden selville.

User avatar
Joose
Posts: 48
Joined: 29.8.2011 3:07:47
Location: Jyväskylä

Postby Joose » 25.7.2014 15:16:24

jos haluuu max etäisyyksin tarkkaa niin siinä E.T on minun mielestäni aika kova. Tehokkaat kumit kiinni niin tarkkaa jälkeä tulee.


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 97 guests