Syyskalaan?

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

samekela
Posts: 53
Joined: 19.4.2014 10:58:10
Location: Kangasala

Postby samekela » 30.11.2014 17:47:10

Onko isot taimenet löytyny ihan matalasta vedestä? Jotenki oletan, et iso kala voi olla matalassa, kunhan lähellä on syvää vettä. Ainaki lämpösemmän veden aikaan. Ja ainaki lapin joilla homma menee sillai. Virvelillä en oo saanu yli 65 cm kalaa, mutta pienempiä on tullu viimevuosina paljon. Olen varmaan kalastanut liikaa samoilla paikoilla ja liian matalia paikkoja. Tai sitte mulla on ollu vaan huono tuuri. TAi sit isot on oikeesti tosi harvassa espoon vesillä.

Miten jengi kalastaa joulukuussa. Meettekö veneellä paikoille ja sit tunnin jälkeen puette normi vaatteet ku tulee niin kylmä vai mikä on pelin henki. Tunnin sukellusreissu on kovin lyhyt. Oon miettinyt, et telttasauna ois kova sana. Sen ku laittas saareen ni siellä vois käydä välillä lämmittelemässä.ois hauska mennä vaikka espoon johonki retkeilysaareen, laittaa telttasauna päälle jä sit käydä sukeltamassa lähivesillä. Sit välillä aina saunaan sulamaan. Halkojaki siellä taitaa olla valmiina. Saako telttasaunoja lainattua jostain partiosta tms? Gåskrundissa on ollu myös avoin sauna, mutta en tiedä että onko se nykyään enää kunnossa.

User avatar
Jygä
Posts: 57
Joined: 15.9.2012 17:18:49
Location: Espoo

Postby Jygä » 30.11.2014 18:37:17

samekela wrote:Miten jengi kalastaa joulukuussa. Meettekö veneellä paikoille ja sit tunnin jälkeen puette normi vaatteet ku tulee niin kylmä vai mikä on pelin henki. Tunnin sukellusreissu on kovin lyhyt. Oon miettinyt, et telttasauna ois kova sana. Sen ku laittas saareen ni siellä vois käydä välillä lämmittelemässä.ois hauska mennä vaikka espoon johonki retkeilysaareen, laittaa telttasauna päälle jä sit käydä sukeltamassa lähivesillä. Sit välillä aina saunaan sulamaan. Halkojaki siellä taitaa olla valmiina. Saako telttasaunoja lainattua jostain partiosta tms? Gåskrundissa on ollu myös avoin sauna, mutta en tiedä että onko se nykyään enää kunnossa.


Riippuu paikasta, mut ite heitän himassa lämpösessä suihkussa puvun päälle + haalari siihen. Veneellä tai autolla mestoille ja dyykkiä sen verran mitä ikinä kestääkin, takas rantaan ja lämpimät vaatteet siellä päälle. Mikäli haluu pukee rannassa puvun, niin ite oon duunannu 10l vesiastiaan foliota vaan päälle ja jesarit siihen niin vedet pysyy lämpimänä pari tuntia..

-jyri
#131

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Postby onnitus » 2.12.2014 12:54:16

Eikös syyskala ole jo hiukan vanhentunut käsite?
Somerollakin jo sentään jonkin näköinen jääkate vesistöissä ja sentään joulukuu jo sentään. Mulla alkaa olla jo pikku hiljaa kausi paketissa jos ei jäät merkittävästi sula.

pete
Posts: 314
Joined: 27.10.2005 16:15:03
Location: suur-salo

Postby pete » 2.12.2014 16:36:36

Kylmälaukkuun kuumassa suihkussa lämmitetyt sukelluskamat...normikokoseen menee puku+sukat ja hanskat...höyryyvän puvun kun pistät päälle+hanskat niin heti lämmin...halpa ja helppo ja taatusti nautinnollinen tapa

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Postby onnitus » 2.12.2014 17:34:47

Oliko toi mulle vai yleisesti?
Sulattaako jään ympäriltä? ;)

JuhaV
Posts: 9
Joined: 25.6.2014 10:35:19

Postby JuhaV » 2.12.2014 19:23:37

Eilen tuli vietettyä tunnin verran pimeellä Lauttasaaren kärjessä - ei näkynyt Siikoja tai Taimenia....pitää jatkaa yrittämistä. Onko vinkkejä Helsinki/Espoo/Kirkkonummi akselilla muihin kokeilunarvoisiin paikkoihin mihin pääsee autolla lähelle?

- Juha

Sami.M
Posts: 229
Joined: 13.4.2012 23:31:43
Location: Lohja

Postby Sami.M » 3.12.2014 20:19:17

Onko vinkkejä Helsinki/Espoo/Kirkkonummi akselilla muihin kokeilunarvoisiin paikkoihin mihin pääsee autolla lähelle?




mee sinne Porkkalan kärkeen autolla et lähelle pääse ja joudut metikön läpi rämpimään noin 1.5km mutta siellä pitäis sitä kalaa pyöriä, mitä karttoja katellu ja kuullut juttuja siis ;)

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Saamari!

Postby Maza » 4.12.2014 15:01:25

On se kumma missä ne kalat on Lauttasaaresta kadonnut. Melkissäkään ei ollut viime sunnuntaina mitään. Tuulihan ne on jonnekkin vienyt…

Yrittäkää kuitenkin siellä käydä meinaan kyllä ne kohta siellä kaikki on…

Tämä on mun mielestä paras mesta..

Tiiraluoto…

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... 00&lang=fi

T maza

JuhaV
Posts: 9
Joined: 25.6.2014 10:35:19

Postby JuhaV » 8.12.2014 0:21:09

Kiitos - pitääpä käydä tuota Tiiraluotoa testaamassa. Nyt kun on luvassa tosi kovaa Etelätuulta yli viikon verran niin mitenköhän kalat yleensä reagoi tähän aikaan vuodesta? Tuoko tuo tuuli muuten lämpimämpää vettä rannikolle (omalla Lauttasaaren reissulla veden lämpö oli +1 - +2 paikasta riippuen) vai miten homma toimii?

- Juha

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

kyllä

Postby Maza » 12.12.2014 20:38:11

tuuli lämmittää ranta vettä…..pohjassa vielä + 6 asteista vettä….

ja kovalla tuulella yökalastaminen on siinä mielessä hyvä idea koska kaikki kalat menee tyynen puolelle. eli esim melkissä niin kovalla lounais tuulella, kalat on siinä pihlajasarren puolella olevassa hevosenkenkälahdessa missä vesi ei pahemmin liiku….

eli tuulella tyynen puolelle.

tsemppiä t mä

User avatar
Elimuli
Posts: 36
Joined: 6.9.2013 11:54:40
Location: Turku

Postby Elimuli » 18.12.2014 16:47:44

Viime perjantaina oli melko kova tuuli. Uin rantaviivaa tuulen puolella edestakas tunnin per suunta. Ei havaintoja, ei niin mitään. Takas starttipaikkaan päästyäni pyörin vartin verran n. 100x100m kokoisessa lahdessa, jossa yhteensä mulle ja kaverille 5 taimenhavaintoa ja yksi siika. Itse tein myös päätelmän että ne kalat tykkäs ainakin tuolloin hengailla suojaisessa lahdessa. Noh, foorumin avattuani luin täältä että niinhän se aina on - tietenkin.

Eli kysymys kuuluu: milloin Maza ja kumppanit lyö sukelluskalastuksen teorian koviin kansiin ? Aivan uskomatonta tietotaitoa meinaan. Vois sijottaa x:n, katsoa mikä tulee y:n arvoksi, jättää turhat kilometrit uimatta ja mennä suoraan siihen lahteen pluttaamaan 8)

User avatar
Jygä
Posts: 57
Joined: 15.9.2012 17:18:49
Location: Espoo

Postby Jygä » 18.12.2014 17:36:40

Just sen takia, että ei koskaan ole 100% saalisvarmuutta, tää laji on aivan mahtava!
Pitää olla pitkäjänteisyyttä ja oppia aina uutta, siihen ei perusjampan kärsivällisyys riitä, eli ne ketkä jaksaa tahkota vuodesta toiseen tekee oikeasti sitä rakkaudesta lajiin.. Mikäli tästä kirjotettais joku kirja et tuolta saat tolla kelillä kalaa, nii mulla menis koko jännitys lajista.

Kaikista hienointa on tehdä kovaa duunia, käydä vedessä useita kertoa viikkoon ja imeä sitä tietoa missä ne kalat on ja miettiä miksi? Kyllä se palkinto sieltä joskus tulee...
#131


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests