Sukelluskalastus-seurojen vuosikokous Raumalla 28.2.2015

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

Sami.M
Posts: 229
Joined: 13.4.2012 23:31:43
Location: Lohja

Postby Sami.M » 8.3.2015 2:53:25

kaksi kisaa vekarassa olen ollut ja 0 tuloksilla mutta todella siisti mesta ainakin omasta mielestä, viime kisasassa oli vähän liian lämpimät oltavat juurikin esim siialle, mutta kyllä sieltä silti kalaa saatiin, silloin ei ollut siikaa mutta kalaa silti! ja jackpottia ajatellen niin ei missään lajissa kuulu mestaruuksia voittaa tuurilla (Jackpotilla) vain juurikin sillä näytöllä/taidolla että hoitaa homman tilanteesta huolimatta. Jos oikein kovin sitä voittoa haluaa niin skautit voi aloittaa jo nyt. sitähän se Mazakin tekee, viikko taakse ja oli jo turskaa nuolessa! (alueesta en kyllä ole varma) mutta voisin vasemman pallini laittaa pantiksi että just nyt se hullu tuolla ettii turska kiviä Vekaran ympärillä.

Kimin sanoin: Siika on uskonto, pitää vain uskoa että niitä on!

Nuo lauseet pyöri päässä koko porkkalan kisan ja siikaahan siellä oli ;)

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

HYVÄÄ DUUNIA ÄIJÄT!!

Postby Maza » 8.3.2015 10:56:03

Tärkeintä, että keskustellaan ja päätökset tehdään avoimesti.

On loistavaa, että rauman huippukokouksessa käsitellään kaikki ehdotukset mitä sinne esitetään…

+ Muistakaa, että prosenttiehdotus oli PYLIN EHDOTUS…Ja hän on KEHITYSJOHTAJA…

Voimia äijät ja taistelu jatkuu…..

Vekarasta ei ole vielä turskakiviä löytynyt, mutta etsintä jatkuuu……

T Mä PÄÄJURBNUTTAJA

User avatar
Jonkka
Posts: 53
Joined: 4.11.2004 17:02:21
Location: Vantaa

Postby Jonkka » 8.3.2015 12:01:16

Moro,

Vastaan tähän ketjuun vielä kerran, olkoon se viimeinen.

Uskon että Raumalla on punnittu tätä sääntöä kaikilta kanteilta moneen otteeseen ennen kuin yhteisymmärryksessä Jaa on annettu. Ja vaikka se olisikin käytössä jossain portugalissa tms. niin olen silti vain yksinkertaisesti ERI MIELTÄ säännön järkevyydestä. Olen pettynyt, siksi purnaan. Ehkä kannattaisi tulla sinne Raumalle vääntämään niin ei tarvitsisi foorumilla itkeä. Mutta olen ainoastaan eri mieltä. Piste.

Olen aivan varma, että myös jollain toisella tavalla oltaisiin voitu eliminoida tuo jackpotin riski ja suomenmestaruus saadaan oikeaan osoitteeseen. En vain voi käsittää että nyt tilanne on äkkikuolema; jos et saa kalaa, et huomenna voi voittaa. Se tappaa fiiliksen täydellisesti.

Kuten tuossa Matin mäkihyppyvertauksessa, on onnistuttava kahdessa hypyssä. Tottakai. Mutta meidän säännöillä toisella kierroksella on pahimmillaan vain Janne Ahonen ja Adam Malysz. Ne 28 muuta jää sinne montun juurelle nuolemaan edellisen päivän kaatumisesta johtuneita ruhjeitaan. Sen ei tarvitse olla näin. Kuten mäkihypyssä, myös tässä lajissa on varmasti tapa, jolla ne 28 muuta saadaan sinne toiselle kierrokselle kisaamaan. Odottamaan sitä ihmettä että Ahosella ponnistus myöhästyy tms. Mutta ON KUITENKIN OLEMASSA SE MAHDOLLISUUS. Pieni, hiuksenhieno, mutta unelma on elossa. Meitä on suomessa niin pieni läjä tämän mahtavan lajin harrastajia joten miksi me byrokratialla tapetaan tuo mahdollisuus onnistumiseen.

Miksi mä purnaan? Onko oma lehmä ojassa? Totta helvetissä. Teen tätä tunteella ja aidosti rakkaudesta lajiin. Mulle on pirusti isompi asia voittaa suomenmestaruus ahvenilla, ilman jackpottia, kuin saada vaikka vain murto-osa rankinpisteistä. Näin ei ole käynyt vielä mutta koska se on haave, sitä jaksaa tahkota ja tahkota. Nyt oikeesti lähden lauantaina kotiin. Pettyneenä. Niinkuin olisin lähtenyt vuonna 2006 jos olisi ollut venekyyti tarjolla. Upporikas/rutiköyhä. Olkoon niin tai näin niin jos laittaa All In niin mielestäni pitäisi olla mahdollisuus voittaa. Aargh, surettaa.

Olen taatusti mielipiteeni kanssa oppositiossa. En halua hyppiä varpaille tms. Oon ainoastaan pettynyt päätökseen ja edelleen ainoastaan eri mieltä.

Oisko tässä kaikki?

-Jonkka / muutosvastarintainen insinööriosasto

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

no mäkin

Postby Maza » 8.3.2015 13:52:43

No mäkin vastaan viimesen kerran…

En vaan kertakaikkiaan tajua, miten tämä uudistus vie "jackpotin" arvoa.
+ Kukaan ei saa SM-kisoissa mitään nolla saalista. Herätys. Heinäkuun loppu. Ei kannata maalata pirua seinälle ajatuksella, että jotain nolla saaliita on tulossa. Heinäkuu on paras aika suekkluskalastukselle Suomessa.

+ Jonkalle vois sanoa vastaväitteenä, että kun joku vetää jackpotin ekana päivänä Katanpäästä niin vanhalla systeemillä kaikki muut 35 kilpailijaa vosi lähteä KOTIIN KOSKA KOKO KISA RATKES SIIHEN: Onko se nyt sitten oikeudenmukaista? JA TEILLE JACKPOTIN PERÄSSÄ ELÄVILLE; niin ettekö te tajua, että prosentti systeemillä esimerkiksi 4 siikaa vekarasta on JACKPOT ja 100 pistettä!!!!!!!! 4 siikaa on kaikille mahdollinen, tasapuolisesti. Kisa alue kaikille tuttu, kaikki tietää missä kalat on……..Siiat ulkoreunalla, muut lämpimissä lahdissa….

Itse seison vankasti sen mielipiteen takana, että sm-kisoissa pitää onnistua molempina päivinä. Ne ovat kaksi päiväiset kilpailut kahdella eri alueella, jossa molempien päivien suoritukset mitataan TASAVERTAISINA. Sun pitää Jonkka muuttaa taktiikkaa, se, että hakee vain yhtä jackpottia ja sitä kautta mestaruutta, ei ole mielestäni oikea tavoite voittaa SM-mestaruutta. Pitää hakea jackpottia molempina päivinä. Toisena päivä myös hallita hermonsa ja saada vähempi kalaiselta alueelta ainakin 4 kalaa.

Sitä paitsi ainoan kerran olis prosenttilaskenta vienyt mestaruuden pois mestarilta, ja se on itseltäni kun Raumalla joskus ekana päivänä myöhästyin, mutta seuraavana vedin hirveen setin ja voitin koko homman.

OLIS MYÖS HYVÄ HERÄTÄ TODELLISUUTEEN; ETTÄ JACKPOTTIEN AIKA ON OHI!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ei yli 20 ahvenen saaliita ole tullut sm-kisoissa mies muistiin. Kannattaa kalastaa hyvin molempina päivinä ja kisan pitää olla
molemmilta puoliltaan tasapuolinen.

TAK ja ODOTAN PYLIN YHTEEN VETOA:

User avatar
Pyli
Posts: 220
Joined: 4.11.2004 18:53:49

Postby Pyli » 9.3.2015 12:25:06

Moi,
Hienoa, että keskustelua syntyy! Aihe on moniulotteinen ja perusteita löytyy molemmille laskutavoille. Stubukkatyyliin listaan 3 mielestäni oleellisinta:
1. Alueiden ja olosuhteiden erilaisuus:
Tämä on fakta ja mahdotonta kisajärjestäjiltä olettaa, että saisivat tasaiset kisa-alueet hoidettua (ja hienoahan on, että pystytään kisaamaan hyvin erityyppisillä alueilla eri päivinä). Lisäksi suomessa olosuhteet voivat helposti muuttua päivässä, eli alueiden suunnittelukaan ei riitä. Yksi vaihtoehto olisi vetää kaksi päivää samalla alueella, mutta tämä aika hanurista ja olosuhteet voivat tällöinkin muuttua. Esim. Vaasan SMissä jouduttiin kaksi päivää vetämään samalla alueella, koska toisella alueella oli niin paljon vähemmän kalaa, ettei sillä olisi ollut merkitystä. Yleisesti ottaen mikäli kahta asiaa ei voi suoraan verrata keskenään joudutaan asioita vertaamaan suhteellisesti.

2. SM arvo:
Mäkihyppyvertaus on varsin hyvä. Pidemmälle vietynä mäkiviikolla yksi epäonnistunut hyppy kahdeksasta vie mahdollisuudet voittoon. Olen Mazan kanssa samaa mieltä, että suomenmestarin arvolle on oleellista, että kahden päivän kilpailussa onnistuu molempina päivinä. On hyvä asia, ettei nollasektorimies voi taistella mestaruudesta. Yhden päivän hienolla suorituksella voi kuitenkin taistella jopa mitaleista. Lisäksi mestarin tulee hallita erilaiset kalastustavat, eli välttämättä esim. kaislikkospesialisti ei ansaitse voittoa mikäli laji ei ole hallussa ulkoalueilla. Rankingpistejahdissa katsotaan kuitenkin kokonaiskalamäärää, eli siinä mielessä panosta riittää aina molemmille päiville.

3. Mielenkiinto molempiin päiviin:
Liian usein SMissä lähes koko ennakkospekulaatio keskittyy lauseeseen "Eka päivä ratkaisee" tai "Toka päivä ratkaisee" ja näin myös käytännössä tapahtuu - ja näin ei SM kilpailussa pitäisi olla. Ihan yhtä julmaa on yhteispistelaskussa tilanne, että vetää "kalapäivänä" ihan hyvän suorituksen (esim. 6 kalaa), mutta muutama tyyppi onnistuu paremmin ja saa esim. 15-20 kalaa, jos toinen päivä/alue on vähäkalainen niin peli voiton suhteen on samanlailla pelattu kuin % systeemissä 0 kalan tapauksessa. Laskin Måssalan tulokset % systeemillä testimielessä tuossa aiemmin ja nyt tsekkasin, että 0 päivä + voittopäivä 100% olisi tuonut sijoituksen 5.

Oletko Jonkka sitä mieltä, että on parempi, ettei sillä toisella vähäkalaisella päivällä, ole mitään merkitystä kenellekään kahden päivän SM kilpailuissa?

Toinen ratkaisu hallita tätä jäkpot/päivien eriarvoisuushaastetta olisi tosiaan kalarajoitukset esim. 10kpl par laji, mutta tähän ei posse oikein innostu. Voidaan ensi vuonna Raumalla pohtia tätäkin ratkaisua, mutta tällä erää päätökset on tehty eli Timon sanoin "pulinat pois"!

User avatar
Jonkka
Posts: 53
Joined: 4.11.2004 17:02:21
Location: Vantaa

Postby Jonkka » 9.3.2015 14:11:11

Moro,

Hyvä Pyli, hienoa että tulit toppuuttelemaan.

Siis, en missään nimessä kannata sitä, ettei toisella vähälalaisella päivällä ole merkitystä. Tottakai, kuuluukin olla. Ja varmasti kesällä huomataan että hei, täähän on ihan jees homma. Ei tässä oo tarkotus alkaa keulimaan.

Mutta noista olosuhteista, ne kun tuppaavat vaihtelemaan. Ihan snadisti oon vaan eri mieltä tosta prosenttihommasta. Esim Kaunissaaressa sai muutama vuos sitten skaboissa muistaakseni 3 jätkää kalaa. Jos semmonen päivä osuu SM-kisoihin niin, anteeksi vain, oon sitä mieltä että semisti on maku mennyt kisasta jos nää kolme jätkää on mitaleilla kunhan seuraavana päivänä saavat yhdenkin kalan. Vilpittömästi, oon sitä mieltä ois taatusti jännittävämpää lähteä toiseen päivään mukaan jos peli ei ois jo näin auttamattoman selvä.

Sori että sörkin muurahaispesää. Varsinkin kun en itse ollut Raumalla käymässä näitä hommia läpi. Tää ois ollu ainoa sääntö mihin olisin kokouksessa puuttunut. Tai ainakin hakenut muunlaisia vaihtoehtoja. Niitä voidaan avoimella keskustelulla löytää.

Mulla ei nyt ole muuta. Säännöt lyöty plakkariin ja näillä mennään. Ja taatusti saadaan oikea voittaja SM-kisoista. Ja ne nollasektorin haavat paranee ajan kanssa, jopa seuraavaan päivään mennessä.

Ja pakko myöntää, että hieman pessimististen lasien läpi tarkkailen tätä sääntöä. Tää on varmaan hyvä juttu mutta pahimmillaan perseestä. Suonette varmaan sen, että oon aavistuksen eri mieltä.

Kiitos tack,

-Jonkka

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

KIITOS JONKKA JA PYLI!!!

Postby Maza » 9.3.2015 15:23:41

Sen verran intän vielä Jonkalle, että nytkin teit vertauksen Kaunis Saaren kisaan, joka oli kesäkuun alussa ( lokakuussa ) ulkomerellä…Vesi +10 astetta. Sm-kisoissa tulee yeensä vuoden parhaat saaliit!!!!

Suomessa ainoat kahden päivän kisat eli SM-kisat on AINA heinäkuun lopussa, jolloin yleensä pintavedenlämpötila on yli 14 astetta. Ja kalaa on liikenteessä ulkomerenluodoista, satama-altaisiin.

ELI SM-kisat pyritään järjestämään aina parhaaseen vuoden aikaan parhaissa mestoissa…..ELI mahdollisuus vähäkalaiseen kisaan on Suomen olosuhteissa minimissään…

Ja muistakaa et Vekaran saari on Suomen parhaita siian kalastuspaikkoja.

Edelleen jankutan, että kaikille olis selvää, että siika voi hyvin olla Sm-kisojen
toisen päivän merkittävin saaliskala. Ja niitä ui jokamestassa ulkomeren reunaa….

T Pappa

User avatar
Jonkka
Posts: 53
Joined: 4.11.2004 17:02:21
Location: Vantaa

Postby Jonkka » 9.3.2015 15:44:21

Moro vielä,

Ok ok ok, joudun hiljalleen itsekin myöntämään että ehkä oon hiukan liian negatiivisessa valossa tarkastellut asiaa. Oli tosiaan hölmö ottaa kylmän veden kisa vertaukseen. Ja kun noita skenaarioita läpi käy niin aika hyviä vaihtoehtoja siellä voi lopputuloksiin kuitenkin tulla.

Kyllä te ootte selkeesti parhaanne tehnyt jotta hyvät kisat tulee. Ja voipi olla, että syy mun reaktioon on just se, että en osaa tasaisesti kalastaa. Tai välttämättä edes yritä. Vedän tätä tunteella raitapaitojen perässä. Täysillä. Ja kuten oon joskus sanonut niin kynsille on tullut monena SM-kisaviikonloppuna. Että ehkäpä katson peiliin ja mietin että mikäli haluaa voittaa niin voiko tehdä jotain toisin. Luulen että voi.

Kiitos väittelyseurasta. Jos tää sääntö nyt jostain syystä lyö nilkoille niin kelataan sitä sit ens vuonna. Hyvä me.

-Jonkka

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

aivan mahtavaa,...

Postby Maza » 9.3.2015 19:10:13

Mahtavaa väittelyä, ainakin parempaa kun tulevissa eduskuntavaaleissa….

RAITAPAIDAT RULES, ja jos vesi on +16 pohjassa niin KILON AHVENET ODOTTAA VEKARASSA…

Tsemii JONKKAAA!!!!!!

T NÄÄTÄ


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 87 guests