Harppuunan pituudesta - taas kerran

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Elimuli
Posts: 36
Joined: 6.9.2013 11:54:40
Location: Turku

Harppuunan pituudesta - taas kerran

Postby Elimuli » 14.2.2015 17:05:34

Elikäs !

On taas aika yhden amatöörin ihmetellä pyssyn oikeaa pituutta tiettyihin olosuhteisiin. Tietysti aikaisempaakin keskutelua aiheesta on, mutta varusteet kehittyy ja harrastajien tietoisuus ja kokemus karttuu. Kyseessä on "kompromissipyssyn" ostaminen, joten tä homma menee jo lähtökohtasesti päin persettä. Kriteerit enligt följande:

1. Pyssyn olisi sovelluttava hyvin Norjaan
2. Pyssyn olisi sovelluttava myös Suomeen mahdollisiin jalokytismeininkeihin
3. Pyssyjä ostaisin mielelläni vain yhden

Eli sopiva pituus kiinnostaa. Ts. mielipiteitä asiasta 90cm vs. 100cm.

Malliksi valikoituu todennäkösesti aikaisemmin foorumilla (niin täällä kuin deeperbluessakin) kehuttu Pathoksen Laser open Pro. Pyssyssä on käänteinen laukaisumekanismi, joten rubber stretchiä esimerkiksi 90cm pyssyssä on lähempänä 95cm perinteisen lukemaa. Näin ainakin kokeneemmat väittää. Tää info vain siksi, että todennäköisesti tehokasta kantamaa on vähintään yhtä paljon kuin keskiverto 90cm tykissä.

Mietityttää lähinnä 90cm tykin ostossa se, että onko ero 75cm ritsaan niin huomattava, että se on tähän kohtaan hyvä ostos. Tietenkin ideaalia ois päästä koittamaan molempia. Kalastus painottuu kuitenkin varmaan tulevaisuudessa enemmän Suomeen, vaikka olenkin tänävuonna lähdössä viikoksi Norjaan. Kysymys kitetytyy ehkä siihen, että tekeekö Suomessa 100cm tykillä normaalioloissa mitään, ja toisaalta että kaipaako seiskavitosen ja satasen väliin sitä ysikymppistä. Tietenkin nä on mielipidekysymyksiä, mut varsinkin pro-jaoston mielipiteet olis hyödyllisiä.

Ongelma tietenki ratkeais ku keräis vähän pulloja ja ostais molemmat pituudet, mut romanit putsaa Aurajokivarren niin tehokkasti nykyään.

- Samuli

Sami.M
Posts: 229
Joined: 13.4.2012 23:31:43
Location: Lohja

Postby Sami.M » 14.2.2015 19:44:08

Ostin itse mareksen 95 cm pyssyn sitä varten että ois joku pidempi pyssy siikoja varten ja sitten juuri siihen kun norjassa tuli käytyä, itse tykkään niin kovin että nykyään suomessa en käytä melkeenpä muuta kuin sitä, tarkkuutta löytyy ja siikoihin osuu ;)

User avatar
-Mikael-
Posts: 327
Joined: 6.6.2008 11:20:32
Location: Pori

Postby -Mikael- » 15.2.2015 3:44:09

Itselläni on tuo kovasti jo aiemmin kehumani XXV gold 100cm... Oon sitä mieltä että jos on hakusessa pyssy Norjan menoihin niin tuo satanen on hyvä, ei ole kokemusta 90 pyssyistä mutta 82 käytän Suomessa ja ero 100:een on iso..

Oon tuolla 100cm pyssyllä Suomessakin välillä kalastellut ja hyvin toimii taimeneen/siikaan..

Jotenkin vaan tuntus että tuo 90 alkaa olee Norjassa ihan siinä alarajoilla kun välillä tuntuu että tuo satanenkin on liian lyhyt, mutta mutta nää on taas näitä että kuka tykkää mistäkin...

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

90 cm

Postby Maza » 15.2.2015 13:07:18

Jos yhden pyssyn hankii, niin ehdottomasti 90 cm. se on jalokalaa metsästykseen ehdottomasti parempi kuin 75 cm. Paljon tarkempi. ja jotenkin 90 cm voi vielä myös yökalastaa…

100 cm, ei tee suomessa oikeen mitään. Norjassa se on parempi, mutta Norjassa voi vetää hyvin 90 cm pysyllä varsinkin, jos ostaa 90 cm pysyynn kunnon kumit. Itse ostan aina pikkusen tehokkaammat kumot mitä pysyissä on valmiina.

Tsemii ja 90 cm rules.

T Mä

Kimmo
Posts: 77
Joined: 27.11.2005 10:30:30

Postby Kimmo » 18.2.2015 16:50:44

Nuolen pituudella pystyy vähän kikkailemaan. Esim. jos laitat 75:een lyhyen nuolen niin alkaa olla ok kun tarvitaan lyhyttä vaikka kaislikkoon.

Yhdellä pyssyllä selviäminen on kyllä haastavaa, varsinkin jos pitäis toimii myös Norjassa..

Norjassa henk.koht. tykkään pitkästä eli 110:stä. Ehkä toi 100:nenkin vois Norjassa pelittää ja sitä käyttää jaloihin Suomessa lyhyellä nuolella..

Mutta silti jossain vaiheessa varmaan tarviit myös lyhyen pyssyn.

User avatar
Elimuli
Posts: 36
Joined: 6.9.2013 11:54:40
Location: Turku

Postby Elimuli » 19.2.2015 17:14:11

Alkuperänen kysymys oli vissiin helppo ymmärtää väärin. Eli nysäpyssyinä on jo 55 ja 75, mutta nyt menee hankintaan pidempi, jolla ois pärjättävä Norjassa ja jonka ois sovelluttava Suomeenkin.

Kimmo
Posts: 77
Joined: 27.11.2005 10:30:30

Postby Kimmo » 19.2.2015 20:28:13

No sittenhän kompromissi on 100:nen jos et osta 90:ä ja 110:ä molempia :-D

-mikko-
Posts: 65
Joined: 8.8.2011 15:28:48
Location: Helsinki

Postby -mikko- » 21.2.2015 13:50:04

Mites toisen ääripään pyssyt sitten? Meinaan hommata ''viidakkodyykkejä'' varten lyhkäsen harppuunan. Minkä pituisia mutkia ootte käyttäneet ja onko suosituksia hyvästä kompromissista tarkkuuden ja käsiteltävyyden osalta? Kuinka lyhyet pyssyt ovat vielä käyttökelpoisia? Oon pärjännyt 75:lla normi kaislikossa, mutta kunnon vesiruoho viidakossa se on vaan liian kömpelö. Toisaalta perus 50cm kumilinko lyhyellä nuolella tuntuu olevan aika epätarkka.. Oisko 55/60cm ''open rail'' lyhyellä nuolella tai 50cm normi pituisella nuolella hyvä ratkaisu?

J.J
Posts: 20
Joined: 24.11.2014 16:57:46

Postby J.J » 21.2.2015 21:07:01

Kannattaa tutustua polespearin käyttöön. Ite oon todennut toimivaks kun sen saa jemmaan kropan alle tai sivulle, toki maltillisesti ku ampuu alle 2m mitä ei välttämättä edes näe. Sit oon myös huomannut että ei lähde yhtä helposti karkuun kun käden edes ei ole metriä lisää tikkua, plus tarkkuutta tulee treenattua kotona pahvilaatikoiden kera eikä hirveesti eroa vedessä. Ei oo myöskään tullut valitusta lentokoneessa ku laitoin pakettiin purettuna.
Esse quam videri

User avatar
Elimuli
Posts: 36
Joined: 6.9.2013 11:54:40
Location: Turku

Postby Elimuli » 23.2.2015 12:20:11

Ite huomaan kaislikossa 60cm ja 75cm tykkien välillä huomattavan eron. Tuon nysän kanssa tetsaaminen on erittäin paljon mielekkäämpää ja se on paljon helpompi sovittaa sopivasta kaislanraosta varsinkin, jos joutuu ampumaan sivulle. Itellä on nuoliurallinen malli tuo lyhytkin, ja osumatarkkuus on ollut vähintäänkin siedettävä. Eli aikalailla toi sun kuvailemasi vaihtoehto kuulostaa toimivalta. Itellä on Cressi Moicano mallia 60, mutta runko taitaa olla enemmänkin 55 pituinen.


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 107 guests