Ei perskuta!

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Leksa
Posts: 266
Joined: 11.4.2006 16:51:38
Location: Helsinki,Suami,Finland
Contact:

Ei perskuta!

Postby Leksa » 8.5.2006 17:25:49

Hei jätkät siis! :(

Meikäläisen pitäs ostaa pari kolme harppuunaa nyt justiinsa tälläviikolla että sais homman alkuun.

Tarttisin konkarien kommenttia niistä pyssyjenpituuksista tulenpalavasti!! Mitään ei oo näkyny :?

Pitääkö täs lyärä neopreenihanskat tiskihi ja alottaa pitsin nypläys :cry:

Alakaa poijat masentaa pikkuhiliaa.

salmela
Posts: 48
Joined: 16.2.2005 23:16:45
Location: salo

no niin

Postby salmela » 8.5.2006 21:45:30

tässä vähän jotain.

eli
kaislikkoon 55. se sopii myös sameampaan veteen. itse käytän tämän mittaistat särkisalossa jossa on vähäsen sameeta. ja joskus myös kisoissa. on yleensä tarkkoja.!? ainakin itselläni. helppo uida ja nopea kääntää. loistavan mukava ladata. loistava valinta myös yökalaan.

kyllä toi 75 on peruspyssy tänne suomeen. kannattaa. ei oma kohtaisia kokemuksia. varmasti loistava kompromissi. löytyy ulottuvuutta ja helppo uida ja kääntää ja ladata

pitempiäkin on eli 90 käyttää täällä kisoissa pari kaveria, eli ei oo mikään mahdoton vielä. voi jopa korvata 75. eli jos näkyvyys sallii niiin 90, mutta jos ei niin sitten voisi käyttää 55(olettaen että 90 korvaa 75) ja haluaako käyttää niin lyhyttä. ero on meinaa aika hurja. on jo vaikempaa uida ja kääntää. lataaminen jo selkeästi vaikeampaa. jo 80:ssä pyssyssä.

norja on sitten eri juttu johon en valitettavasti voi vastata kokemuksen puutteen vuoksi. ostin kyllä itselleni 110 norjaa varten johon olen tänä vuonna menossa. lataamisesta tulee varmaan TODELLA hauskaa kun ei omista apinan käsiä. uimisesta puhumattakaan. matkaan otan myös 80. katsotaan.....

oma arsenaalini koostuu nykyään 55(itse lyhennetty), 80 ja 110.

noilla ainakin pärjää.

nämä ovat sitten minun mielipiteitäni joita saa luonnollisesti kommentoida ystävälliseen sävyyn :wink:

toivottavasti sait jotain irti ja pääset pyssyjen ostoon!!!!!!!!!!

ja tietenkin veteen.....

pete
Posts: 314
Joined: 27.10.2005 16:15:03
Location: suur-salo

Postby pete » 8.5.2006 22:48:58

pitsinnypläys voi olla ihan siistii en oo kyl koittanu....

User avatar
Pyli
Posts: 220
Joined: 4.11.2004 18:53:49

Postby Pyli » 9.5.2006 11:30:39

osta nyt ainakin se 75cm, se on erinomainen peruspyssy, jolla pärjää lähes aina suomessa. sopii hyvin ahven, kampela ja kaislikkokalastukseen (unohda sitä lyhyemmät). mun mielestä putkella ei ole juuri väliä kunhan on hyvät kumit ja nimenomaan hyvä nuoli!! 90 cm on mukava esim. syksyllä kun on kirkas vesi, mut harvemmin suomessa 100cm tarvitsee (norjassa se on hyvä)

Pyli

User avatar
Leksa
Posts: 266
Joined: 11.4.2006 16:51:38
Location: Helsinki,Suami,Finland
Contact:

Postby Leksa » 9.5.2006 16:41:10

Kiitos salmela ja pyli kommenteista ja vaivannäöstä,näistä on varmasti apua! :-D

Ja petelle kiitos kannustuksesta.

Harppuunan pituuksista saa laittaa tulemaan lisää kommenttia. Kiitos!

Kaikille hyvää alkukesää 8)

pete
Posts: 314
Joined: 27.10.2005 16:15:03
Location: suur-salo

Postby pete » 9.5.2006 23:12:26

itse olen aloitellut 3-piikkisellä "makkaratikulla"pidempi kylläkin kuin normaalisti, joten sen jälkeen 50 kreetantuliaisharppuuna oli tiukka peli
itselläni on 55 ja 90 ja esim yökalastukseen 55 on mainio
ja koita jos on mahdollisuus harppuunan kahvaa hanska kourassa..

User avatar
Leksa
Posts: 266
Joined: 11.4.2006 16:51:38
Location: Helsinki,Suami,Finland
Contact:

Postby Leksa » 10.5.2006 18:29:35

Kiitos pete :-D

Mitä noi teidän 55 set on, kun ei aivan heti tuu firmoilla vastaan paitsi Imersionilla.
Onhan noita voinut vuosiensaatossa olla yleisesti vaikka millä firmalla.
Salmelalla oli itse lyhennetty. Kuinkas sulla.
Aattelin että olisko tuo 55 nen sellanen viritys että, lyhentää esim 75 nen 55 seksi, ja laittaa 50 kumit ja 60 sen nuoli tai 50 sen :roll: aika sekavaa ajatusta.
Onko tuollanen muuten kumeille kuinka terveellistä ,että jos ne tuikkaa ylikireelle.
Eli laittaa 55 seen harppuunaan 50 set kumit. Saako ladata hampaat irves ja purra snorkkelia.

salmela
Posts: 48
Joined: 16.2.2005 23:16:45
Location: salo

Postby salmela » 10.5.2006 19:28:14

petellä on mun vanha pyssy ja se on MYÖS itse lyhennetty. yllättäen.

kyl noi kumit kestää. itse vaihdan kumit joka kauden alku.

tällä hetkellä mun 55:ssa on nuoli jonka hakanen on just pyssyn etuosan edessä eli en pysty pistämään sillä. ei se haittaa mua, mutta joitakin se voi haittaa!!??

kumeista vielä sen verran, että kannattaa, jos voi, niin käyttää metri kumia ja sitoa itse kumit. ei oo homma eikä mikään ja saa kumit juuri sen pituiseksi kuin tahtoo........(kumeja kannattaa kysellä nurmen mikolta(spearpoint))

huom!!!!!
jos katkot itse pyssysi, niin joudut myös katkomaan nuolesi. ei välttämättä paha, mutta ton hakasen reijän poraaminen ei aina ole niiiiiiiiin helppoa kuin luulisi. on karvaita kokemuksia vaikka epäonnistumisia ei onneksi vielä tullut. nuoli voi olla todella kovaa. ei purru esim kobaltti terä joka on tehty juuri inoksille ja muille koville metalleille. yllä mainittu ei siis koske välttämättä kaikkia nuolia.

pete
Posts: 314
Joined: 27.10.2005 16:15:03
Location: suur-salo

Postby pete » 10.5.2006 22:28:25

lataaminen naama irvessä riippuu käsivarsista
itselläni ohuet käsivarret,mutta ei silti tarvii irvistellä(joskus ehkä vähän teatteria..) :lol:
osta 75 ja 90 testaa ja virittele jos on tarvis pohtimalla näitä liikaa
homma vaikeutuu liikaa ja makuasioita on monia niinkuin kalastajia!
pyssy tilaukseen ja veteen!!!mars mars

pete
Posts: 314
Joined: 27.10.2005 16:15:03
Location: suur-salo

Postby pete » 10.5.2006 22:30:42

ja jos ei osu niin ratkaisu löytyy aina...http://www.youtube.com/watch?v=vcM3VZpUnCA

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 11.5.2006 8:34:44

Se on kyllä niin että viidellä sentillä ei ole näissä peleissä mitään merkitystä.
Sinun ei periaatteessa tarvitse tietää muuta kun putkien pituudet ja haluatko normaalin, jäykähkön vai super charged latauksen ko. pyssyyn.
Ystävällinen sukelluskalastukseen erikoistunut ammattitaitoinen kauppias hoitaa loput. :lol:
Kun sitten olet pyssyillä aikasi ammuskellut niin spesifiset tarpeet tulevat esiin ja homma on helppo fiksata.
Pyssyjen "tehdaskumit" ovat lähes poikkeuksetta sopivat meikäläisiin olosuhteisiin, joten niitäkään ei kannata ihan kättelyssä lähteä vaihtamaan.

Nuolen ja putken suhde ei ole myöskään mitenkään kiveen hakattu asia.
Itselläni on 80cm pyssyssä 85cm pyssyyn tarkoitettu nuoli eikä tunnu missään. Samoin 110cm tykkiin on 120cm pyssyn nuoli Norjailuun.

Jos käyttää raskaita nuolia niin silloin tuo nuolen pituus on parempi pitää "tehdaslukemissa".

Pete puhuu vähän mutta asiaa...ja en todellakaan meinaa tota Taleban Brown mud hunting videota!!! :lol:

Tänään kaislikkoon.... :twisted:

M
#77

User avatar
Leksa
Posts: 266
Joined: 11.4.2006 16:51:38
Location: Helsinki,Suami,Finland
Contact:

Postby Leksa » 22.5.2006 17:26:01

Huumoria poijat huumoria!!! :wink:

Onneksi hommani ei vaikeudu jos vähän tuumaan että kuinka mikin pelaa. Joittenkin hermot ei tietysti sellaista kestä. Onneksi mun vielä kestää!?
Tässä on koitettu saada 5-6 vuotta (taitaa olla jo enemmäkin) hommaa puikkohin kamojen suhteen. Noin 2 vuotta sitten oli OMERin Master 2000 75 nen, myin pois enkä sen jälkeen oo saanu hommattua haluamiani vehkeitä. Syystä jos toisesta.
Jos hommaa 75sen ja lyhentää sen 50 sex niin mielestäni on aika järkevää tutkia että mitkäs kumit tähän nyt sitten mahtaa mennä. Tietysti jos huvittaa nappuloora vehkeitten kans niin mikäs siinä. Tilaa vaan siitä jotkut.
Meikäläästä ei sellanen kiinnosta, alkaa jo nuota vastoinkäymis vuosia olla kyllä.
Esim menneinä vuosina jos olis hommannut väärät kumit lyhennettyyn pyssyyn, niin se olisi merkinnyt erittäin suurella toden näköisyydellä sitä, että, kyseisellä harppuunalla ei sitten ammuta koko kautena laakin laakia. Ketä sellainen kiinnostaa! Nykyään on asiat kyllä vähän paremmalla tolalla!

Jos tuumaa että 50seen vois mennä 18mm paksut ja 18cm pitkät kumit. Ja jos sitten hommaatkin huolimattomasti 13cm pitkät niin voikin käydä näin että lataaminen voi olla vaikeaa ellei mahdotonta piruko tuan tietää minä en. Melkein 1/3 osan kumien lyheneminen vaikuttaa ainakin siihen (jos saa ladattua) että kumit luovuttaa energiansa paljon nopeammin ja yliviritykset on aina lyhyt ikäisiä ja omat vaaransakkin niissä on. Pitemmissä tykeissä tietysti homma on aivan eri asia. Tietämätön joutuu selvittelemään tälläisiä asioita! On tietysti hienoa että Suomesta löytyy alan erikoisliike, minne vasta alkaja voi mennä ja saada sieltä neuvoa ja opastusta ja toimivat harppuunat kainaloon kotimatkalle.

Oma tapaukseni oli nyt kuitekin sellainen että joudun itse ottamaan asiasta selvän. Enivei, 3 pyssyä on ollu tilattuna jo jonkin aikaa. Yhdestä 75 sesta lyhennetään ehkä 50 nen. Kumien pituuden jouduin itse arvioimaan, kun ei taulukosta löytynyt selvää mittaa. Saapa nähdä kuinka kumit sopii??
Veteen ei vielä ole harmin paikka päästy kun on auto vielä kaupassa.

Kireitä siimoja ja kirkkaita vesiä kaikille.

User avatar
Leksa
Posts: 266
Joined: 11.4.2006 16:51:38
Location: Helsinki,Suami,Finland
Contact:

loppukaneetti

Postby Leksa » 22.5.2006 18:06:34

Kyselin tossa jokin aika sitten niistä putkien pituuksista.
Odotin valtaisaa keskusteluun osallistujien määrää ja valtavaa tietotulvaa, mutta kuinkas kävikään. Vähäinen oli osallistujien määrä! mutta sitäkin rikkaampi 8) No ei voi mitään.
Lopuksi, Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille!! :-D Ja täytyy kiittää vielä Jonkkaa erikseen jolta tuli loistavaa ja pyyteetöntä informaatiota.

Sommoro


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 346 guests