Teak sea harppuunat

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

Tume

Teak sea harppuunat

Postby Tume » 2.1.2005 18:07:04

Hei olin ajatellut että ensi kesänä voisin ostaa jonkun uuden harppuunan kun tulee käytyä sen verran usein ulkomailla kalassa ja tahdon hiukkasen järeämpää asetta.Tuo vanha harppuunakin ansaitsee muutenkin jo päästä eläkkeelle joten mistä saisi ostettua Teak-sean Pal harppuunan?Luultavasti pitää tilata ulkomailta mutta se ei haittaa ja mites paljon tuollainen maksaa?
Kiitos vastauksista (jos niitä tulee :P )

Tume

Postby Tume » 2.1.2005 20:51:37

eikö kukaan tiedä :cry:

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 3.1.2005 9:38:49

Oletko varma että tämä on hyvä ajatus?
Miksi juuri Teak Sea?

Minkä kokoisille kaloille, missä syvyyksissä ja miltä etäisyydeltä?

Jos juuri matkusteluun pyssyä kaipaa niin joku puurunkoista huoltovapaampi lienee parempi vaihtoehto.

Jos taas tarvitaan huomattavasti lisää läpäisyä ja kantamaa niin Teak Sea on liian pieni....silloin täytyy kääntyä Riffe, JBL, Wong, KES linjoille....tosin matkustaminen 6kg painavan puukarahkan kanssa on aika kiusallista toisinaan.

Oletko harkinnut nk. järeää eurotyylistä Etelä-Afrikkalaista kanuunaa?
Noilla on ammuttu yli 300kg kaloja, liikkuvuus on lähes samaa luokkaa kun saman pituisilla eurooppalaisilla harppuunoilla ja käyttökestävyys on aivan omaa luokkaansa. Lisäksi varaosat maksavat n. puolet eurooppalaisten vastaavista. Merkkeinä Rabitech ja Rob Allen josta ensimmäistä saa suomestakin (minulta).

Kysele lisää niin vastaan parhaan kykyni mukaan.

T:Mikko
#77

Tume

Postby Tume » 3.1.2005 14:51:14

Kiitos Mikko taidanpa mennä saman tien katselemaan noita rabitechin ja rob allenin harppuunoita.

Tume

Postby Tume » 3.1.2005 14:52:45

Mikäs noiden rabitechin hintahaitari on?entäs rob allenin harppuunoiden?

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 3.1.2005 15:03:00

Päätin tässä aikani kuluksi rekisteröityä.Jotenka olisikohan sulla suositella jotain rabitechin harppuunaa?Käyn pääasiassa Suomen,Italian ja Amerikan vesillä elikkä kalojen koko heittää ihan laidasta laitaan.En nyt kuitenkaan ammu mitään kovin isoja kaloja (vähän pelottaa että ne vetävät mut pohjaan 8) ).Mutta tahdon kuitenkin harppuunan jolla voin sitten tulevaisuudessa kun uskallusta riittää ampua isompiakin kaloja.

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 3.1.2005 15:27:40

Moi!

Itse suosittelen lämpimästi Rabitechin Stealth mallia joko alumiini-tai hiilikuituputkella. Molemmissa on koko putken pituinen polymeerikisko joka takaa hyvän tarkkuuden ja hiljaisen laukauksen.

Isommalle kalalle Rabitechilla on Apex malli. Mekanismi on tukevampaa tekoa ja soveltuu Stealth mekanismia paremmin esim. 2x 16mm kumikuormille. Näitä käytetään Kapkaupungissa tonnikalajahtiin.

Kuvaamiisi olosuhteisiin sopii kuitenkin paremmin Stealth. Pituudesta voi olla montaa mieltä. Itse sukellan Suomessa 90cm pyssyllä, Norjassa 110cm pyssyllä ja esim. Etelä-Afrikassa 130cm pyssyllä. Isomman kalan perään mennään 140cm Apexilla tupla 16mm kumeilla.

Stealthien hinnat ovat ~220-340 Euroa putkesta ja varusteista riippuen. Vuoden 2005 hintoja ei ole vielä lyöty aivan lukkoon. Vanha varasto myydään noilla hinnoilla.

Apex on jonnin varran kalliimpi.

Itse suosittelisin 90cm Stealthia noin alkuun koska noihin mainitsimiisi olosuhteisiin ei ole yhtä ja ainoaa hyvää vaihtoehtoa. Ehkä sitten myöhemmin ostat esim. 120cm pyssyn hieman isommalle kalalle ja parempiin näkyvyyksiin??

Merkkeinä Rabitech ja Rob Allen ovat lähes samoissa hinnoissa. Rabitech yleensä hieman halvempi.

Jos haluat puolueetonta tietoa asiasta niin suosittelen tutkimaan mitä esim. Rabitechista on sanottu www.deeperblue.net foorumilla.

Minullahan on oma lehmä osittain ojassa....joten toinen mielipide kannattaa hakea. :wink:

Jos olet yhä kiinnostunut kauttamme pyssyn hankkimaan, ota mielummin yhteyttä osoitteeseen sales@spearpoint.fi niin pysyy tämä palsta "mainosvapaana".

T:Mikko
#77

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 3.1.2005 16:06:39

Juu kiitos neuvoista ja muuten (nyt kun vielä muistan :roll: ) niin saako noihin rabitechin stealth malleihin sellaista kelaa jossa on se harppuunan nauha?Mietin vaan että semmoinen voisi olla kätevä mutta kun en ole mikään asiantuntija niin voisitko kertoa mitä hyötyä tuollaisesta kelasta on ja millaisissa tilanteissa?

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 3.1.2005 16:29:10

Saa toki. Itse en todellakaan kyllä kelaa suosittele sillä on vain ajan kysymys koska kela jumittaa.

Isommille kaloille suosittelen harppuunan kahvan perään kiinnitettyä poijunarua ja kunnon poijua. Kun kala on ammuttu, aseesta voi laskea irti ja väsyttää kalaa poijunarusta vetämällä. Turvallisempaa, helpompaa ja mahdollistaa isompien kalojen ampumisen.
Rabitecheissa on tukevat kahvat juuri tätä varten.
Maailmalla keloja käytetään lähinnä tilanteissa joissa ei ole aikaa kelata poijunarua kiepille (esim. venesukellukset hyvin rajatuille alueille kovassa virrassa).
Lisäksi kelaa käyttävät sukeltajat on hyvin vaikea huomata aallokossa poijuttomuudestaan johtuen. Poijun ja kelan käyttämisessä yhtäaikaa ei sitten ole yhtään mitään järkeä.

Jotkin sukeltajat näitä keloja käyttävät, mutta itse olen vankasti vastaan.

Mutta...kyllä saa jos semmoisen kuitenkin haluat.

T:Mikko
#77

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 3.1.2005 16:39:09

pitää sitten varmaan hankkia ihan kunnon poiju kun mulla on ollut käytössä tommonen oma viritelmä jossa on lippu ja kaikki.Paljonko tuommoinen kunnon poiju maksaa(+se poijunaru)?

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 3.1.2005 16:56:46

Koko systeemi reilusti alle €40.

M
#77

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 3.1.2005 23:53:08

No paljonkos tuollaiselle Rabitechin stealth 90cm kertyisi hintaa halvimmillaan?Tai miten olisi tuollainen kompromissi koko 100cm?Muuten onko mun pituudella mitään väliä tohon harppuunan kokoon ja sitten vielä että olisiko sulla suositella mitään hyvää märkäpukua (vanha on liian pieni)?Erityisesti maastokuvioiset kuten omerin med mimetic/ocean mimetic (med= http://www.omersub.com/catalog/wetsuits/p3.htm ja ocean= http://www.omersub.com/catalog/wetsuits/p4.htm ) kiinnostavat minua.

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 4.1.2005 0:26:42

Myydäänkö Omerin tuotteita missään päin Suomea vai onko ne vain tilattava ulkomailta?

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 4.1.2005 8:58:25

Ei ole käyttäjän pituudella mitään merkitystä.
Halvimmillaan Stealthin saa hintaan EUR220. Tällöin kyseessä alumiiniputkellinen malli.

Porukka käyttää varsin laajaa pukukirjoa. Ainoa mitä uskallan itse suositella varauksettomasti on Elios-sub. Nimenomaan Elioksen mittatilauspuvut.
Muut kommentoikoot tähän lisää.

M
#77

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Rabitech Rules Ulkomail..

Postby Maza » 4.1.2005 14:01:03

Yo Tilasin just Nurmelta 2 Rabitechin pyssyy isojen kalojen jahtaamiseen.
Eurooppalaiset pyssyt (Omerit-Cressit) on ihan leluja kun lahetaan reissuille jahtaa isoja kaloja.

Itse olen huomannut myos, etta matkustaessa on hyva olla kestavat pyssyt. Lentokoneissa ja bussien katoilla normaali harppuunat on helppoja sarkymaan.

Tsemii. T Matti

Ja Mikko tarttisin myos kelat pyssyihin, en varmaan muistanu pyytaa...

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 4.1.2005 14:33:51

En miettinytkään ostaa Omerin asetta vaan muita kamoja.

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 4.1.2005 14:52:43

Molempiin vai toiseen vaan??
Otatko Kevlar tai Dynema nartsaa niihin vai löytyykö nartsaa omasta takaa?

Niinkuin tuossa jo mainitsin....pyssy kiinni poijussa on huomattavasti parempi, helpompi ja turvallisempi tapa.

Mutta jos haluut kelat niin kerro heti niin saan ne vielä messiin.

Mikko
#77

Tume
Posts: 9
Joined: 3.1.2005 14:57:26

Postby Tume » 4.1.2005 18:34:58

Hmmm... miten toi poiju saadaan pysymään paikallaan?Mun viritelmässä oli joku mini ankkuri mutta tuskin noissa semmosta on... Mietin vaan että jos kerran tarttuu iso kala ja se lähtee vetämään oikein kunnolla niin eiköhän se poiju mene perässä.

User avatar
Mikko
Posts: 490
Joined: 2.11.2004 8:51:30
Location: Skuuge

Postby Mikko » 5.1.2005 10:28:56

Näin on tarkoituskin.
Poijusta otetaan kiinni ja sitten väsytetään sitä kalaa pinnalta käsin.
Tällöin kala ei repeä niin helposti irti nuolesta ja muutenkin poijulinja klippeineen kestää huomattavsti paremmin.

M
#77

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Kelat messiin kans.

Postby Maza » 5.1.2005 18:17:44

Joo kelat molempiin pyssyihin ja kunnon nartsat.


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests