Mielellään mielipiteitä...

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Saari
Posts: 148
Joined: 27.6.2006 22:16:59
Location: Turku, Finland.

Mielellään mielipiteitä...

Postby Saari » 30.6.2006 15:08:51

Aloitin tässä parisen viikkoa sitten harrastuksen joka on tullut jäädäkseen. Omistan tarvittavan välineistön ja kyselisin näin alkuun hieman mielipiteitä. Nämä parin viikon illat on mennyt tutkiessa internettiä ja sen saloja koskien harppuunakalastusta. Ja olen huomannut että asiat joita painotetaan ovat enimmäkseen hiljaisuus ja näkymättömyys. Olen sienen tavoin imenyt tietoa lajista ja sen hienouksista. Törmäsin maastokuvioituihin märkäpukuihin. Puvut näyttävät tehokkailta ja toimivilta mitä tuohon näkymättömyys kohtaan tulee, mutta! Mitäpä jos vietäisiin pieninkin mahdollisuus meriemme samurai sotilailta ja vietäisiin kohta näkymättömyys uudelle tasolle. Mietin näin erä -ja aseharrastajana naamioinnin perusvälinettä eli naamiointiverkkoa. Levät ynm pohjakasvillisuus muistuttaa minua siitä suuresti jotenpa kysyisin mitä mieltä olisitte pienestä askartelusta eli NaVe paidasta/liivistä joka toimisi täydellisenä naamioijana kalojen katseista vastaan? Tietysti sen pitäisi oleman mahdollisimman yksinkertainen ja ennenkaikkea itse pyytäjää häiritsemätön. Eli kaikki turhat naru härdellit olisi syytä jättää mahdollisimman pienelle. No mutta kuitenkin haluaisin saada hieman mielipiteitänne kannattaako uhrata sydänverta ja synnyttää luomus joka saattaisi jopa toimia. Kiitos etukäteen vaivastanne...
80

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

naamioinnista

Postby peksy » 30.6.2006 16:21:14

Terve.
Oikeasti asioista tietävät korjatkoon, mutta mulle tulee äkkiseltään mieleen kaksi pahaa ongelmaa:
1) Kaikki ylimääräiset härpäkkeet lisää todella rajusti vastusta (erityisesti rajakerroksen kitkavastusta) -> uiminen voi olla pahuksen rankkaa (kokeile joskus vetää vaikkaa pelkkää pyyhettä perässäsi sellaisella kohtuullisella räpyläuintivauhdilla).
2) Miten varmistat ettei verkko jää kiinni johonkin kiven koloon tms., ja hukuta sua? Poijunarukin voi säikäyttää pahasti tarttuessaan pohjaan, mutta se on sentään helppo katkaista kun ei erehdy hätääntymään.
-P

User avatar
KayakDiver
Posts: 141
Joined: 16.5.2006 15:17:58
Location: Porkkala, Finland

Postby KayakDiver » 30.6.2006 16:29:15

Peksy puhuu asiaa ; )

Turvallisuus ajaa sukeltamisessa kaiken edelle!

Ohessa FDTF kotisivuilta vapaasukeltajien turvaohjeet, joista kannattaa poimia olennainen. Sukelluskalastus ja vapaasukellus poikkeavat toisistaan, mutta molemmissa lajeissa hukkuminen on todellinen riski joka tulee aina pitää mielessä.

Turvallisesti ja tyylillä... ; )

http://www.freedivingfinland.net/tiedos ... ohjeet.pdf

User avatar
Saari
Posts: 148
Joined: 27.6.2006 22:16:59
Location: Turku, Finland.

Postby Saari » 30.6.2006 17:02:36

Kiitoksia. En ollut ajatellut tuolta kannalta asiaa sen tarkemmin joten kiitos Peksy valaisusta. Turvallisuus on kyllä se tärkein seikka ja siitähän ei tingitä! Hmm, silti aivotyöskentely on monen monta prosenttia yli normaalin toiminnan ja tuo kumisuikale naamiointi tuolla yhdessä linkissä oli mielenkiintoinen ratkaisu.
Kotikeksijänä jatkan yöttömiä unia ja keksin vielä jotain toimivaa :D Mtuta kertotaa toki vielä lisää asiasta jos joku jostain jotain joskus sattuisi tietämään...
80

peksy
Posts: 91
Joined: 20.12.2005 19:14:21
Location: Kotka

"maastopuvuista"

Postby peksy » 30.6.2006 20:37:31

Terve.

Lueskelin aikani kuluksi läpi noita herr KayakDiverin lähettämiä hyviä linkkejä, kun lähipäivien kiireiden takia ei kärsi tänä iltana lähteä saalistamaankaan ( mahdolliset kalat pilaantuis jääkaapissa ja tyhjänpäiten niitä ei tapeta!)..

Erityisesti toi www.jerseyspearfishing.com:n artikkeli oli kiintoisa. Päteneekö Suomen paskaisissakin vesissä sama juttu, että liian hyvin ei kannata naamioitua? Gurut, miten on?

Itse oon vielä niin rookie, etten oo onnistunut saalistamaan valoisalla säällä muuta kuin ahvenia. Muutaman siian ja yhden taimenen oon Tammakarissa jo bongannut (jossa vesi oli muuten eilen masentavan sakeaa, näkyvyys n.1,5m), mutta ne hianot kalat on vaan jatkanut matkaansa tekemättä elettäkään mut nähdessään. Ei ne kuitenkaan paniikissa pakoon lähde paljoo ellei liiku. Puku on kauttaaltaan musta mutta snorkkeli neon vihreä (!). Ahvenet sen sijaan tulee kirjaimellisesti ihmettelemään parin metrin päähän että mikä helkkari tuohon ilmestyi. Niitä ei ainakaan naamioituminen tunnut kiinnostavan, kunhan vaan käyttäytyy rauhallisesti.

-p


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 44 guests