Tamperelaisia

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

User avatar
Tamu
Posts: 35
Joined: 26.7.2006 19:19:17

Tamperelaisia

Postby Tamu » 19.4.2007 13:53:06

Kohta alkaa meikäläinen olemaan siinä kunnossa leikkauksen jälkeen että uskaltaa mennä dyykkaan. Ite käyn Kaukajärvessä (Tampereella tietty) ja kysyisinkin onko ketään halukasta kaveriksi? Jos muuallakin lähellä on mestoja niin olen valmis lähtemään.

Yksin olen tähän asti aina mennyt, mutta aina näin kauden alussa alkaa kelaileen kaikkea mahdollista ja olisi hyvä, että olisi joku varmistamassa. Lisäksi ois mukavaa päästä jonkun kokeneemman lävistäjän oppipojaksi, kun huonojen varusteiden, kiireiden, muiden harrastuksien ja sairasteluiden takia on nuo kyvyt vielä ehkä heikossa hapessa.

Sohvalla apneat on pikkasen vajaa 4min ja 40minuutin apneakävelynkin jälkeen (tasan puolet lenkistä hengittämättä) pystyn helposti kiipeämään rappusia meille viidenteen kerrokseen henkeä pidätellen. Mutta ilmeisesti se rentous puuttuu sukeltelusta, kun pikkaisen päälle minuutti vedenkin alla on kova juttu. Kai se yksin olo kalvaa ja sitten noi vanhat surkeat räpsätkin vie voimat. Tokihan tilauksessa on uudet varusteet ja niiden mukana räpsät, joilla uskon energiaa säästyvän huimasti edellisiin verrattuna.

jome
Posts: 86
Joined: 13.6.2006 22:57:20

Postby jome » 19.4.2007 15:12:43

Moro,

Onhan sulla luvat kunnossa? Kaukajärvellä on pirun äkäinen kalastuksenvalvoja, joka tarvittaessa hakee sut vaikka veden alta :)

Minuutin yli minuutin pohja-aika on minusta jo ihan riittävä kalastajalle. Eipä tule mieleen montaa kertaa kun yli 1:30 sukellukella mitään merkittävää actionia olisi saavuttanut.

Ainakin minä ja Tuomas Kerkkänen käydään tuolla aina silloin tällöin...Omassa tapauksessa en puhuisi kokeneesta suolaajasta, mutta sukeltamisesta lienee tarttunut jokunen juttu päähän

User avatar
Tamu
Posts: 35
Joined: 26.7.2006 19:19:17

Postby Tamu » 19.4.2007 17:09:39

Kerkkänen onkin meikäläiselle tuttu kaveri: aikoinani metsästin dyykkivesiä ja jotenkin sain hänen numeronsa. Tulin samalla maininneeksi kohta alkavan sorsastuksen ja hänkös teki haastattelun samalla radioon 8)

Luvista puheen ollen: luvat on ollut aikeisemmin kunnossa, mutta eihän ne luvat auta jos nyt haluaa mennä kalaan Kaukkikselle koska:

Kalastus atraimella, harppuunalla tai niihin verrattavalla terällä, koukulla tai kärjellä varustetulla välineellä samoin kuin tulta tai valoa käyttäen haavilla on kielletty lohi- tai siikapitoisessa joessa, koskessa ja virtapaikassa sekä, jollei kalastusalue toisin määrää, huhtikuun 15. päivän alusta kesäkuun 20. päivän loppuun muissakin vesissä. Lohipitoisen vesistön koskessa ja virtapaikassa on koukkukalastus matosyöttiä tai harrilautaa käyttäen kielletty.

...Vai onko Vehmaisten kalastuskunta sallinut ympärivuotisen sukelluskalastuksen Kaukajärvellä? (hiljaa mielessä ja lujasti toivon, että on :lol:)

User avatar
Pulauttelija
Posts: 10
Joined: 20.3.2007 4:19:34
Location: Tampere/Tallinna

Postby Pulauttelija » 20.4.2007 1:36:30

Tamu wrote:Kerkkänen onkin meikäläiselle tuttu kaveri: aikoinani metsästin dyykkivesiä ja jotenkin sain hänen numeronsa. Tulin samalla maininneeksi kohta alkavan sorsastuksen ja hänkös teki haastattelun samalla radioon 8)

Luvista puheen ollen: luvat on ollut aikeisemmin kunnossa, mutta eihän ne luvat auta jos nyt haluaa mennä kalaan Kaukkikselle koska:

Kalastus atraimella, harppuunalla tai niihin verrattavalla terällä, koukulla tai kärjellä varustetulla välineellä samoin kuin tulta tai valoa käyttäen haavilla on kielletty lohi- tai siikapitoisessa joessa, koskessa ja virtapaikassa sekä, jollei kalastusalue toisin määrää, huhtikuun 15. päivän alusta kesäkuun 20. päivän loppuun muissakin vesissä. Lohipitoisen vesistön koskessa ja virtapaikassa on koukkukalastus matosyöttiä tai harrilautaa käyttäen kielletty.

...Vai onko Vehmaisten kalastuskunta sallinut ympärivuotisen sukelluskalastuksen Kaukajärvellä? (hiljaa mielessä ja lujasti toivon, että on :lol:)


Kävin viimekesänä (2006) etsimässä juuri sukelluskalastuslupaa kauksulle. Niitä normaaleja lupia sai nippelistä ja vehmaisten teboililta. Ne ei ollut kuulleetkaan suk.kal. luvasta mutta mulle myytiin sieltä teboililta viehekalasatuslupa jonka viehe sana yliviivattiin ja päälle sukellus. Normaalia toimintaa??

No harjoitteluahan toi koko kesä oli ja honkongin puolimärkkärissä koin lähinnä rajatila kokemuksia kun vedestä ei malttanut poistua ajoissa. Mareksen 35 senttinen harppuunakin osoittautui aika kämäseks.

Mikäs on muuten ammattilaisten kommentti, onko hallissa siwan räpylöillä vedettäessä 60 metrin tulos huono/hyvä. Oon tässä kuukauden ajan harjoitellut keskenäni tekniikoita ja monia ahaa elämyksiä on tullut. Tekis mieli koittaa sellaista räpylää jossa jalat ns kiinni toisissaan -----> siis yksi iso räpylä, käyttääköhän kukaan niitä sukelluskalastuksessa?
I never fail but Im pro to find ways that aint work.

jome
Posts: 86
Joined: 13.6.2006 22:57:20

Postby jome » 20.4.2007 8:37:54

Sieltä Teboililta ne mulle ainakin viime kesänä myi sen luvan. Pitäisi olla tänä kesänä sama meininki. Tuosta kieltoajasta en osaa sanoa, enpä usko että poikkeusta on erityisesti tehty. Minusta on kuitenkin sanomattakin selvää, että en mene kalojen kutua häiritsemään. Tänä keväänä on kuitenkin ollut niin lämmintä, että tuskin kutu (jonka suojelu lienee tämän lain alkuperäinen tarkoitus) kesäkuun loppuun venyy. Onhan se tietty vähän turhauttavaa.

Enpä tiedä onko tuo laki alun perinkään sukelluskalastajia silmällä pitäen laadittu. Harppuuna kun voi olla aika laaja käsite :) Eikun lobbaamaan eduskuntaan että haluttaisiin siihen lisäpykälä "paitsi henkeä pidättäen".

60m on jo ihan hyvä pituussukellus. Mun on taas pakko olla moralisti ja sanoa, että minusta tuota pitemipä, tai oikeastaan noinkaan pitkiä sukelluksia ei pitäisi tehdä ilman valvontaa. Miksikö toitotan tätä aina? Olen vaan nähnyt (ja kerran kokenutkin) niin monta tajunnanmenetystä. En usko että sitä oikein ymmärtää ennenkuin on nähnyt/kokenut kuinka salakavalasti se vintti pimenee. Ei siinä tule mitään ahaa-elämystä että "no nyt alkaa olla lähellä". On vain hetki jonka muistat ja hetki jota et enää muista. Oma BO:ni oli 75m sukelluksella ja ennätys on kuitenkin 125m - eli siinä on vielä sekin aspekti, että päivästä päivään kunto on erilainen eikä oikein koskaan voi varmasti luottaa. Ainoa järkevä tapa varautua tähän on tehdä todella konservatiivisia sukelluksia silloin kun on yksin.

Minusta yksin harjoittelussa ei ole myöskään mitään syytä mennä "limiiteille", koska paljon hyödyllisempää on hioa tekniikka, kuntoa ja sen sellaista. Jos kaveria ei altaalle saa, niin tekee apneat sitten kuivalla maalla, kävelyinä tai staticeina.

Tampereellakin on FDTF:llä vuorot ke, to ja su, ja lisäksi muilla sukellusseuroilla la ja su. Suosittelen lämpimästi liittymään seuraan ja tulemaan vuoroille. Turvallisuuden lisäksi sieltä saa vinkkejä enemmän kuin toivoisikaan ja saa kokeilla kaikkea kuviteltavissa olevaa varustetta, mm. mainitsemaasi monoräpylää.

Monoräpylää ei tietääkseni kukaan kalastaessa käytä. Olen joskus leikitellyt ajatuksella, mutta ei siitä juuri hyötyä olisi. Pitkät pintauinnit ehkäk menisi helpommin, mutta kääntyminen jne on monon kanssa liian kömpelöä kalastukseen. Lisäksi lähellä pohjaa uidessa se pöllyttäisi sellaset mudat irti, että saa isommankin parven hukattua. Mulle ehkä tärkein heikkous on kuitenkin se, ettei sillä voi tehdä ns. sammakopotkua, mikä on tärkeää kun haluaa leijua lähes liikkumatta tai hyvin hitaasti pöllyttämättä pohjaa. Oikein syvällä kalastaessa monosta voisi olla hyötyä, koska sen edut tulevat esille erityisesti syvyyssukelluksessa. Mutta sitten puhuttaisiin jo sellaisista dyykeistä, ettei suomen vesissä sellaisiin ole koskaan tarvetta. Luulenpa että siinäkin tapauksessa sterkat osoittautuisivat paremmaksi kompromissiksi.

User avatar
Pulauttelija
Posts: 10
Joined: 20.3.2007 4:19:34
Location: Tampere/Tallinna

Postby Pulauttelija » 20.4.2007 18:09:12

jome wrote:Sieltä Teboililta ne mulle ainakin viime kesänä myi sen luvan. Pitäisi olla tänä kesänä sama meininki. Tuosta kieltoajasta en osaa sanoa, enpä usko että poikkeusta on erityisesti tehty. Minusta on kuitenkin sanomattakin selvää, että en mene kalojen kutua häiritsemään. Tänä keväänä on kuitenkin ollut niin lämmintä, että tuskin kutu (jonka suojelu lienee tämän lain alkuperäinen tarkoitus) kesäkuun loppuun venyy. Onhan se tietty vähän turhauttavaa.

Enpä tiedä onko tuo laki alun perinkään sukelluskalastajia silmällä pitäen laadittu. Harppuuna kun voi olla aika laaja käsite :) Eikun lobbaamaan eduskuntaan että haluttaisiin siihen lisäpykälä "paitsi henkeä pidättäen".

60m on jo ihan hyvä pituussukellus. Mun on taas pakko olla moralisti ja sanoa, että minusta tuota pitemipä, tai oikeastaan noinkaan pitkiä sukelluksia ei pitäisi tehdä ilman valvontaa. Miksikö toitotan tätä aina? Olen vaan nähnyt (ja kerran kokenutkin) niin monta tajunnanmenetystä. En usko että sitä oikein ymmärtää ennenkuin on nähnyt/kokenut kuinka salakavalasti se vintti pimenee. Ei siinä tule mitään ahaa-elämystä että "no nyt alkaa olla lähellä". On vain hetki jonka muistat ja hetki jota et enää muista. Oma BO:ni oli 75m sukelluksella ja ennätys on kuitenkin 125m - eli siinä on vielä sekin aspekti, että päivästä päivään kunto on erilainen eikä oikein koskaan voi varmasti luottaa. Ainoa järkevä tapa varautua tähän on tehdä todella konservatiivisia sukelluksia silloin kun on yksin.

Minusta yksin harjoittelussa ei ole myöskään mitään syytä mennä "limiiteille", koska paljon hyödyllisempää on hioa tekniikka, kuntoa ja sen sellaista. Jos kaveria ei altaalle saa, niin tekee apneat sitten kuivalla maalla, kävelyinä tai staticeina.

Tampereellakin on FDTF:llä vuorot ke, to ja su, ja lisäksi muilla sukellusseuroilla la ja su. Suosittelen lämpimästi liittymään seuraan ja tulemaan vuoroille. Turvallisuuden lisäksi sieltä saa vinkkejä enemmän kuin toivoisikaan ja saa kokeilla kaikkea kuviteltavissa olevaa varustetta, mm. mainitsemaasi monoräpylää.

Monoräpylää ei tietääkseni kukaan kalastaessa käytä. Olen joskus leikitellyt ajatuksella, mutta ei siitä juuri hyötyä olisi. Pitkät pintauinnit ehkäk menisi helpommin, mutta kääntyminen jne on monon kanssa liian kömpelöä kalastukseen. Lisäksi lähellä pohjaa uidessa se pöllyttäisi sellaset mudat irti, että saa isommankin parven hukattua. Mulle ehkä tärkein heikkous on kuitenkin se, ettei sillä voi tehdä ns. sammakopotkua, mikä on tärkeää kun haluaa leijua lähes liikkumatta tai hyvin hitaasti pöllyttämättä pohjaa. Oikein syvällä kalastaessa monosta voisi olla hyötyä, koska sen edut tulevat esille erityisesti syvyyssukelluksessa. Mutta sitten puhuttaisiin jo sellaisista dyykeistä, ettei suomen vesissä sellaisiin ole koskaan tarvetta. Luulenpa että siinäkin tapauksessa sterkat osoittautuisivat paremmaksi kompromissiksi.


Kiitos vastauksesta. Vähän olosuhde tilanne tuo yksin sukeltelu on ollut mutta ko hallin yleis valvonta on niin hyvää et parikertaa on uskaltanu koittaa pientä revittelyä. Pitää varmaan tulla käymään siellä teidän vuorolla lähiaikoina.
I never fail but Im pro to find ways that aint work.

User avatar
Tamu
Posts: 35
Joined: 26.7.2006 19:19:17

Postby Tamu » 10.6.2007 20:09:20

Hellurei.

Kuka lähtee ensiviikonloppuna Kaukalle dyykkaa ja etsimään kirrejä syvänteistä? Ihan noi niin kuin reenien merkeissä?

tuomas
Posts: 13
Joined: 2.8.2005 12:55:01

Tampereen kohteet

Postby tuomas » 14.6.2007 12:34:09

Terve!

Tampereellakin tuntuu olevan uusia lajista kiinnostuneita joten pari vinkkiä:

Kaukajärvelle myydään sukelluskalastuslupia Vehmaisten Teboililla ja Nippelissä. Hinta 10 euroa. Verkonmerkin mallisessa muoviläpyskässä lukee ”Sukelluskalastus”. Se sitten mukaan varusteisiin.
Paikalliset aktiivit ovat tehneet kovan homman neuvotellessaan lupakäytännön, joten sitä ei sovi pilata hölmöilyllä. Aiemmin kalastus oli kiellettyä juuri siksi että luvattomia tyyppejä jäi kiinni.

Lähellä kaupunkia sijaitsevan Kaukajärven virkistyskäyttö on aktiivista, joten myös lupakäytäntöihin ja valvontaan kiinnitetään huomiota. Hyvä puoli on se, että juhannukselta elokuun puoliväliin järvessä ei saa pitää verkkoja. Kielto ei tietenkään ole tae siitä etteikö pohjassa voisi olla osaamattomilta kalastajilta karanneita pyydyksiä, joten terve järki kannattaa pitää mukana. Kenenkään mökkirantaan ei myöskään mennä häröilemään. Näin pidetään suhteet kunnossa.

Kalat ovat olleet liikkeellä jo pitkään. Sukeltamaan voi lähteä vaikka järven länsipäässä olevan uimarannan tuntumasta, ”Bandidosin rannasta” tai matonpesupaikan läheltä. Ahventa ja haukea riittää. Verkoissa on ollut myös kirjolohia, mutta vielä en ole kuullut kenenkään saaneen harppuunalla.

Heramajärvellä näkyvyys oli varsin hyvä pari viikkoa sitten. Luultavasti huononee jossain vaiheessa.

Olisi hienoa jos joku jaksaisi koluta myös uusia paikkoja. Eli jos jollakulla on tietoa kalaisista ja kirkkaista järvistä sadan kilometrin säteellä Tampereesta niin pistäkää viestiä.

Tuomas

User avatar
Emil
Posts: 10
Joined: 15.10.2006 12:41:00
Location: Tampere

Postby Emil » 9.7.2007 18:07:43

Moro!!

joo elikkä olisko mitääm infoo siit minkälainen näkyvyys on kauksul..? ja minka asteista vesi siel on? nii ja minkalainen paikka se se on suolata nyt noin muuten? ku alkaa suolaus himot kasvaa hiljalleen semmosiks et täytyy varmaan uskaltautua sinne kaloja metsästään.. (: ja mitä nyt asiaa miettiny niin siel on varmaan paras näkyvyys tampereen seudul.. (ainakin täs lähistol?)

mut olisin kiitollinen jos joku osais vastailla noihin kysymyksiin niin voi sit sen pohjilta miettiä et pystyykö sinne mun huputtomal tropiikki puvul lahteen.. et ei sit käy niin et parin metrin syvyydes alkaa jo pää jäätyyn ja loppuu leikki lyhyeen.. :'( nii ja muuten kui syvälle siel sukeltelette..? niin et siel viel nakee jotain ja et on edes mahdollisuus törmätä kalaan.. (;

User avatar
Tamu
Posts: 35
Joined: 26.7.2006 19:19:17

Postby Tamu » 9.7.2007 23:04:11

Paras näkyvyys löytyy Tampereen läheltä Heramaanjärveltä, ysitietä Tampereelta pohjoiseen ja Lihasulan kohdalta oikealle. Matkaa joitakin kymmeniä kilsoja (katso kartasta etäisyys tai kertokoon joku viisaampi tarkemmin).

Heramaalla on about 8m on näkyvyyttä. Siellä kun sukeltaa niin, joka hetki odottaa, että koska tulee delfiini näkökentään, kun on niin eksoottisen oloista. Harmi vaan, että mitään muuta tuskin paikasta löytyy kuin norm. pilkkiahvenia.

Kauksulla näkyvyys oli jotai 4,5m, kun viimeksi siellä sukelsin. Näkyvyyttä viileempien vesien aikaan on varmasti paljo enemmänkin (en vaan ole ollut hirveesti siellä kylmie vesien aikaan, kun vastikään hommasin kunnon märkkärin).

Dee kolomonen näyttää, että päivämäärällä 1.7 siellä ois ollu +16C lämmintä.

Paikkana erittäin ok: ahventa, särkee, sorvaa, haukea (isoin näkemäni noin 5kg), siikaa pitäisi olla, kirjolohta on, ankeriaan olen kerran nähnyt ja täplärapuja löytyy, kun tietää paikat
:wink:

Viimeiseltä reissulta on vieläkin omatekemääni savukalatahnaa jääkaapissaa yllin kyllin, vaikka sitä joka päivä leivälle laitankin, että kalaa kyllä järvessä riittää siinä mielessä :-D

Itse sukeltelen siinä 3–8m välillä, mutta kyllä eniten kalat viihtyvät alle 5m syvyydessä. Lähinnä olen kyttäillyt niitä paljon mainostamiani kirjoja syvemmistä ja kylmemmistä vesistä.

Meikäläisellä olisi vanha Mareksen Icelander 5mm puku, jossa on irtohuppu: tarviikko lainaan? Voisin lainata ja ehkäpä vaikka myydä koko puvun jos haluat (suosittelisin kuitenkin kääntymään Spearpointin puoleen puvun hankinassa, mutta jos kiireesti tarviit halpaa pukua niin voisin harkita myymistä [on siinä ainakin huppu :wink: ]). Voin lainata vaikka pelkkää huppua jos tarviit, niin ei piä palele.

jome
Posts: 86
Joined: 13.6.2006 22:57:20

Postby jome » 10.7.2007 11:41:50

Kaukajärven näkyvyys vaihtelee aika rankasti. Eilen oli "ihan ok", eli ehkä juuri tuota 4-5 metrin luokkaa.

Ilman huppua voinee sukeltaa kun pysyttelee termokliinin yläpuolella. Taitaa olla nyt jossain 6-7 metrin hujakoilla. Aika kivasti kalaa löytyy tuon yläpuolelta, eli varmasti ainakin kokeilemaan pääset ilman huppua.

Termokliinin alapuolella vesi kylmenee nopeasti ja siellä on kyllä ilman huppua varmasti todella tuskaista sukeltaa. Syvyyden funktiona myös kalan määrä vähenee nopeasti. 10 metrin kieppeillä ei juuri muuta enää näe kuin mateita ja niitäkin saa etsiä. Parissa kympissä en ole koskaan nähnyt mitään muuta kuin mutaa...Järkevä syvyysalue kalastukseen lienee semmonen 3-8 metriä.

Kauksusta löytyy ahventa ihan kivasti. Pikkasen kun on tuuria niin ihan pöytäkokoistakin. Eli luokkaa 300-500g. Riippuu paljon keleistä, tuurista ja ajankohdasta.

Pienempää haukea (0.5-1kg) on kanssa aika paljon, oikeastaan niin paljon kun kehtaisi kalastaa. Isoja haukia taas en kovin usein ole nähnyt.

Kirjolohta ja Siikaa on istutettu, mutta koskaan en ole livenä nähnyt - verkkoihin niitä kuulemma eksyy välillä, joten kyllä kai niitä siellä on kun tietäisi mistä/miten etsiä. Mateita myös syvemmällä joskus näkee.

Ankearias oli mulle ihan uutta informaatiota...Täytyykin pitää silmät auki :)

Muistakaa hoitaa luvat kuntoon kun Kauksulla heilutte, ettei pitkä työ mene hukkaan. Harppuunointihan oli ko. järvellä pitkään kiellettyä kun jengiä jäi kiinni luvatta kalastamisesta. Ennakkoasenteet lajia vastaan ovat aika kovat, joten älkää ainakaan omalla käytöksellänne niitä kasvattako! Jos tuo taas kielletään on mansessa aika vähissä kalapaikat.

Kiinnostaisi joskus lähteä kokeilemaan esim. Nässyä, kyllähän siellä paikoitellen on ihan ok näkyvyys vaikka tummaa vettä onkin. Varmaan liikkuisi vähän isompaakin kalaa ja siellä on esim. Kuhaa jne. Ainoa vaan että kaupungin vesillä harppuunointi ehdottomasti kielletty, muista alueista en tiedä vielä, pitäs ottaa selvää kun jaksais...

Heramaanjärvi on kanssa aika "herkkä" alue. Omistaja ei kauheasti piittaa sukeltajista, joten siellä kanssa hienotunteisuus plussaa. Itse en siellä juuri kalastele, mutta sukelluspaikkana mainio. Onhan siellä ahventa kyllä paljon ja pienellä vaivalla isojakin löytyy. Mutta muuta kalaa en ole ko. järvessä koskaan nähnyt.

User avatar
Emil
Posts: 10
Joined: 15.10.2006 12:41:00
Location: Tampere

Postby Emil » 10.7.2007 21:11:28

no näkeehän siel kauksul sit jotain.. (: ja se heramaajärvi kuullostaa lupaavalta.. ainut vaan et tolla näkyvyydella vois kuvitella et se on lähdepohjanen? ja et vesi on aika viileetä..? (:

ei se 16C mitään linnun maitoo oo mut eiköhän siin pitäs sen verran pystyä pulikoimaan, varsininki jos sita huppua sais lainaks päätä suojaan..? sillai et pahimmat vierotus oireet häviää!! (; ku ei oo tullu suolattua ny n.8 viikkoon ja alkaa tosiaan tekeen mieli päästä taas veteen!!! nii ja vois samalla testata uutta ostamaani märkkäriä.. (: jolla on 1.5mm paksuutta ja siin on aika retee camo kuviointi.. (mikoltahan se on haettu) =D sen camon takia mä sen itse asiassa ostinkin mut eiköhän se vähän lämmitäkki, kyl sil kylmä taitaa tääl pidemmän päälle tulla mut eiköhan sil jonkin aikaa tarkene ja on se parempi ku ei mitään.. eikä viitti paksumpaa pukua ostaa ainakaan viel... (tai kyl mul yks kaapis lojuu mut se ei oikein sovellu suolaukseen) mut kyl jos sitä alkais norjan puolel käymään tai muuten vaan löytäis täält jostain jotain kunnon paikkoja joissa pääsee kunnolla sukeltaan ja löytyis jopa kalaa niin sit voi harkita uudelleen..

oon kans nässyä vähän täst ikkunast kattellu ja pohtinu et sielt vois kyl jotain löytyä.. siilinkari nayttaa semmoselt paikalt ainakin et sielt tekis mieli käydä vähän kattelemas.. (: ja sit lähempänä rantaa, vaik jostain kaupin/ukk;n tienoilt vois jotain löytyä.. mut ainut vaan on et näkyvyyksist ei oo mitään tietoo.? nii ja sit yks mitä oon miettiny ni olis yö kalastus.. ja ku ei oo kunnol edes pimeetä ni vähempiki valoteho lampussa vois riittää.

jome
Posts: 86
Joined: 13.6.2006 22:57:20

Postby jome » 11.7.2007 10:38:18

Ainakin Dive One AKA Tammersukellus myy irtohuppuja. En sellaista normaalisti suosittelisi, mutta jos puku kerran jo on, niin parempi kai se irtohuppukin on kun ei huppua ollenkaan.

Pintavesi alkaa kauksullakin olla varmaan jo 20+ astetta, tai ainakin lähellä.

Ei taida yökalastus kesällä olla kovin hedelmällistä, mutta ainahan sitä voi kokeilla :)

sale
Posts: 66
Joined: 22.6.2006 11:01:13
Location: Helsinki

Postby sale » 11.7.2007 12:17:56

Jos vesi on 16 astetta niin itsellä ainakin alkaa olee jo tukalanki kuuma puvussa. Tulee aina välillä päästettyy reilusti viilentävää vettä pukuun. 5mm puku irtohupulla itelläni. samalla puvulla tolskaan 4asteisessa vedessä.
genuine leather - genuiinin nahkaa

User avatar
Tamu
Posts: 35
Joined: 26.7.2006 19:19:17

Postby Tamu » 11.7.2007 14:57:55

Jos Emil tarviit sitä huppuu niin pistä privatee.

Juu mä oon kans tota Nässyä miettiny, että siellä voisi olla kyl hyvä mennä! Mitenkähän kaupungin saisi taipumaan myymään lupia? Itelläkää ei ole näkyvyydestä mitää hajua, mut kai siellä jossai/joskus jotai näkee? Siilinkarin tyköä tuli ainakin pilkillä viime talvena komeita apposia :wink:

jome
Posts: 86
Joined: 13.6.2006 22:57:20

Postby jome » 11.7.2007 15:36:09

Olen jonkin verran laitesukeltanut nässyssä. Kyllä se näkyvyys ainakin paikoitellen ja oikeaan aikaan varmaan riittäisi. Vesi on tummahkoa, mutta muuten näkyvyys voi olla yllättävän hyväkin.

Ts. valo loppuu melko matalalla, mutta jos valoa piisaa, niin vaakanäkyvyys voi olla "joitakin metrejä", heitän nyt vaikka 3-5 - mikä riittää kyllä kalastukseen jo mainiosti.

Kaupungin vesialueethan ovat vain murto-osa nässyä, osa paljon on muidenkin hallinnassa - ehkäpä kaikki nässyn osakunnat eivät ole yhtä nihkeitä? Siitä vaan selvittelemään.

Vesialueet tossa:
http://www.tampere.fi/tiedostot/57vjM9d ... alueet.pdf

User avatar
Emil
Posts: 10
Joined: 15.10.2006 12:41:00
Location: Tampere

Postby Emil » 18.7.2007 17:36:39

Moro!!

jep elillä kiitos infosta kaikille!! (: näyttää siltä et ens sunnuntaina (ja ehkä jo lauantaina jos vaan ei oo töitä) nii joutuu lähteen sinne heramaanjärvelle.. ihan vaan sen näkyvyyden takia ja sit jos pääsis toisena päivänäkin niin kauksulle nii vois saada jotain suuhun pantavaakin! (: pitää varmaan vaan kokeilla muistaa hakea se lupa sinne sit.. (;

joo se siilinkari tosiaan näyttää semmoselta paikalta mist lähtisin ekana katteleen.. ulkomailla tommosist mestois löytyy yleensä aika kivasti kalaa! joten kuvittelisin et sieltki vois löytyä.. (;

nii ja semmonen homma tuli mieleeni et mistähän täält sais painoja lainaks.. ku omia ei tääl mukana.. ):

mut laittelen sit infoo et miten meni..

kiitoksia!!


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 104 guests