apnea avovesi vs allas

Moderator: Maza

antti_hki
Posts: 33
Joined: 13.7.2010 15:05:48

apnea avovesi vs allas

Postby antti_hki » 9.7.2011 19:00:33

Terve,

kysytääs tämmöstä noviisiasiaa:

Allas vs avovesi sukellusjat minulla radikaalisti eri tasoisia. Tiedän että tämä on täysin normaalia että eroa on, mutta ajattelin hieman pilkkoa asiaa tarkempiin osatekijöihin.

Eli mulla altaassa ilman räpylöitä, painoja tai mitään muutakaan, pelkällä maskilla rauhallisia 1,5 - jopa 2min sukelluksia ilman ongelmia.

avovedessä sen sijaan ihan max minuutti, sekin jo hammasta purren. suht mukavalta tuntuu vielä about 30-40s sukellukset.

mietin tässä, että mistä kaikista osatekjöistä tää ero tulee ja sitä kautta vois lähteä ajatuksella niitä poistamaan ja kehittämään avovesiaikoja.

omaan päähän tulee seuraavat seikat, jotka mulla itelläni on kehissä:

- puku: käytän ns. lainelautapukua, joka ei ole sukellukseen täysin suunniteltu, puristaa hieman kaulasta ja varmasti heikentää verenkiertoa aivoista kehoon.
- räpylät: oon käyttäny avokanta laitesukellus räpsiä, jäykät paskat ja niillä eteneminen vaatinee energiaa runsaasti
- painot: oon ollu aikalailla alipainotettu, eli vähän liian positiivinen niissä syvyyksissä missä oon touhunnu (0- 5m), siis liian vähän painoja. eli jos jossain parissa kolmessa metrissä touhuu niin nostetta on vielä sen verran että sitä vastaan pitää vähän "taistella", eli potkia itteensä syvemmälle --> kuluu energiaa/happea turhaan
- kylmyys: oon huomannu, että noin tunnin sukeltelun jälkeen tulee puvullani kylmä, eli kroppa alkaa tärisemään..tähän mennee energiaa/happivaroja huomaamatta
- sukelluskello kädessä: freediving modessa sekunnit alkaa juoksemaan heti kun painaa pinnan alle. sitä alkaa sitten viimeistään 20s ajassa tsekkaa kelloo että kauan on menny ja miten syvällä oon --> tää on varmaan psykologista että ku kiinnittää paljon huomiota noihin sekunteihin niin rentous katoaa

mitäs veikkaatte gurut, millä tekijöillä näistä on suurin vaikutus ja tuleeko mieleen jotain muuta?

näitä ajattelin eliminoida ainakin lisäämällä noihin "pintavesi" touhuihin vähän painoja vyölle ja hommaamalla kunnon lajiin tarkoitetut räpylät. lisäksi paksumpaa pukua päälle, surffihommiin löytyy myös 6mm integroidulla hupulla, ehkä se ei ole liiottelua vaikka lämpimät on vedet näin kesällä. ja varmasti kokemus kehittää myös ja paljon.

pari keikkaa heitetty tällä viikolla etelä suomen eräälle kirkkaalle järvelle, vielä ei kuparinen rikki. muutama mehevä hauki näkyny kuitenkin! kyllä se siitä!

kiitos mahd vastauksista.

User avatar
Tupla_hoo
Posts: 50
Joined: 9.11.2008 13:55:46

Postby Tupla_hoo » 10.7.2011 22:58:52

Mistään mitään tietämättä vastaan kuitenkin.

Avainsana (ainakin omalla kohdallani) on rentous. Uimahallin lämpimässä, aallottomassa ja kirkkaassa vedessä ilman kumihaarniskaa ja lyijykuormaa makailu on hyvää harjoittelua, muttei korvaa avovettä. Jos nyt lähden noihin mahdollisiin syihin pureutumaan niin:

puku: surffimärkkärit eivät vedä vertoja kunnon open-cellille, itse vetelen viis vuotta vanhalla reikäisellä picasson haarniskalla ja pärjään "hyvin" 3-4 asteen vedessäkin useamman tunnin. Jos tunnissa tulee kesällä kylmä niin tämänhetkinen pukusi on vääränlainen. Hangossa 6.5mm oli suorastaan kuuma (eli joutui välillä raottamaan kaula-aukosta viilennysvettä)

räpylät: sopivan pehmeillä on kiva uida mutta jäykemmät tuovat varmuutta siihen että pohjalta pääsee tarvittaessa nopeasti ylös. ehdottomasti umpikantaiset ja jos mahdollista hiili/lasikuitua. avokantaisilla pärjää kylmissä kaislikoissa syksyllä mutta kaikkeen muuhun suosittelisin umpikantaisia.

painot: kolmessa metrissä pitäisi kuulemma olla neutraali. Jos aiot väijyä matalassa niin enemmän painoa, jos taas menet syvemmälle niin vähemmän.
kylmyys: kylmässä vedessä rupeaa jännitämään ja hengitys muuttuu katkonaiseksi.

Olen myös huomannut että ensimmäiset 4-6 sukellusta ovat aina huonoja. Kroppa tarvitsee muutaman kunnon venyttelyn että tarvittava rentous alkaa löytymään. Avainsana koko touhuun on siis se rentous, makaat vaikka kolmessa metrissä naama kiinni kivessä ja yrität saavuttaa buddhamaisen rentouden, pikkuhiljaa voi sitten keskittyä siihen kalastuspuoleen.

Migi
Posts: 7
Joined: 24.5.2011 21:53:47

Postby Migi » 12.7.2011 11:19:44

Moro Antti!

Sinuun ilmeisesti törmäsin sääksissä muutama päivä sitten eikös?
Lähdetäänkö viikonloppuna räpiköimään kimpassa, ja etitää sulle sieltä
eka kala tai pariki.

Tuohon sukellusaikaan vaikuttaa itselläni moni asia, mutta pelkästään hyvällä painotuksella saan ehkä noin 20-30 sekuntia lisää sukellusaikaa.

Kun painotus on kohdillaan koko homma on tuntunut paljon rennommalta ja turvallisemmaltakin.

Kävin eilen aamulla ennen klo 8.00 tsekkaamassa yleisenrannan tilanteen ja siellähän näkyi yksi siika ja hyppylaiturin alla 3 metrissä oli satapäinen parvi ammuttavan kokoisia kauniita ahvenia jotka ei pahemmin meikäläistä näyttänyt pelkäävän.
Kolme ammuin mukaan ja poistuin kun rannalle alkoi tulla aamu-uimareita.

En muista kerroinko saamistani ruutanoista ja lahnasta, mutta järvessä ei kuuleman mukaan kuuluisi edes olla kyseisiä kaloja eli joku on ne sinne tuonut. Jos siis törmäät moisiin ammu äkkiä pois kun eivät sinne kuulu!

Jokin aika sitten eräs verkkokalastaja oli saanut järvestä pari 7kg haukea ja sitten vielä yhden 13kg 120 pitkän mötkäleen eli isompaakin sieltä luulisi löytyvän.

Meni vähän offtopiciksi, mutta tää on mun eka posti tälle mahtavalle foorumille.
Tervehdys vaan kaikille täältä Sääksjärven kupeesta toivottaapi lajista innostunut noviisi.

Mikko

PS:Antti jos oot Lauaintaina menossa tai tulossa nii mennää kimpassa harjottelee?

jonni
Posts: 2
Joined: 20.6.2011 23:27:57
Location: helsinki

Postby jonni » 12.7.2011 21:07:03

Mäkin käväsin sääksellä ekaa kertaa tuos eilen. Siin observatorion niemen edustoilla kolmisen tuntia suhattiin. Kalaa ei paljoa näkynyt mut sain silti suolattua ensimmäisen kalani:) täytyy seuraavalla kerralla lähteä vähän eri mestoilta.

Migi wrote:Moro Antti!

Sinuun ilmeisesti törmäsin sääksissä muutama päivä sitten eikös?
Lähdetäänkö viikonloppuna räpiköimään kimpassa, ja etitää sulle sieltä
eka kala tai pariki.

Tuohon sukellusaikaan vaikuttaa itselläni moni asia, mutta pelkästään hyvällä painotuksella saan ehkä noin 20-30 sekuntia lisää sukellusaikaa.

Kun painotus on kohdillaan koko homma on tuntunut paljon rennommalta ja turvallisemmaltakin.

Kävin eilen aamulla ennen klo 8.00 tsekkaamassa yleisenrannan tilanteen ja siellähän näkyi yksi siika ja hyppylaiturin alla 3 metrissä oli satapäinen parvi ammuttavan kokoisia kauniita ahvenia jotka ei pahemmin meikäläistä näyttänyt pelkäävän.
Kolme ammuin mukaan ja poistuin kun rannalle alkoi tulla aamu-uimareita.

En muista kerroinko saamistani ruutanoista ja lahnasta, mutta järvessä ei kuuleman mukaan kuuluisi edes olla kyseisiä kaloja eli joku on ne sinne tuonut. Jos siis törmäät moisiin ammu äkkiä pois kun eivät sinne kuulu!

Jokin aika sitten eräs verkkokalastaja oli saanut järvestä pari 7kg haukea ja sitten vielä yhden 13kg 120 pitkän mötkäleen eli isompaakin sieltä luulisi löytyvän.

Meni vähän offtopiciksi, mutta tää on mun eka posti tälle mahtavalle foorumille.
Tervehdys vaan kaikille täältä Sääksjärven kupeesta toivottaapi lajista innostunut noviisi.

Mikko

PS:Antti jos oot Lauaintaina menossa tai tulossa nii mennää kimpassa harjottelee?

antti_hki
Posts: 33
Joined: 13.7.2010 15:05:48

Postby antti_hki » 13.7.2011 10:13:15

Terve Migi,

sama ukko kyseessä eli se johon törmäsit noin viikko sitten siellä järvellä. Hyvä että laitoit viestiä, ajattelinkin että olis hauska mennä joskus samoihin aikoihin reenailemaan!

Käytiin myös viime lauantaina siellä "kaislikossa" mistä puhuit, järven länsilounais- kulmassa. Veteen mentiin observatorion läheltä. Affenia näky pirusti, mutta liian pieniä ammuttavaksi. Sitten keskellä ruohometsää yks nätti jetu, mutta ku olin iteki siellä kaislikossa ni en saanu pyssyä käännettyä kalaa kohti ilman että se ois pelästyny.

Todennäköisesti viikonloppuna voisin lähteä käväsemään taas, vielä en oo varma kumpana päivänä. Laitan sulle privaattiviestin niin saat mun meiliosoitteen/numeron.

antti

User avatar
Tuukka
Posts: 116
Joined: 4.5.2006 15:41:13
Location: Nurmijärvi

Postby Tuukka » 18.8.2011 15:14:08

YO sääksmiehet,

Kuulun itse paikallisiin. KÄynyt muutamia kertoja kun asustelen melko lähellä.

Laittakaa mulle sähköpostia ihan vaan kuittauksena tuukka.lindfors(at)gmail.com niin perustetaan sellanen privatti email ryhmä missä voidaan puhua Sääksin jutuista ja reissuista.

T
#17


Return to “Uudet harrastajat - Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests