Kysykää ihan mitä vaan!

Moderator: Maza

Jude
Posts: 2
Joined: 26.6.2015 21:55:05

Mitä tehdä kun kala on nuolessa?

Postby Jude » 28.6.2016 15:42:44

Minulle ovat aivan peruskysymykset epäselviä. Mikä on paras tapa toimia kun kalaan on saatu osuma? Eli otetaanko kala hengiltä kun nuoli on vielä kiinni ja mikä on paras tapa ottaa kala hengiltä? Riippuuko tapa kalan koosta tai lajista? Lisäksi kannaattaako hankkia vyölenkki vai viedäänkö saalis yleensä veneeseen / rannalle ennen kalastuksen jatkamista?

User avatar
TuukkaG
Posts: 45
Joined: 3.7.2014 17:19:38
Location: Kangasala

Re: Mitä tehdä kun kala on nuolessa?

Postby TuukkaG » 4.7.2016 14:00:06

Jude wrote:Minulle ovat aivan peruskysymykset epäselviä. Mikä on paras tapa toimia kun kalaan on saatu osuma? Eli otetaanko kala hengiltä kun nuoli on vielä kiinni ja mikä on paras tapa ottaa kala hengiltä? Riippuuko tapa kalan koosta tai lajista? Lisäksi kannaattaako hankkia vyölenkki vai viedäänkö saalis yleensä veneeseen / rannalle ennen kalastuksen jatkamista?


Ite teen niin et jos osuma on epävarma tai huono et kala on huonosti kiinni niin varovasti annan sen pyöriä tovin siiman päässä jonka jälkeen otan napakan otteen niskasta, nostan pitaan ja sukelluspuukon hamaralla päällä läjäytän pari nappaa iskua kalloon jonka jälkeen verestän kalan katkaisemalla sen kaulavaltimon. Tämän jälkeen vyötärölle roikkumaan vyölenkin varaan.

Tää kikka toimii ainakin 4 kilosiin haukiin. Jos siitä isomman on saanu niin oon uinu suoraan sieltä mistä tulikin ja hoidan telotukset ja vastaavat siellä.

Jude
Posts: 2
Joined: 26.6.2015 21:55:05

Re: Mitä tehdä kun kala on nuolessa?

Postby Jude » 4.7.2016 16:24:23

TuukkaG wrote:
Jude wrote:Minulle ovat aivan peruskysymykset epäselviä. Mikä on paras tapa toimia kun kalaan on saatu osuma? Eli otetaanko kala hengiltä kun nuoli on vielä kiinni ja mikä on paras tapa ottaa kala hengiltä? Riippuuko tapa kalan koosta tai lajista? Lisäksi kannaattaako hankkia vyölenkki vai viedäänkö saalis yleensä veneeseen / rannalle ennen kalastuksen jatkamista?


Ite teen niin et jos osuma on epävarma tai huono et kala on huonosti kiinni niin varovasti annan sen pyöriä tovin siiman päässä jonka jälkeen otan napakan otteen niskasta, nostan pitaan ja sukelluspuukon hamaralla päällä läjäytän pari nappaa iskua kalloon jonka jälkeen verestän kalan katkaisemalla sen kaulavaltimon. Tämän jälkeen vyötärölle roikkumaan vyölenkin varaan.

Tää kikka toimii ainakin 4 kilosiin haukiin. Jos siitä isomman on saanu niin oon uinu suoraan sieltä mistä tulikin ja hoidan telotukset ja vastaavat siellä.


Kiitos Tuukka,

Tuo perinteinen "isku kalloon" on varmasti hyvä, täytyy kokeilla miten se uidessa onnistuu.

Tarkennan vielä, että tuo kaulavaltimon avaus siis tapahtuu viiltämällä puukolla kidukset auki? Jostakin olin ymmärtänyt, että puukolla voisi myös pistää johonkin silmien taakse / väliin?

pentelpen
Posts: 8
Joined: 27.7.2015 12:52:49
Location: Helsinki, Kuopio

Re: Mitä tehdä kun kala on nuolessa?

Postby pentelpen » 4.7.2016 21:16:46

Jude wrote:Minulle ovat aivan peruskysymykset epäselviä. Mikä on paras tapa toimia kun kalaan on saatu osuma? Eli otetaanko kala hengiltä kun nuoli on vielä kiinni ja mikä on paras tapa ottaa kala hengiltä? Riippuuko tapa kalan koosta tai lajista? Lisäksi kannaattaako hankkia vyölenkki vai viedäänkö saalis yleensä veneeseen / rannalle ennen kalastuksen jatkamista?


Puukolla tökkää vähän silmien yläpuolelle ''päälaelle'' aivoihin niin ei kärsi kalarukka :)
Arttu H.

PeTup
Posts: 13
Joined: 28.6.2016 6:40:59
Location: Kaustinen

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby PeTup » 5.7.2016 16:27:19

Onko tietoa kenelläkään siitä, mistä voisi löytää tietoa paikoista, joissa on kirkas vesi, eli hyvä näkyvyys? Järviä, jokia, lampia ja merenlahtia. Kokkola-Jyväskylä välillä ja sitten Kokkolasta etelään ja pohjoiseen... Olisi tuhansien järvien maassa melkoinen teko, kun joku laittaisi ylös paikkoja. Meijän kotona on vain kuralammikoita, missä on niin humuksista, että ei näe omaa kättään, jollei sitä maalaa fosforilla ja näytä taskulampulla :(

-Pekka
PeTup

User avatar
joonsa
Posts: 90
Joined: 4.3.2014 20:24:29
Location: EP

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby joonsa » 5.7.2016 21:36:32

PeTup wrote:Onko tietoa kenelläkään siitä, mistä voisi löytää tietoa paikoista, joissa on kirkas vesi, eli hyvä näkyvyys? Järviä, jokia, lampia ja merenlahtia. Kokkola-Jyväskylä välillä ja sitten Kokkolasta etelään ja pohjoiseen... Olisi tuhansien järvien maassa melkoinen teko, kun joku laittaisi ylös paikkoja. Meijän kotona on vain kuralammikoita, missä on niin humuksista, että ei näe omaa kättään, jollei sitä maalaa fosforilla ja näytä taskulampulla :(

-Pekka



Tuolta ainakin löytyy jotain tietoa: https://www.jarviwiki.fi/wiki/Etusivu
Järven nimellä kun googlettelee ja haarukoiosumia niin yleensä löytää raportteja vesistön kunnosta ja siitä sitten kun kaivaa oikeat tiedot :D
Näin ainakin ite on tullut noita etittyä työn lomassa..

Kokkolan edustallahan on myös erittäin hyviä mestoja! Samoin kuin siitä eteläänpäin Oravaisten läheisyydessä yms.

PeTup
Posts: 13
Joined: 28.6.2016 6:40:59
Location: Kaustinen

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby PeTup » 5.7.2016 23:23:42

joonsa wrote:
Kokkolan edustallahan on myös erittäin hyviä mestoja! Samoin kuin siitä eteläänpäin Oravaisten läheisyydessä yms.


Oisko tarkempia koordinaatteja Kokkolan edustalta, mistä alkaa haarukoimaan?
PeTup

PeTup
Posts: 13
Joined: 28.6.2016 6:40:59
Location: Kaustinen

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby PeTup » 8.7.2016 11:59:25

Kiitos Joonsa tarkentavista tiedoista viestillä :-D aloottelija kysyy taas. SM-kisat tulossa ja voitto mielessä sinne lähden :mrgreen: :shock: mutta oikeasti ihan kokeilemaan ja aloittamaan kisaamisen. Mutta antakaapa neuvoja, mitä lautalle mukaan? Mitä muuta pakkaatte ja mitä jätätte pois? Harppuunat 2kpl. Varadyneemaa, toinen nuoli ykkösharppuunaan (turha?), juotavaa 3l, paikka kaloille 30 litran saavin vaihdoin rautalankaan ;) nopeeta energiaa, toiset sukat, toinen maski ja snorkkeli, toiset räpylät (nilkat paskana reenaamisesta, en tiedä kestääkö vetää koko ajan pitkillä...) särkylääkettä ja ea-laukku. Köyttä, taskulamppu, lisäpaino 2kg kaulalle, ja 0,5kg nilkkapainot... nuilla ajattelin pärjätä. Mitä muuta tai mitä pois? Pitääkö ottaa varuilta verkko ja pari katiskaa, että ei jää nollille kaloissa? Jos jollain on vielä aloittelijalle neuvoja niin laittakaa vaikka viestiä tai soittakaa. Nol viis nol 3 7 oo9 viis 3. Olis mukava rupatella, että vähän tulis luottoa itteensä.
PeTup

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby onnitus » 15.7.2016 12:05:48

Moikka.

Ei tietoa joko joku vastannut mutta tässä muutamia vastauksia:
Pää sääntöisesti mahdollisimman vähän varusteita mukaan kisaan, eli turha paino pois.
Mieluummin ottaa kaksi vain harppuunaa ja jos ensimmäiseen tulee vikaa niin toisella pitäis pärjätä kisa loppuun.
Ei kisan aikana ole fiiliksiä rueta kovin isoa remonttia tekemään.
Hyvät varusteet kyllä kestää, tosin vara harppuuna on tarpeen jos ensimmäinen tipahtaa eikä löydy enää, tai ampuu niin syvälle uppotukkiin että ei saa nuolta suorana pois. Paras konsti saada tukista pois on vetää nuolta tasaisesti ja samalla lipasta vähän pyöritellä varovasti, yleensä lähtee noin jos ei ole työkaluja lähellä.
Mieluummin mukaan kolmas harppuuna kuin varaosia on mun mielipide.
Juotava tosi jees varsinkin kuumalla kelillä tuo 3 litraa on riittävä.
rautalanka tai kalapiikki tai lautan kyytiin.
Pillerietä ja tuollaista pientä voi ottaa mukaan, painoja harkitsisin että missä ja miten tulee oikeasti kalastettua - tarvitseeko niitä todella?

Kisat kaksi päiväiset joten voi noita varusteita ottaa kisapaikalle mukaan jos menee rikki tai maski painaa tai häviää, mutta ei niin paljon itse kisaan.
Pieni riskihän siinä on, mutta nää on mun mielipiteitä ja riski on se mikä kannattaa.
Tyynellä ja hyvällä kelillä ei niin iso juttu vaikka onkin vähän extraa mukana mutta jos keli on raju niin kalastus kärsii.

Skautti antais paljon tietoa että mitä tarvitsee kisoissa ja mitä ei.

PeTup
Posts: 13
Joined: 28.6.2016 6:40:59
Location: Kaustinen

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby PeTup » 16.7.2016 23:02:52

Ok. Kiitos. Eli mahd. Vähän kamaa. Kahdet räpylät joutuu ottamaan, nilkat paskana ja en oo vielä päässyt kokeilemaan hiilikuituisia, jotka lähtis mukaan.. sellaisia saa tuoda näytille. Laitoin sulle muuten @-postia sukista.. kai?
PeTup

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby Maza » 21.7.2016 22:27:15

Yo!

Tärkeintä on alussa keskittyä sukeltamiseen, ja sen aikana "väijymiseen". Usein aloittelija liikkuu liikaa pohjassa, ja kalat kartaa. Joten kannattaa olla reilusti painoa ( usein aloittelijoilla liian vähän kun pelottaa ettei pääse ylös. ) Ylös pääsee aina. Mutta paljon paino jottaa "liimaantuu pohjaan". Pohjassa aivna liikkumatta katse yleensä matalaan ( rantaan ) päin. 40 sekunttia pohjassa riittää hyvin..

Sit tietysti jos etsii haukia ja lahnaa rannasta niin todela rauhallista uintia matalassa ja käsi aina suorana ja valmiina ampumaan. Usein se kala kun tule tai näkyy ni pelästyy. Pitäs olla tosi valmiina. Itse kun haen lahnaa tai haukea kisoissa niin uin nopeasti mestoilla ja heti kun "aistin" et nyt vois olla kalaa hiljennän vauhdin aivan minimiin....

Tsemppiä ja parempi aina ampua vaikka menis ohi. Enemmän harmittaa jos ei ampunu.......

T Maza ja tervetuloa waasaan ( kalakeittoon)

Verr
Posts: 35
Joined: 1.7.2011 1:12:04

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby Verr » 8.8.2016 1:37:37

Asuntoautolla paraikaa vaimon ja tenavan kanssa Lofooteilla ja kalastuskamppeet (vapa ja harppuunat) messissä. Yhden virtaavan sillan alusen kävin dyykkailemassa, mutta näkyi vain jokunen seisintti. Rannalta heittelemälläkin on ollut hyvin hiljaista, vaikka eri siltojen tienoita tahkonnut useamman tunnin: yksi makrilli ja pari seitirriä. Ns. "takuuvarmat ruokakalat" vaihteeksi tiessään...

Eli neuvoja kaivataan. Päässä pyörii seuraavat vaihtoehdot:

Mites tuo Skrova, pääseekö siellä millekään mestoille ilman venettä? Ivariin olin yhteydessä, mutta vielä auki, saako venettä vuokralle, jos ei ole Ivarilla kirjoilla.

Lomaa on vielä jäljellä, mites jutut Narvikista etelään koodilla ei venettä? Minkälaisia paikkoja kannattaisi skouttailla kartasta?

janiK
Posts: 16
Joined: 15.7.2017 1:50:14
Location: Tampere

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby janiK » 23.7.2017 16:32:51

Märkäpuku - kalastus/vapaasukellus puvut erilaisia kuin sukelluspuvut, missä pointi?
Olen ihan vihreä aiheessa, mut märkäpuvun ostossa ilmeisesti istuvuus on kaiken a ja o.
Kaikki märkäpuvut taulukoitten mukaan kukkakepeille, hyvin venyvä puku tosin venyy päälle hiukan tukevammalkekin, mutta mistä niitten pukujen ominaisuuksia tietää kokeilematta.
Missäs näitä taas sitten kokeilet kun kaikki kauppa on vain verkossa.
Noh, tein voitavan kävelin sinne missä voi kokeilla: xxl tavarataloon ja ostin puvun joka piukka, mut sain venyy päälle: oneilin 3/2 M koon koko puvun.
Olen harppuuna kera nyt muutaman tunnin rypenyt n.17-18c vesissä, puku pelaa OK, mutta saisihan se hiukan lämpimämpi olla.
meneekö ihan mönkään jos tohon ostaisi päälle mm Seacin 5mm hupullisen sukellus flex Vest, sellasta pääsisi koittaa varuste .net VAI onko noissa oikein lajiin tehdyissä puvuissa jotain ylivertaista jotta tulisi sellaiseen kokonaan vaihtaa? Mitä pukua kannattaa koittaa - pitää saada yksin päälle:
Koko: 172cm, rinta n.106, vatsa 96, perse 98.

Onkos täällä paljon kokeneempaa alan harrastajaa Tampereen suunnalta? voisin tulla morjesta, kattoon varusteita/ottaa vinkkiä..

User avatar
Graybear
Posts: 55
Joined: 19.9.2014 1:39:57
Location: Pirkkala

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby Graybear » 24.7.2017 5:53:48

Katso minun yhteystiedot, ja soittele, ja pistäydy. Tampereen urheilusukeltajien sivuilta ( Taursu ), vapaasukellusjaos.

Kun lajin aikoinaan aloitin, menin vuoden Motonetin 5mm kangaspintaisella yksiosaisella ei niin tyköistuvalla märkäpuvulla ja irtohupulla palellen jopa alle 10 asteeseen. Ensimmäisen kaksiosaisen mittatilaus Opencell sisäpintaisen 5mm puvun ostettuani, oon pärjännyt sillä ympäri vuodet jäihin asti. Aina oon hankkinut vastaavan uuden kun puku on tullut käyttöikänsä päähän. Kastelee puvun sisältä, niin sen saa hyvin menee päälle pienen harjoittelun jälkeen.

-Mika K

janiK
Posts: 16
Joined: 15.7.2017 1:50:14
Location: Tampere

Re: Kysykää ihan mitä vaan!

Postby janiK » 25.7.2017 6:00:40

Hienoa, palaan ensiviikolla kun olen jälleen sielläpäin.


Return to “Uudet harrastajat - Beginners”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests