Siika?

Keskustelua suomeksi. Kaikki rekisteröityneet käyttäjät voivat lisätä aiheita ja keskustella.

Moderator: Maza

sukeltaja

Siika?

Postby sukeltaja » 5.1.2005 0:09:17

Hei tarvitsisin vähän käytännön neuvoja siian kalastukseen.Olen usein nähnyt siika parvia porkkalassa mutta useinmiten ne ovat huomanneet minut ja uineet karkuun.Keraan pääsin jopa ampumaan mutta tuli huti :oops:
Joten neuvoja vaan satelemaan millaisissa paikoissa kannattaa siikaa väijyä jne.

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Siika

Postby Maza » 5.1.2005 18:24:24

Hienoa, että olet nähnyt Siika parvia. Se onkin siian kalastuksen vaikein vaihe. Kirjoitan hyvät neuvot pika puolin. T Matti

sukeltaja

Postby sukeltaja » 5.1.2005 20:36:37

no usein oli ehkä vähän väärä ilmaisu pikemminkin muutaman kerran.Nämä kalajutut vaan tahtovat aina paisua ja paisua 8)

JK

Siikajono

Postby JK » 16.5.2005 15:15:25

Matilta tuli hyvää ohjeistusta siian kalastuksesta. Itse kannustan vaan miehiä porkkalan ulkokarikoille vuoronumerojen kanssa odottelemaan. Useimmiten kannattaa kerätä vähintään 2-3 jengi jotta saa varmuutta kalojen oleilusta. Kunnon välimatkat ovat välttämättömät varsinkin rauhallisilla keleillä koska siika huomaa pienimmätkin väreet. Puvulta vaaditaan hyvin paljon koska muutama kerta maagista minuuttia ja tulee nopeasti kylmä. Toinen keino millä olen itse onnistunut on kirkkaassa matalassa vedessä väijyminen aurinkoisena päivänä. Tällaisia paikkoja on todella rajoitetusti mutta kannattaa kokeilla esim Dödörenin välikköä. Samaan tyyliin voidaan laskea rantojen kiertely. Eli uit aurinkoisena päivänä saarien tuulipuolia ihan kylki kiinnin kalliossa ja mutkien takana tulee useinkin siika vastaan. Näin ei tule niin kylmä mutta reaktioaika on todella lyhyt. Havaintoja tulee paljon mutta osumat hyvin harvassa. Onnea

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Siiat perhana!

Postby Maza » 29.5.2005 17:58:42

Kun kirjoitin viimeksi ja olin ihan fiilareissa löytämästäni uudesta Siika karista niin olen käynyt nyt samalla karilla 4 kertaa kaikissa mahdollisisaa olosuhteissa enkä ole nähnyt mitään, en vilauksen vilausta. Onpa kummallista.

Tajusin kuitenkin, että jossain lähistöllä ne Siiat pyörivät. Joten sain ennätykselliset 7 Siikaa saman karikon vieressä olevan saaren tuuliselta ulkomerenpuoleiselta rannalta. Ja on se kumma, että sain 4 Siikaa melkein peräkkäisillä sukelluksilla ja sitten kaikki taas katos. On ne kummia kavereita.

Sit vähän leveilyä.

Olen nähnyt 12 Siikaa ja saanut 10. Olen ampunut 10 Siikaa ja saanut ne kaikki! Että semmosta!

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Illalla kalat nousee rantoihin!

Postby Maza » 22.6.2006 19:36:30

maailman merillä aina isot kalat, myös hait nousevat illaksi rantoihin ja matalampaan veteen. Näin on nyt selvästi tapahtunut myös Porkkalassa. Parina iltana kello 19.00 jälkeen on alkanut aivan älytön melske. Ahvenia, joita ei näy päivällä missään niin aivan matalassa 1-3 syvyydessä isoja parvia. Päivällä on paljon enemmän pieniä Siikoja ja illalla kilon siikoja pääsee kokeilemaan. Eilen näin just illalla 2 kg taimenen, joka ui yhdessä ahventen ja Siian kanssa 1 matalassa luodon edessä tyrskyn puolella.

Eli sitä vaan, että jos haluu nauttia kalastuksesta niin nyt kannattaa todellakin olla vedessä vielä kasin ja ysin pintaan niin voi ennätys kalaa alkaa tulemaan.

Tsemppiä jätkät ja katse kohti rantaa ja kunnon piiloutumiset ja hulluna painoa. Mul on niin paljon, et just pysyy pinnalla. T Maza

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Yo!

Postby Maza » 22.9.2009 8:30:43

Sekeästi pääliköt siikaa on guru kala.

Rihtniemen kärjessä on oppinut kalasta todela paljon uutta koska näkyvyydet ovat olleet koko ajan hyvät.

Heinäkuussa siiat tuli aivan hulluksi kun pinnassa oli sinilevää ja se iskeytyi Laitakarin rantaa vasten. Niitä veteli siellä ihan hulluna. Sit kaksi päivää ja levät katos ni katos myöst siiat.

No, sit viel semmosta että nyt kun ollut kovat mainingit niin siiat on ollu tyynen puolella matalasa rakkolevien seassa puputtamasa. Sain just sunnuntaina 3 siikaa matalasta. Uin siellä rakkolevien välissä ja pum.

On tää hienoo...


Maza

User avatar
Tähtinen
Posts: 249
Joined: 28.8.2006 18:36:45
Location: Lahti Finland

Postby Tähtinen » 22.9.2009 15:26:16

Siistii stoorii ja hyviä neuvoja!
Mazahiron intohimo puskee pintaan kuumeen lailla :-D Niin pitääkin.
Pitää vissin alkaa kohta ite siirtyy lähemmäs rannikkoo jotta pääsee merelle kalaan useemmin!
Ny tähtäimessä päijänne ja järvisiika!
Raumalaisten kesken Lehtinen. "68"

User avatar
_REISKA_
Posts: 273
Joined: 11.5.2006 16:10:25
Location: TURKU

Postby _REISKA_ » 22.9.2009 19:21:16

Tuu Turkuun!
siikaa ei välttämättä ole paitsi Nauvossa ja Korppoossa mutta säynävää on eli läheltä liippaa.. :lol:
nro: 71 ;D

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

Siikaa on!

Postby Maza » 23.9.2009 8:56:34

Siikaa on. Sitä pitää vaan hakea. Vaikka Pyli aina kiukuttelee, että kalastaa samoilla mestoilla, mutta kun kalastat samoilla oppii tuntemaan ympäristön muutokset kalan käyttäytymiseen.

Siika on vielä kuukauden ulkona ja matalalla. Sitten lähtee tulemaan todella sisälle.....

Tsemppiä ihmiset.

T Maza

User avatar
l0hetusmies
Posts: 64
Joined: 15.6.2009 14:27:59
Location: Vaasa

Postby l0hetusmies » 24.9.2009 18:03:27

Kerros mulle Maza miten Vaasan siika toimii?

Täällä paikalliset saa kolmella verkolla jopa 40siikaa ja hyvän kokoista, muttei samoilta kareilta saa sukeltamalta eikä nää mitään kalaa?

Siikaa on kyllä koko meri täällä täynnä syksyllä, kun sitä tulee aivan kaupungin reunalta pilkillä..

User avatar
henkka
Posts: 52
Joined: 31.12.2004 9:34:11
Location: Helsinki

Postby henkka » 25.9.2009 9:17:30

Hei,

Vaasasta muutaman siian saaneena voin sanoa että siikaan pätee aivan samat säännöt kuin muuallakin päin Suomea. Vaasan rannikon tekee vaan hankalaksi se että hyvännäköisiä paikkoja on melkein liikaakin. :)

Kannattaa etsiä sellaisia rantoja jotka ovat lähellä syvempää vettä. Esim. Raippaluodosta tällaisia rantoja löytyy runsaastikin. Ei kannata mennä kovempiin tyrskyihin vaan etsiä joku tyynempi kohta, yleensä siiat uiskentelee siellä.

Paljon painoja ja naama kohti rantaa. Kiviä kannattaa käyttää hyväksi naamioituessa. Yleensä olen saanut siikoja just sillä tavalla että olen tunkenut itseni jonnekin kiven koloon niin että olen mahdollisimman hyvin jemmassa. Yleensä jos siikoja on mestoilla niin niitä saattaa nähdä paljonkin esim jo pinnalta käsin.

Aika usein pitää vaan uskoa siihen että siikaa on mestoilla ettei lopeta liian aikaisin. Pitää vaan jaksaa sukeltaa ja etsiä niitä kaloja, kyllä niitä siellä on!

Nuo kalastajien verkkosaaliit on sitten asia erikseen. Siika on todella arka kala ja liikkuu rantoihin suuremmissa parvissa pimeän aikoihin. Yödyykillä siikaa olisi varmasti siis enemmänkin tarjolla kunhan on oikeilla mestoilla.

Itse arvostan tuota päivänvalossa tapahtuvaa siian kalastusta enemmän. Siinä on aivan oma riemunsa kun sen siian saa harppunoitua kun tietää kuinka haastavaa se on! 8)

User avatar
Maza
Posts: 3120
Joined: 4.11.2004 0:43:32
Location: Uusikaupunki, Finland

SIIKA kirkkaassa vedessä!

Postby Maza » 14.9.2010 13:13:58

Kun ensimmäiset syysmyräkät pyöräyttävät veden syyskuun alussa, kalojen käyttäytyminen muuttuu.....Ne parveutuvat ja lähtevät etsimään mestoja "magneetteja" missä olis vielä "helppoa" ravinnetta tarjolla.

Olimme viime lauantaina Nikken kanssa koko päivän jahtaamassa Siikaa Ugin edessä. Perhana sentään. Kaikkialla oli vain super kirkasta, vettä. Ei järin kylmää mutta kuitenkin liian "hygieenistä". Käytiin ulkona-sisäälä. Jokapaikassa ja ei nähty evääkään. On se ny perrkele...

No, jokaisella paikkakunnalla on oma ekosysteeminsä, joten UGIN ja Rauman vertaaminen on omasta puolestani ollut älytöntä...Raumalla saaristoloppuu kuin seinään ja Ugissa se jatkuu kahdenkymmenen kilometrin päähän rannikolta. Joten Raumalla Siiat pysähtyvät viimeisille ulkosaarille, mutta Ugissa alue on uskomattoman laaja.

Nöyrryin ja menin valittamaan ongelmastani Ugissa. En ole nähnyt 3 vuoden aikana kuin muutaman silkki-ihon. No käytiin perusteellinen keskustelu ja avautui muutama seikka....

Ugissa yleisesti Siiat ovat painouttuneet pohjoiselle alueelle

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... 00&lang=fi

Vekara-Siliö-iso Harmaaletto

Eli ne on todella ulkona....

Eli Ugis ne menee heinäkuussa todella ulos ja pysyy siellä aina syyskuun loppuun. Alkaa tulee vasta sisään lokakuun alusa ja sitten silakan messissä ihan sisälle marraskuussa.

No perhana, ajoin 45 minuuttia uudella suzukillani ( vedin siis Yammun paskaksi pari viikoa sitten ) sinne ulos ja oli niin hienoo, ettei voi olla 8 metriä vaakanäkyvyytä ja kuitenkin ravinteikasa vettä. heiluin taas siellä ulkomeren aaltojen puolella. Vesi viel +15. Mut ei mitään. Mutta tajusin et kyl ne tääl on. Laitoin rauhassa mieleni narikkaan ja tajusin, että ne on jossain täällä....Lähdin uimaan tyynelle puolelle. Sinne oli kerääntynyt ravinteita ja höttöä. Samantien alko kaverit sinkoilemaan. ja onneksi olen tajunnut ottaa 100 cm pyssyn haltuun. Se on guru...Samantien oli kaksi Siikaa jo piikissä.

Olen varma, että myöhemmin kuin kaikki ravinteikas vesi on periaatteessa levinnyt myrskyjen takia. Ei siis ole spotteja niin siiat panikoutuvat ja tulevat reilusti tyrskyjen puolelle syömään.Tää on niin tähtitiedettä....Ja muutenkin en aio lannistua Ugin vaikeiden vesien kanssa....Tsemppiä ja lähettäkää jokapäivä postiivista energiaa maajoukkueellemme Kroatiaan.

Maza

User avatar
hautamak
Posts: 35
Joined: 5.9.2011 14:52:31
Location: Länsi suomi

Postby hautamak » 4.8.2013 20:39:27

nostanpas tätä vanhaa topikkia esille koska uutta en viitsi tehdä :roll:

Eli siian kalastuksesta oon kaiken mahdollisen tiedon yrittäny löytää, mutta tuntuu vaan löytyvän tietoo siian kalastuksesta merellä..

Vaikka tilanne tällä hetkellä se, että eräästä järvestä pitäis siikaa löytää, järvi soikion muotoinen noin 2 kilsaa pitkä puol kilsaa levee ja syvyyttä 9 metriä syvenee tasasesti rannoista keskelle ja järven pohja sellasta sammalta\höttöö\hiekkaa joissain kohtia.

Nyt kysymys onkin se että mistä sitä siikaa alan sieltä hakemahan ? eilen kaverin kanssa keskeltä järveä haettiin ja myös matalassa väijyttiin eikä nähty yhtään mitään :s Järvessä kumminkin siikaa todella runsaasti joten jos edes jonkinmoista vinkkiä seuraavista asioista sais niin olis jees :wink:

Mihin aikaan vuorokaudesta kalaa ?

kevät, kesä, talvi, vai syksy ?

mistäpäin järveä ja mistä syvyydestä ?

ja voi myös muita vinkkejä laittaa
:-D


Järvestä tullu puol kilosta ahventa joten eikait se siika niin paljo harmittais jos jää saamatta mutta aina kannattaa yrittää :p

User avatar
onnitus
Posts: 246
Joined: 16.6.2012 11:31:01
Location: Somero

Postby onnitus » 5.8.2013 1:21:59

Itse en ole vielä kesällä siika onnistunut näkemään vaikka samassa lammessa sitä alku talvesta pörrää jo paljonkin. Sitten kun alkaa olla yö pakkasia ja luntakin tupruttelee niin on mielestäni parhaat ajat. sillon siika tuolla lammella/järvessä tulee välillä ihan kusimatalaan ja välillä 2-3 metrin veessä seilaa.

Elämän kiireellisyyden takia melkein aina yö kalassa ollut ja tuottanut tulosta hyvin, vertailu kohtaa saman vuodenajan päivä kalastukseen ei juuri ole, mutta silloinhan päiväkin niin lyhyt että päivä kalassakin melkeen tarttee lamppua.

Kyllä ne tuppaa ainakin pikku tuulilla seuraavan siihen rantaan minne vähän tuulee eli tuuli painaa vettä rantaan ja kerää kasvi ja eläin planktonia ihan siihen rantaan isoon "parveen" mitä siika minun mielestä tulee popsimaan.

Mutta kantsii vaan vähän oman fiiliksen mukaan lähteä etsimään ja siitä se taito, tieto kerääntyy.

soikion päät kantsii käydä tsekkaa.

User avatar
hautamak
Posts: 35
Joined: 5.9.2011 14:52:31
Location: Länsi suomi

Postby hautamak » 9.8.2013 17:51:13

Jees hyviä tippejä tuli :wink:

noilla eväillä oltais menty jo pitkälle viime kerralla, mutta kyllä se siika viellä joskus pääsee sinne harppuunan oikeelle puolelle.. ehkä syssymmällä sitte ku alkaa oleen enemmä lomaa intistä, jää nähtäväks :roll:


Return to “Yleistä”

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 83 guests